رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
گزارش؛

رشته‌کوه زاگرس و قلل مرتفع دنا یکی از مهم‌ترین قطب‌های پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی ایران است؛ دشت‌های آویشن، بابونه، گون، اقاقیا و گشنیز فرصت خوبی را برای تهیه عسل‌های طبیعی و مرغوب فراهم کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های چهارفصل کشور است، استانی که در هر فصلی به ان سفر کنید زیبایی‌هایی برای دیدن دارد و هیچگاه تکراری نمی‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی در بخش گردشگری و تولید محصولاتی از جمله: سیب، گردو، لیموترش، پرتغال، انگور، عسل و... را دارد که به تناسب گرمسیر و سردسیر بودن کیفیت و مزه این محصولات نیز متغیر است.

رشته‌کوه زاگرس و قلل مرتفع دنا یکی از مهم‌ترین قطب‌های پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی ایران است؛ دشت‌های آویشن، بابونه، گون، اقاقیا و گشنیز فرصت خوبی را برای تهیه عسل‌های طبیعی و مرغوب که عطروطعم خوششان زبانزد است، فراهم کرده‌اند.

دو محصول عسل و گردوی تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به کیفیتی که دارد افراد زیادی را نیز خود جذب کرده است، سالانه به صورت میانگین ۱۵ تن گردو در کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود، میزان برداشت سالانه عسل نیز در این استان ۱۸۰۰تن است.

برخی از عسل‌های برداشتی در استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل کیفیتی که دارند گا‌هاً از آن به عنوان درمان استفاده می‌کنند. اگر قصد سوغاتی بردن از استان کهگیلویه و بویراحمد هستید عسل و گردوی این استان را در برنامه خود قرار دهید.

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در تولید یاقوت طلایی

در همین خصوص مدیرکل سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس گفت: از ۷ مهر ماه تا ۱۹ مهر به صورت همزمان در کل کشور آمار‌برداری کلنی کندو‌های زنبور عسل آغاز شده است در استان نیز این آمارگیری توسط ۲۴۸ نفر از کارشناسان مراکز در ۳۵ مرکز خدمات جهادکشاورزی آغاز می‌شود.

سید علی معتمدی پور افزود: بر اساس آمار سال گذشته استان در بحث سرشماری کندو‌های زنبور عسل رتبه برتر را کسب کرد.

وی با توصیه به زنبورداران گفت: با توجه به اینکه در فصل سرشماری قرار داریم از جابجایی کلنی‌های زنبور خودداری کنند که اختلالی در شمارش کندوها ایجاد نشود.

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سرشماری سال گذشته ۲۳۲هزار کندو شناسایی که هزار و ۷۸۰ تن عسل تولید و برداشت شد.

کهگیلویه و بویراحمد پیشتاز در تولید یاقوت طلایی

معتمدی پور با بیان اینکه علاوه بر تولید عسل محصولات جانبی دیگیری نیز توسط زنبور داران تولید می‌شود ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۹۰ تن نیز محصولات جانبی زنبور عسل از جمله گرده گل، بره موم، موم و ژل رویال تولید شده است.

مدیرکل سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخشی از عسل تولیدی به خارج استان صادر می‌شود گفت: استان‌های همجوار از جمله فارس و اصفهان از عسل استان نیز استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت عسل استان به نسبت کیفیت خوبی دارد گفت: از نظر میزان تولید عسل رتبه استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه ۱۶ است.

معتمدی پور با اشاره به تولید انواع عسل گفت: عسل‌های تولیدی استان شامل عسل‌گون، عسل چهل گیاه، عسل کنار، عسل آویشن و معمولی است که این عسل‌ها اکثرا خواص دارویی نیز دارند.

عسل ارقام مختلفی دارد که عمده عسلی که در سرزمین دنا و در مناطق از دنا و کاکان تولید می شود عسل گون و دیگر گیاهان دارویی مراتع از جمله آویشن است که عسل تولیدی در سرزمین زاگرس از نوع عسل گیاهی و طبیعی است .

زنبور داران دنا نشین در فصول سرد سال کلنی های زنبور را به مناطق گرمسیری جنوب می برند و در ابتدای فروردین کلنی های خود را به مراتع سرزمین دنا منتقل می کنند.

مراتع سرزمین دنا از سادات محمودی در قله های زیبا کاکان و حتی پازن پیر سرشار از گیاهان دارویی مختلف است و عسلی که در این سرزمین تولید می شود به دلیل طبیعی بودن خاصیت درمانی بهتری نسبت به دیگر عسل ها که در مناطق دیگر تولید می شود دارد .

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار