رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-30 18:51 شماره خبر : 7558 https://sobhezagros.ir/short/NBbbp 0
گفتگویی کوتاه با یک آتش‌نشان؛

آتش‌نشانی و ایمنی یکی از مشاغل حساس جامعه است و یک امدادگر باشتی روایت متفاوتی از این شغل دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»  آتش‌نشانی یکی از مشاغل حساس و با خطر بالا است به همین مناسبت با یکی از آتش‌نشان‌های شهرستان باشت گفتگویی صورت گرفت که مشروح کوتاه آن در زیر آمده است؛

صبح زاگرس: لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید و اینکه چند سال سابقه کار دارید؟
 ظفری: مرتضی ظفری هستم آتش‌نشان‌ شاغل در آتش نشانی شهرستان باشت، تقریبا ۲۲ سال سابقه دارم و در بخش عملیات فعالیت دارم.

صبح زاگرس: لطفا بفرمایید که چطور شد که شغل آتش نشانی‌ را انتخاب کردید، وارد این عرصه شدید و آیا علاقه‌ای به این شغل داشتید؟

ظفری: بنده هیچ آشنایی و اطلاعات اولیه‌ای در مورد شغل آتش‌نشانی نداشتم و با نحوه کار و روند کاری آشنا نبودم؛ اما در شهرداری باشت مشغول به کار بودم که طبق آزمون ورودی و قبولی در این آزمون وارد این عرصه شدم. ورود به این عرصه در زمان ما هم به شکل امروزی آزمون استخدامی نبود. پس از ثبت نام در آزمون ورودی و قبولی در آزمون مراحل بعدی طی شد.
وی گفت: شغل آتش‌نشانی با توجه  شرایط سخت و استرس‌زایی که دارد مدت زمان زیادی طول کشید تا به این شغل علاقه پیدا کردم ولی وقتی به یک انسان یا یک همشهری کمک می‌کنیم از لحاظ روحی روانی حس خیلی خوبی به آدم دست می‌دهد. کسی که وارد این فضا می‌شود باید از لحاظ روحی، روانی، توان جسمی و قدرت فکری بالایی داشته‌ باشد.

صبح زاگرس: لطفا شغل آتش‌نشان را به صورت کلی و جامع برای افرادی که علاقه به این شغل دارند معرفی کنید؟


 ظفری: آتش‌‌نشانی‌ به طور کلی عملیاتی است و شاخه‌های مختلفی دارد که شامل امداد و نجات، اطفای حریق و ... بوده و همچنین بخش خدمات ایمنی که مثلا می‌تواند خدماتی مثل مزاحمت حیوانات خطرناک مثل مار یا گیر کردن سر یا پای کودک یا افراد در جایی باشد را دنبال کند.

صبح زاگرس: خاطرات بد یا شیرین که در ذهن یک آتش‌نشان می‌ماند چیست؟


 ظفری: خاطره تلخ و ماندگار مربوط به ۲۰ سال پیش است که خانواده‌ای عشایری در حوالی شهر باشت در چادر اتراق کرده بودند و چادر آنان در اثر نشت گاز کپسول دچار حریق و آتش‌سوزی شد و در این بین دختر ۱۴ ساله داشتند که در چادر خواب بود و متوجه آتش‌سوزی نشده بود و دچار سوختگی و خفگی ناشی از دود و آتش شده بود، پتویی دور خود انداخته و وارد چادر شدم متوجه حالت خفگی این دختر شدم که فورا به بیرون انتقال دادم ولی متأسفانه به بیمارستان نرسید و جان باخت. این یکی از تلخ‌ترین خاطره‌ای است که ذهن من ماندگار شده است. 


صبح زاگرس: افرادی که مناسب شغل آتش‌نشانی هستند باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟ کدام خصوصیت بارزتر و مهم تر است؟


 ظفری: افراد باید دارای قدرت بدنی و فکری بالای باشند و از لحاظ کنترل استرس در سطح بالایی باشد همچنین افرادی که روحیه فداکاری و ایثار دارند، حتما باید روحیه کار دسته‌جمعی داشته‌ باشند.


وی افزود: بارزترین خصوصیت داشتن روحیه کار گروهی است حتما در تعامل با جمع، داشتن روحیه ایثار هم به وجود می آید. 


صبح زاگرس: مزایا و معایب شغل آتش نشانی چیست؟


آقای ظفری: از لحاظ مزایا، وقتی برای یک هم‌وطن کمک‌رسانی انجام می‌دهی و از خسارت مالی و جانی پیشگیری می‌شود بهترین حس را پیدا می‌کنیم و معایب آن شغل آتش‌نشانی دومین شغل استرس‌زا در دنیا است و فرد آتش‌نشان بعد از بازنشستگی بخاطر تحمل فشارها و استرس‌ها و همچنین به دلیل تنفس دود‌های سمی و غلیظ دچار بیماری ریوی می‌شوند. 

صبح زاگرس: لطفا در در رابطه با مراحل و قوانین استخدام در آتش‌نشانی توضیح دهید.

آقای ظفری: همه شهرستان‌ها از طریق سازمان استخدام کل کشور استخدام می‌کند و اطلاع رسانی در مورد تعداد نفرات و نحوه برگزاری آزمون قبلا اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند در آزمون شرکت نمایند.                            

 

روایتی از تلخ‌ترین و شادترین حس و حال یک امدادگر در باشت
روایتی از تلخ‌ترین و شادترین حس و حال یک امدادگر در باشت
روایتی از تلخ‌ترین و شادترین حس و حال یک امدادگر در باشت
روایتی از تلخ‌ترین و شادترین حس و حال یک امدادگر در باشت
روایتی از تلخ‌ترین و شادترین حس و حال یک امدادگر در باشت

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار