رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
بی‌مهری‌های ادامه‌دار به نگین پایتخت طبیعت ایران؛

متروکه شدن بکرترین جاذبه گردشگری پایتخت طبیعت ایران نشان دهنده ترک فعل مسئولان سابق و فعلی بوده که در این زمینه ورود دادستان مرکز استان به عنوان مدعی‌العموم احساس می‌شود..

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در شمالی‌ترین نقطه یاسوج بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب غرب کشور واقع‌شده که مسافران آن را بانام بام یاسوج در ذهن دارند،منطقه‌ای که با موقعیت خاص و اشراف بر شهر یاسوج و مناطق حاشیه‌ای آن در تمام ایام سال فضایی مناسب برای تفریح و تفرج مردم شهر، مسافران و گردشگران به وجود آورده است.

این پارک زیبا که می‌توانست یکی از اماکن مهم در جذب سرمایه‌گذاری، توریست پذیری و ظرفیت‌های بالقوه برای مرکز استان باشد در سال های اخیر بابی مهری زیادی روبه شده و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و در حال حاضر به دلیل توجه نکردن متولی آن به متروکه‌ای بیش تبدیل‌شده است.

زجرهای که بر پارک جنگلی یاسوج تحمیل شده است

قلع و قم بی‌رویه درختان، نبود زیرساخت‌های مهم در امر گردشگری، روشنایی ناکافی،از بین بردن زیرساخت‌های تفریحی، وضعیت بغرنج جاده دسترسی و دیگر موضوعات باعث شده که آن‌چنان‌که بایدوشاید این پارک نتواند داشته‌های خود را به نمایش بگذارد.

پارک جنگی یاسوج متروکه شد

پارک جنگلی یاسوج که همواره روشنایی آن دغدغه‌ی مهم مسافران و مردم  بود چند وقتی است که تیرهای فلزی و چراغ‌های برق را به خود می‌دید، اما متأسفانه در سایه عدم نظارت و نگهداری صحیح از امکانات سرمایه عمومی در این مکان توسط برخی افراد تخریب و به سرقت رفته است.

بی مهری‌های ادامه به نگین مرکز استان

هرچند در دور چهارم شورای شهر یاسوج موضوع سرمایه‌گذاری وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج مطرح شد، موضوعی که همواره تحت عنوان جذب سرمایه‌گذار برای توسعه شهری شعار داوطلبان شورای شهر و شهرداران بوده و هست، اما متأسفانه درگیر و دار اختلافات وندانم گاری‌ها موضوع سرمایه‌گذاری وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج منتفی شد.

متأسفانه تعطیلی پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها مختص مردم تنها نیست، ولی متأسفانه دیده می‌شود دستگاه‌های متولی که وظیفه حفاظت و نگهداری از این اماکن رادارند نیز در تعطیلی به سر می‌برند که نمونه بارز آن بی‌اهمیت جلوه دادن نسبت به بسیاری از تفرجگاه‌های گردشگری تفریحی یاسوج همانند پارک جنگلی بوده است.

بلوط های که ایستاده جان میدهند

امروز پارک جنگلی که بکرترین و زیباترین پارک در بین درختان بلوط سرزمین زاگرس بوده و می‌توانست خودنمایی خاصی در جنوب کشور داشته باشد ، به دلیل توجه نکردن مسئولان امر به یک متروکه تبدیل‌شده و همین بی‌توجهی باعث شده که این تفرجگاه به محلی مخوف برای مسافران و گردشگران و حتی شهروندان تبدیل شود.

یاسوج یا همان پایتخت طبیعت با قرار گرفتن در دامنه رشته‌کوه سر به فلک کشیده دنا در محاصره درختان بلوط از آب‌وهوای معتدل و فضایی زیبا در تمام فصول سال برخوردار بوده که همین مزیت خوب و بالقوه باعث شده که همه‌ساله مسافران و گردشگران زیادی به این شهر مسافرت کنند.

پارک جنگی یاسوج متروکه شد

یاسوج با تمام زیبایی‌ها و پتانسیل اما در حصار سوء مدیریت‌های زیادی که از سوی برخی مسئولان به وجود آمده به‌سختی نفس می‌کشد و این موضوع باعث شده که زیرساخت‌های زیادی در این شهر رو به نابودی بگذارد.

چرا مسئولان از سرمایه گذار هراسانند

هرچند که روزبه‌روز بر ساکنان شهر یاسوج به‌عنوان پیشانی استان کهگیلویه وبویراحمد افزوده می‌شود،اما زیرساخت‌های رفاهی و عمومی آن تقریباً دست‌نخورده باقی‌مانده و ضعف شدید در این بخش آینده‌ای نامعلومی را برای پایتخت طبیعت ایران رقم شده است.

متأسفانه گاهی در این پارک زیبا مواردی دیده می‌شود که جای کامل دارد و فقر فرهنگی را فریاد می‌زند، افرادی که در فقر شدید فرهنگی به سر می‌برند متأسفانه به خود اجازه می‌دهند که  به هر شکلی که می‌خواهند به اموال عمومی لطمه بزنند.

زیرساخت هایی که همگی به سرق رفتند

از بین بردن زیرساخت‌های مهم این پارک تفریحی ازجمله روشنایی که به قول شهردار سابق یاسوج قریب به سه میلیارد تومان برای آن در سال 98 هزینه شده و از سویی دیگر از بین رفتن منابع طبیعی این پارک ازجمله درختان بلوط چند هزارساله و از بین رفتن جاده دسترسی به این پارک طبیعی باعث شده که این پارک امروز به یک متروکه تبدیل شود.

پارک جنگی یاسوج متروکه شد

بر اساس ترسیم توسعه اقتصادی استان، گردشگری در آمایش سرزمینی به‌عنوان یکی از ۳ اولویت اصلی توسعه در استان کهگیلویه وبویراحمد تعیین شد که بررسی‌های از وضعیت این بخش و تخصیص اعتبارات دولتی نشان می‌دهد این موضوع تنها در حد شعار بوده و درواقع در عمل لنگ می‌زنند.

پروژه‌هایی که یکی پس از دیگری به کما رفتند

به‌عنوان‌مثال توسعه عدم توجه به زیرساخت‌های پارک جنگلی یاسوج و رونق ندادن به پروژه‌های گردشگری ازجمله تله کابین و پل شیشه ای در این سرزمین زیبا باعث شده که ترسیم راه اقتصادی گردشگری در حد حرف و سخن باقی بماند و راه به جایی نبرد.

امر در پارک جنگلی هیچ گونه سیستم رفاهی وجود ندارد و فقط و فقط درختان هستند که مهمان خود پذریرایی میکنند و زیرساخت‌ها اولیه در مکان‌های گردشگری حتی سرویس بهداشتی این پارک تفریحی از بین رفته است و طبیعت به حال خود رهاشده.

عملیات تله‌کابین یاسوج در مسیری به طول ۱۵۰۰متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است این درحالی است که آغاز مطالعات این طرح از سال ۸۶ آغاز بوده است.

آقایان مسئول جوابگوی آیندگان باشند

این طرح گردشگری که عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان استانی در سال ۹۲ آغاز شد قرار بود کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد و به گفته مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد میزان اشتغال‌زایی این مجتمع فرهنگی و گردشگری در آن زمان حدود ۳۰۰ بوده است.

پارک جنگی یاسوج متروکه شد

این مکان بکر و زیبا متروکه و خطرناک شده است

از سویی دیگر طرح بزرگ جامع گردشگری پارک جنگلی و آبشار که در زمان اولیه در رسانه‌های از آن یاد می‌شود امروز بله کلی به فراموشی سپرده‌شده و هیچ فریادرسی نیست که به داد این بکرترین منطقه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد توجه کند.

همین مسئله باعث شد که نماینده ولی‌فقیه در استان به مسئله بغرنج این پارک زیبا اشاره کند و با ابراز گلایه از مسئولان گفته است: وضعیت نگران‌کننده سرویس‌های بهداشتی در پارک جنگلی و انباشت زباله و همچنین وجود تعداد زیادی سگ‌های ولگرد و نبود روشنایی عملاً این پارک را که روزی بکرترین منطقه گردشگری بود را به یک پارک متروکه و غیرقابل امن تبدیل کرده است.

لزوم ورود مدعی العموم به مسئله پارک جنگلی یاسوج

حال می‌طلبد که دادستان مرکز استان به‌عنوان مدعی‌العموم به این مسئله ورود کند و به ترک فعل مسئولان و مدیرانی که این بکرترین تفرجگاه را این‌گونه به یک مکان مخوف تبدیل کرده‌اند رسیدگی کند.

سال ۹۷ واگذاری پارک جنگلی یاسوج به شرکت نفت برای ساخت مجتمع تفریحی واکنش‌هایی در پی داشت و برخی اعضای شورای شهر یاسوج، مخالفت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام کردند اما برخی دیگر از مسئولان معتقد بودند چنین طرحی سبب رونق صنعت گردشگری استان خواهد شد.

مدیریت پارک جنگلی یاسوج در سفر رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت دهم به کهگیلویه وبویراحمد در سال ۱۳۸۹ به شهرداری یاسوج واگذار شد، این در حالی است که تا قبل از آن زیر نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود.

 

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار