رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-06 16:34 شماره خبر : 7518 https://sobhezagros.ir/short/4yjRG 0
ظرفیت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای کشاورزی در کهگیلویه‌وبویراحمد؛

کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌هایی است که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، کشاورزی می‌تواند به یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و محوری در جنوب کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌هایی است که به دلیل داشتن منابع آبی فراوان و خاک حاصلخیز، کشاورزی به یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و محوری آن تبدیل شده است؛ بخش کشاورزی، دومین بخش اقتصادی این منطقه به شمار می‌آید و از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه پایدار و تعالی اقتصادی برخوردار است.

ظرفیت هایی که خاک می‌خوردند

این استان به دلیل داشتن زمین های حاصلخیز، زمین های مستعد کشاورزی و حتی آب های روان می‌تواند در توسعه کشاورزی مدرنیته اقتصادی گام های موثری بردارد و در زمینه بیکاری می‌تواند با توسعه زیر ساخت های کشاورزی نوین وضعیت بیکاری و اشتغال را مرتفع نماید.

در همین زمینه یکی از عوامل کلیدی در توسعه بخش کشاورزی این استان، آب و خاک حاصلخیز آن است. این منطقه به دلیل داشتن آب و خاکی ارزشمند، زمینه‌ای مناسب را برای کشت محصولات با کیفیت بالا فراهم می‌کند. تنوع اقلیمی نیز از دیگر مزیت‌های این منطقه است که به کشاورزان امکان کشت و تولید طیف گسترده‌ای از محصولات را می‌دهد.

تنوع اقلیمی مناسب برای توسعه کشاورزی

از سویی دیگر تنوع اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد دارای تنوع خاصی است. این امر، امکان کشت طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی را فراهم می کند؛ این استان دارای دو منطقه گرمسیری و سردسیری و معروف به استان چهار فصل است.

رونق سرزمین چهارفصل با توسعه پایدار کشاورزی

از منظری دیگر ظرفیت گردشگری کشاورزی می‌تواند استان کهگیلویه و بویراحمد را از بن بست محرومیت نیز نجات دهد ،این استان دارای جاذبه های گردشگری کشاورزی فراوانی است. این امر، می تواند زمینه را برای توسعه گردشگری کشاورزی فراهم کند.

چالش های متعدد کشاورزی در سرزمین چهارفصل

اما با وجود این همه مواهب،این صنعت در این استان دارای چالش های زیادی است ؛فقدان زیرساخت‌های کشاورزی از جمله مشکلات مهم است که مانع از توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری می‌شود. توزیع نامناسب زمین‌های کشاورزی و ضعف بهره‌وری نیز از دیگر مسائلی است که نیاز به توجه جدی دارد.

برای مقابله با این چالش‌ها و بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود، می‌توان به راهکارهایی نیز فکر کرد که می‌توان افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشاورزی به‌منظور بهبود آبیاری، ایجاد راه‌های دسترسی به بازارها و ارتقاء فناوری‌های کشاورزی می‌تواند به توسعه این بخش کمک کند.

اصلاح نظام اراضی، راهی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد

از سویی دیگر اصلاح نظام اراضی و توزیع عادلانه زمین‌های کشاورزی نیز به توازن در دسترسی به منابع و بهره‌برداری از آن‌ها کمک خواهد کرد. همچنین، ترویج بهره‌وری کشاورزی از طریق آموزش‌های فنی و کشاورزی و انتقال فناوری‌های نوین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

رونق سرزمین چهارفصل با توسعه پایدار کشاورزی

این امر، نیازمند همکاری دولت، بخش خصوصی و نهادهای بین المللی است. دولت می تواند از طریق تخصیص اعتبارات دولتی، تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت از نهادهای بین المللی، زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت های کشاورزی استان فراهم کند.

در همین راستا سید احسان عسکری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: تقریبا در سه سال گذشته در فضای تخصیص منابع به جهت اولویتی که بخش کشاورزی و مزیت‌های خاصی که در استان کهگیلویه بویراحمد در حوزه کشاورزی داشته‌ایم، بخش کشاورزی را در رقابت با بخش گردشگری و بخش صنعت از یک تراز بالاتری قرار دادیم و قریب ۳۰ الی ۳۵ درصد منابع تسهیلاتی‌مان را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم، درحالی‌که ما تنها ادارات‌مان و بخش‌هایمان محدود به‌همین سه‌ مبحث نمی‌شد.

هدایت منابع به سمت  بخش کشاورزی

معاون اقتصادی استاندار تصریح کرد: ما در بخش واحدهای بهداشتی و درمانی در واحدهای کوچک‌تر که ذیل مجموعه وزارت کار رفاه و تأمین اجتماعی تعریف می‌شدند، در این مجموعه ها بخش عظیمی از منابع را به سمت کشاورزی هدایت کردیم، طبیعتاً این منابع تسهیلاتی که به سمت کشاورزی هدایت‌شده در راستای محقق کننده بیانیه گام دوم انقلاب بود که توسط رهبر جمهوری اسلامی گفته شده است.

وی ادامه داد: ما باید تفکیک قائل باشیم بین خدمات زیربنایی و فعالیت‌های تولیدی ما وقتی از خدمات زیربنایی صحبت می‌کنیم برمی‌گردد به حوزه مأموریت معاونت عمرانی مثل آب‌وبرق و گاز و جاده دسترسی و سایر امکاناتی که در حوزه‌‌ی عشایر تعریف می‌شود، منتها ما در این حوزه یک تسهیلاتی داشتیم.

رونق سرزمین چهارفصل با توسعه پایدار کشاورزی

عسکری خاطرنشان کرد: تسهیلات اشتغال‌زایی که در گذشته تحت عنوان تبصره ۱۶ ازش یاد می‌شد و الآن بند ۳ تبصره ۱۸ ازش یاد می‌شود، در این حوزه هم ما بخش عشایر را به‌سرعت خاص وارد مدل برنامه‌ریزی خود کردیم و منابع خاص را به ان‌ها اختصاص دادیم.

توسعه کشاورزی منجر به توسعه استان می‌شود

معاون اقتصادی استاندار در خصوص برداشت در بخش‌های کشاورزی اظهار داشت: در بخش کشاورژی یکی از محصولات استراتژیک ما گندم است، برداشت گندم امسال نسبت‌به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است، ضمن اینکه ما با فروش کار نداریم و با میزان تولید سر و کار داریم قیمت را در سطح ملی تعیین می‌کنند و در سطح استانی قیمت‌ها هیچ دخالتی در تعیین قیمت‌ها رخ نمی‌دهد.

وی افزود: تولیدات و خرید ما در سه سال گذشته به این شکل بوده که امسال ۸۰ هزار و پانصد تُن، پارسال ۷۴ هزار تُن بود و برای دو سال گذشته ۳۳ هزار تُن بوده است و این یعنی چقدر این تولید فرق کرده و روند افزایشی بسیار چشم‌گیری داشته است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار