رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
امام جمعه شهرستان باشت:

ذبح شرعی نیاز به دقت، مراقبت و رعایت بهداشتی دارد، رعایت حلال و حرام وظیفه شرعی بوده و این موضوع در کشتارگاه‌های باشت وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ در دین مبین اسلام در خصوص بدست آوردن غذای حلال و پاک سفارش بسیاری شده و در بسیاری از روایات و آیات قرآن نیز به اهمیت این مساله اشاره شده است. تا جایی که می توان کتاب آسمانی قران را کتاب سلامت بشر نیز نامید. چرا که امروزه برای مسلمانان و بسیاری از غیر مسلمانان نیز به اثبات رسیده که این کتاب حاوی دستورات معنوی و بهداشتی بسیاری است.

هیچ ذبحی در کشتارگاه‌ها بدون حضور ناظر شرعی صورت نمی‌گیرد. روند کشتار از ابتدا حتما باید با حضور ناظر شرعی باشد و در صورت عدم حضور ناظر هیچ ذبحی صورت نمی‌گیرد، این مساله درباره ذبح دام در خارج از کشور نیز صدق می‌کند و دام با حضور ناظر شرعی ذبح شده و گوشت وارد کشور می‌شود.

حتی در شهرستان‌هایی که کشتار کمی دارند هم ناظر شرعی حضور داشته و آمار روزانه از آنان گرفته می‌شود.به منظور اطمینان مردم از حلیت گوشت مصرفی، روحانیون ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام و طیور  مستقر و در امر نظارت بر ذبح شرعی فعالیت می‌کنند.

با توجه به تاکیدات دین مبین اسلام، آیات قرآن کریم مبنی بر مصرف غذای حلال و طیب بودن غذای روزمره مردم و امتناع و امساک از خوردن غذاهای حرام، این دفتر بر اساس قانون نظارت شرعی بر صید و ذبح مصوب مجلس شورای اسلامی، تمامی کشتارگاه‌های دام و طیور استان را موظف به حضور روحانیون ناظر بر ذبح شرعی کرده است.

حضور ناظرین ذبح شرعی و بهداشتی برای همه کشتارگاه‌ها الزامی بوده و بدون حضور آنها فعالیت کشتارگاه ممنوع است.

در همین رابطه امام جمعه شهرستان باشت از نبود ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه این شهرستان وعدم توجه به این موضوع گلایه کرد.

حجت‌الاسلام امید گنجه در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان باشت با بیان اینکه ذبح شرعی نیاز به دقت، مراقبت و رعایت بهداشت دارد گفت: رعایت حلال و حرام به دستورات الهی، وظیفه شرعی مسلمان است.

گنجه‌ با اشاره به اینکه تمام کشتارگاه‌های صنعتی درسراسر کشور دارای روحانی به عنوان ناظر ذبح شرعی بوده گفت: متأسفانه در شهر باشت به دلیل سهل‌انگاری کشتارگاه این شهر فاقد روحانی ناظر شرعی است که از نظر شرعی اشکال دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار