رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/17 Monday - 2024 06 May الاثنين ، 27 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-07 03:30 شماره خبر : 3761 https://sobhezagros.ir/short/eqrrK 0
رعایت اصول فنی جهت کاهش خسارت‌ها؛

یکی از راه‌های کاهش خسارت‌های سیل ساخت دیوار حائل در مجاورت رودخانه، جاده‌های در معرض ریزش یا جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در بستر رودخانه است و در این راستا آب منطقه‌ای باید اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بارش باران نعمت خداوند متعال بوده و برای سیراب کردن دشت‌ها و سرزمین‌های خشک بی‌آب است تا نزولات آسمانی بتواند کمبودها را جبران و حیاتی دوباره به طبیعت ببخشد.

بارانی که سیل به همراه دارد

گاهی بارش باران خود را به صورت سیل نشان می‌دهد و هرچند یک حادثه طبیعی محسوب می‌شود اما در مواقعی همچون عدم پیش‌بینی‌های لازم خصوصا با اعلام قبلی شرایط جوی، می‌تواند‌ بر دامنه خسارت‌ها اضافه کند.

در مواقعی عدم رعایت استاندارهای فنی و ساخت‌وسازها در مجاورت رودخانه‌ها،  عدم ساخت دیوار حائل و نهایتا بی‌توجهی به هشدارها سبب ایجاد خسارت و افزایش تلفات مادی و حتی جانی در اثر سیل می‌شود.

تدابیر آب منطقه‌ای برای ساخت دیوار حائل چیست؟

خسارتی که در اثر عدم رعایت موضوعات فنی ایجاد شد

در چند سال گذشته استان کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر نقاط تبعات سیل از طریق خسارت به باغات، مزارع کشاورزی، شیلات و طرح‌های ماهی، جاده‌های روستایی و ... را تجربه کرد و این خسارت‌ها در مواردی در اثر نادیده گرفتن موضوعات فنی در ساخت‌وسازها به دلیل قرار گرفتن در مجاورت رودخانه یا نبود دیوار حائل بوده است.

در مواردی هرچند محدود ساخت‌وسازها در سایه غفلت متولیان و با اعطای مجوز صورت می‌گیرد و این عدم بررسی سبب وارد آوردن خسارت به فرد صاحب طرح می‌شود و نیاز است در مواردی اینچنینی نظارت‌ها بیشتر شود.

تدابیر آب منطقه‌ای برای ساخت دیوار حائل چیست؟

مهمترین ویژگی‌هایی که سبب ساخت دیوار حائل می‌شود
در بیان دیوار حائل باید اشاره کرد دیواری است که به‌عنوان تکیه‌گاه سازه‌های دیگر، مانعی در برابر ریزش و یا به‌عنوان مانع در برابر حرکت خاک در دو سطح مختلف عمل می‌کند و ایجاد آنها نقش مهمی در مانع شدن برای تخریب جاده، زمین کشاورزی و باغات می‌شود از طرفی دیوار حائل برای پایدارسازی توده‌ای از خاک یا هر ماده دیگر با شیبی تندتر از شیب طبیعی به کار برده می‌شود و در اصول مهندسی دیوار حائل دارای انواع گوناگونی است و عموما برای نگهداری پای خاکریزهای کنار راه یا پایدارسازی مجاور رودخانه و یا پایدارسازی گود برای جلوگیری از عدم ریزش و… مورد استفاده قرار می گیرد.

بر این اساس در طی روزهای گذشته نشست ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد در استانداری در حالی برگزار شد که یکی از موضوعات مورد بحث در این جلسه عدم توجه به ساخت دیوار حائل توسط آب منطقه‌ای بود.

در این جلسه دوباره کاری در پرداخت هزینه‌های بیت المال به خسارت‌دیدگان در حوزه کشاورزی، شیلات و... به دلیل عدم رعایت اصول فنی از جمله موضوعاتی مطرح شده بود اما عدم رعایت حریم رودخانه و بی‌توجهی در ساخت دیوار حائل، برداشت غیر مجاز از بستر رودخانه توسط برخی کارخانه‌های شن و ماسه از جمله علت‌ها و عوامل ایجاد خسارت بود.

تدابیر آب منطقه‌ای برای ساخت دیوار حائل چیست؟

آب منطقه‌ای چه راهکاری برای ساخت دیوار حائل دارد؟

اهمیت ساخت دیوار حائل در مناطق مورد نیاز و همچنین تجربه خسارت‌های تحمیل شده در اثر این موضوع سبب شد تا این پایگاه خبری پیگیری‌هایی از آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد به منظور ارائه راهکار، علت‌های عدم ساخت و تدابیر لازم برای توسعه دیوار حائل صورت گیرد اما به علت عدم موفقیت در برقراری تماس نتیجه مشخصی در این خصوص دریافت نشد؛ هرچند صبح زاگرس آماده دریافت پاسخ متولی مربوطه است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار