رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/07 Saturday - 2024 28 September السبت ، 25 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-07-07 14:17 شماره خبر : 7554 https://sobhezagros.ir/short/4kooQ 0
جولان اسلحه‌های غیرمجاز و لزوم ورود مدعی العموم؛

شهروندان یاسوجی انتظار دارند که دستگاه قضایی و در رأس آن دادستان مرکز استان به‌عنوان مدعی‌العموم به مسئله تیراندازی‌های ممتد در شهر ورود کند و با قاطعیت در جلوی این برهم زنندگان آسایش مردم بایستند.

استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرهای آن همانند یاسوج و دهدشت و برخی دیگر از شهرها همچنان با مشکل چندین ساله وجود سلاح غیرمجاز مواجه است.

بازی با روان مردم با تیراندازی‌های بی‌هدف

 کسانی که این سلاح‌های غیرمجاز را در اختیاردارند هم عروسی را برای مردم ناآرام کرده‌اند و هم باعث شده‌اند که مردم، شب‌هایی را با ترس از شنیدن صدای تیراندازی به صبح برسانند.

هرچند پلیس در تمام این سال ها تلاش برای مهار وضعیت داشته است اما مردم خواستار آرامش بیشتر هستند.

وجود پرتعداد سلاح غیرمجاز در شهرهای مختلف کهگیلویه وبویراحمد و استفاده از آن در مراسم‌ها و مجالس و بعضاً برای به‌کارگیری در رفتارهای خودسرانه و غیرقانونی تسویه‌حساب‌های شخصی باعث شده که تمامی شهروندان از ادامه این شرایط مخالفت خود را رسانه‌ای کنند.

اسلحه روزی نماد عشایر بود

هرچند که داشتن اصلح‌ها از قدیم‌الایام در میان اقوام عشایر و نیاکان یک رسم بوده و آن را جزئی از خانه و خانواده خود دانسته‌اند، اما با توجه به رشد فنّاوری و قانون‌مداری وجود اینم اسلحه ها امروز بسیار نابخردانه بوده، ولی می بنیم که در این زمینه وجود سلاح‌های غیرمجاز و صداهای ناهنجار آن‌ها در شب باعث دلخوری و حتی ترس و دره بسیاری از شهروندان شده است.

رسم تیراندازی از قدیم‌الایام در بین عشایر وجود داشته و آن‌ها از اسلحه برای نگهداری از جان و مال خود در برابر راهزنان و حتی جحیوانات وحشی استفاده می‌کردند و امروز نیز اسلحه‌ای به‌عنوان مجاز در اختیار برخی از عشایر کوچ رو و یا شهر رونیز وجود دارد که بیشتر به‌عنوان یک نماد استفاده می‌شود.

صداهای دل‌خراش اسلحه در شب‌های یاسوج

اما متأسفانه در سال‌های اخیر وجود بیش‌ازاندازه سلاح‌های غیرمجاز که از سوی مرزها وارد کشور می‌شود و در دست جوانان دیده می‌شود، فضا را برای شهرهای استان نا امن کرده و هرروز شاهد تیراندازی ممتد حتی از طریق برخی سلاح‌های جنگی در معابر شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن هستیم که سکوت شهر را شکسته و دلهره را بر جان شهروندان انداخته است.

در این راستا باید به این مسئله اشاره‌کنیم که سال‌هاست که مقوله نگهداری و حمل سلاح به چالشی لاینحل برای نظام‌های حقوقی مختلف و مجالس قانون‌گذاری جهان تبدیل‌شده است، اما آیا مقررات و قوانین مختلف دراین‌باره توانسته هدف قانون‌گذار را محقق سازد؟

استفاده و نگهداری از سلاح مانند بسیاری از موضوعات دیگر در نظام حقوقی کشورها جایگاه مختلفی دارد، با توجه به اینکه حمل و نگهداری سلاح می‌تواند امنیت اجتماعی و سیاسی کشور را با مخاطره روبه‌رو کند، کشورهایی هم هستند که همچون ایران این ریسک را نپذیرفته و نه‌تنها حمل و نگهداری سلاح را برای شهروند به‌عنوان یک حق محسوب نکردند بلکه آن را در قوانین عادی خود جرم انگاری کرده‌اند.

در کشور ما حمل و استفاده از سلاح توسط افراد غیرنظامی نه‌تنها از سوی عرف تقبیح می‌شود بلکه قانون‌گذار نیز در قوانین عادی آن را جرم انگاری کرده است.

جولان اسلحه غیرمجاز و بازی با جان مردم

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مشتمل بر ۲۱ ماده و ۷ تبصره در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ هفتم شهریورماه یک هزار و سیصد و نود در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در ماده ۱۶۸ قانون مجازات اسلامی برای داشتن سلاح غیرمجاز آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته‌شده است، اما تاکنون برای داشتن اسلحه کسی را حبس نکرده‌اند و فقط جریمه‌ای اندک دریافت و بلافاصله فرد را آزاد می‌کنند.

 لزوم ورود مدعی العموم به مسئله تیراندازی‌های شبانه

در همین راستا باید بدانیم که به‌طورکلی تیراندازی در مراسم و محافل موجب حوادث ناگواری شده است که باید راهکار مناسب و خردمندانه‌ای برای این بحران اجتماعی که دامن‌گیر آن هستیم ارائه شود. البته راهکارهای زیادی پیشنهادشده اما انتظار از نیروی انتظامی و قوه قضاییه به‌عنوان متولیان امنیت جامعه این است که راهکارهای اصولی پیش گیرند و افراد خاطی را به جد تحت تعقیب قرار دهند.

حال مردم و شهروندان یاسوجی انتظار دارند که دستگاه قضایی و در رأس آن دادستان مرکز استان به‌عنوان مدعی‌العموم به مسئله تیراندازی‌های ممتد در شهر ورود کند و با قاطعیت در جلوی این برهم زنندگان آسایش مردم بایستند و نیروهای نظامی و انتظامی نیز با شناسایی این افراد درس خوبی به آنان بدهند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار