رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-17 07:06 شماره خبر : 3975 https://sobhezagros.ir/short/Vbr65 0
گروه‌های جهادی از مردم و برای مردم؛

مسئول گروه جهادی مهدی موعود گچساران گفت: خدمت‌رسانی به همنوعان و نیازمندان جامعه آن‌هم بدون داشتن هیچ توقعی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند و می‌شود طعم این لذت را در اردوهای جهادی چشید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گروه‌های جهادی همواره یکی از تأکیدهای مقام معظم رهبری به جوانان و نیروهای انقلاب بوده و می‌توان گفت اقداماتی که جهادگران در قالب اردوهای جهادی انجام داده و خدماتی که به مردم در مناطق محروم و کم برخوردار ارائه می‌کنند، از تدابیر و تأکیدات ایشان است که هم‌اکنون چند صد هزار نفر در این عرصه مشغول فعالیت هستند که این شمار روزافزون است.

به مناسبت هفته بسیج سازندگی به گفت‌وگو با محسن فولادی وندا از مسئولینِ گروه‌های جهادی در شهرستان گچساران نشستیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

جهادی که با طعم خدمت‌رسانی شیرین می‌شود+ تصاویر

صبح زاگرس: خودتان را کامل معرفی کنید و از سوابقتان در اردوهای جهادی بگویید؟

فولادی وندا: محسن فولادی وندا؛ ساکن محله شهید کیامرثی گچساران هستم. از کودکی با واژه فقر آشنایی کامل داشتم، نه اینکه فقر را دیده بودم و یا شنیده بودم بلکه فقر رو کاملاً لمس کرده بودم و از همان کودکی در مسجد موسی بن جعفر علیه‌السلام محله فعالیت داشتم تا اینکه بعدها با تعدادی از دوستان تصمیم گرفتیم که یک گروه جهادی تشکیل بدهیم که بتوانیم حتی به مقدار کم باری از دوش این مردم نیازمند برداریم.

ابتدا بدون اطلاعات و پراکنده شروع به کارکردیم و یادم می‌آید اولین حرکت گروه جهادی مهدی موعود (عج) نیز ۲۱ رمضان سال ۱۳۹۵ بود که با خرید ۱۵ عدد مرغ گرم، شروع کردیم و انصافاً نمی‌دانستیم به کدام خانواده مستحق بدهیم. اگرچه آن روزها برای پیدا کردن نیازمند واقعی با مشکلاتی مواجه بودیم اما به این نتیجه رسیدیم که ابتدا باید اطلاعات کامل خانوارهای نیازمند محله را جمع‌آوری کنیم که این مهم هم به‌خوبی محقق شد.

جهادی که با طعم خدمت‌رسانی شیرین می‌شود+ تصاویر

صبح زاگرس: هدف شما از برگزاری دوره‌های مختلف اردوی جهادی چه بود؟

فولادی وندا: هدفی اصلی گروه جهادی همان خدمت‌رسانی به مردم عزیز محله شهید کیامرثی و سایر مناطق کمک برخوردار شهرستان است. لذا گروه جهادی مهدی موعود (عج) از سنوات گذشته  درزمینهٔ محلات و به‌منظور حمایت از خانوارهای بی‌سرپرست و بد سرپرست محله شهید کیامرثی شروع به کارکرد. در ابتدای کار با حمایت بسیجیان پایگاه شهید منتظری اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و سرشماری از خانوارهای محله شهید کیامرثی کردیم که بیش از ۵۰۰ خانوار در محله بود که ۲۰۰ خانوار آن ازنظر معیشتی در وضعیت خوبی نبودند و تقریباً ۵۰ خانوار بی‌سرپرست و ۵۰ خانوار هم بد سرپرست بودند که طی رزمایش‌های مختلف کمک مؤمنانه و ... از این خانوارها هم حمایت شد.

صبح زاگرس: تخصص گروه شما در اردوهای جهادی چیست و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

فولادی وندا: تخصص گروه جهادی حضرت مهدی موعود (عج) بیشتر درزمینهٔ کارهای اجرایی_عمرانی و انجام فعالیت‌های فرهنگی است که در این سال‌ها با حمایت بسیج و سپاه ناحیه گچساران، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، آستان قدس رضوی، موکب طریق الکربلا و حمایت همیشگی و همه‌جانبه خیرین عزیز در رزمایش‌های مختلف عید نوروز، ماه مبارک رمضان، سال تحصیلی جدید، تهیه اقلام سرمایشی و گرمایشی، اعیاد مبارک و مذهبی و مراسمات سوگواری امامان معصوم علیه‌السلام در کنار این مردم بوده و از آن‌ها حمایت کرده‌ایم.

بنابراین توزیع بسته‌های آجیل شب عید، توزیع بیش از ۱۰۰۰ بسته معیشتی در ماه مبارک رمضان، اهدای ۱۵ دستگاه کولرآبی و ۱۵ دستگاه بخاری، توزیع بسته‌های پروتئینی، تعمیر کولر و یخچال خانوارهای نیازمند، لوله‌کشی حمام و آشپزخانه، ایزوگام پشت‌بام خانوار، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تبدیل به کارت‌های خرید نان، توزیع غذای گرم، خیرات و نذری بین خانوارها، تأمین هزینه‌های درمان، دارو، تحصیل، رفع مشکلات معیشتی به‌صورت ماهیانه، شناسایی خانوار نیازمند و متقاضی وام خوداشتغالی و اهدای ۲۷ وام خوداشتغالی در دو سال اخیر و همچنین برگزاری جشن‌های مختلف با اهدای جوایز، برگزاری مراسمات مذهبی با سفره تبرکی و ... ازجمله این اقدامات بوده است.

جهادی که با طعم خدمت‌رسانی شیرین می‌شود+ تصاویر

همچنین برگزاری مسابقات فوتبالی خیابانی در سال‌های ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و شروع ثبت‌نام سال جدید جهت دانش آموزان نیازمند محله شهید کیامرثی. واریز  کمک‌هزینه خرید هدیه جهت مربیان و معلمان قرآنی شهرستان در سال ۱۴۰۳ (مبلغ ۲ میلیون تومان) واریز کمک‌هزینه برگزاری جشن‌ها و مراسمات مدارس ابن‌سینا و حضرت مریم (س) محله سادات در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲. برگزاری کلاس‌های آموزشی، تربیتی، روانشناسی در مدارس ابن‌سینا و حضرت مریم (س) در محله سادات. اردوی جهادی سه‌روزه و توزیع ۸۰۰ کیلو مرغ در سال ۱۴۰۱ و همچنین اردوی جهادی سه‌روزه دو نوبت و توزیع ۳۰۰ کیلو و درمجموع ۶۰۰ کیلو گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات این گروه جهادی بوده است.

اردوی جهادی یک‌هفته‌ای سرکشی از روستای بی‌بی جان آباد به همراهی گروه جهادی امام خامنه‌ای و حمایت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران که در این اردو توسط تیم پزشکی بیمارستان نفت از اهالی روستا پایش به عمل آمد. همچنین توسط گروه جهادی کلاس‌های نقاشی، قصه‌گویی، سرود و ... برای دانش آموزان روستا برگزار شد. به‌اضافه این موارد لوله‌کشی و تأمین اتصالات سرویس مسجد روستا، تهیه و تأمین لوازمات مدرسه روستا در حد توان، شناسایی یک خانوار نیازمند توسط دهیار و شورای روستا که منزل این عزیز فاقد دستشویی و دیوار حیاط بود که توسط بسیجیان گروه جهادی مهدی موعود (عج) و امام خامنه‌ای و با حمایت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران انجام گرفت.

صبح زاگرس: یک خاطره خوب و یک خاطره بد از اردوهای جهادی خودتان بگویید؟

فولادی وندا: خاطره بدی که در ذهن دارم اینکه توانایی کمک‌رسانی به‌تمامی خانوار نیازمند یک روستا در اردوی جهادی روستای بی‌بی جان آباد گچساران را نداشتیم که خیلی ناراحت شدیم و اما خاطره خوب اینکه مردم روستا وقتی دیدند در آن برهه فقط کمک‌رسانی به یک خانواده را در بحث عمرانی داریم، هیچ اعتراضی نکردند بلکه همکاری بسیاری خوبی هم با بچه‌های جهادی داشتند.

صبح زاگرس: ازنظر شما بهترین اردوی جهادی‌تان کی، چه سالی و کجا بود؟

فولادی وندا: اردوهای جهادی بسیاری در این سال‌ها و طی برنامه‌های مختلف انجام شد که یکی از بهترین آن‌ها اردوی جهادی پزشکی سه‌روزه بود که هماهنگ با بسیجیان محله لبنان و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مدرسه کمیل انجام گرفت و خانواده‌های عزیز و نیازمند محلات لبنان و کیامرثی گچساران درزمینهٔ های قلب، داخلی، اطفال، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، دندانپزشکی و آزمایشگاه مراجعه و درمان شدند. تابستان ۱۴۰۲ بود که تعداد ۳۰ پزشک جوان و جهادی از تهران به این محلات دعوت شدند و در جهت خدمت‌رسانی به خانوار نیازمند همت کردند.

جهادی که با طعم خدمت‌رسانی شیرین می‌شود+ تصاویر

صبح زاگرس: توصیه شما به شرکت‌کنندگان جدید (گروه‌های جدید) در اردوی جهادی چیست؟

فولادی وندا: نکته اینکه گروه‌های جهادی از مردم و برای مردم هستند و صبوری، اولین شرط فعالیت در گروه‌های جهادی است و اما توصیه دیگر من به گروه‌های جهادی این است که در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند از پراکنده‌کاری بپرهیزند و تا کاری را به سرانجام نرسانده‌اند دست‌به‌کار دیگری نزنند. اگرچه ابتدا باید اطلاعات منطقه هدفشان را تکمیل و در گام بعد خانوارها را به جهت نیازی که دارند، اولویت‌بندی کنند که در این صورت کمک‌رسانی به‌صورت مطلوب و کامل انجام می‌گیرد و نیازهای خانوار بهتر مشخص می‌شود.
 

صبح زاگرس: کلام آخر؟

فولادی وندا: ضمن تشکر از پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس که این فرصت را در اختیار بنده قراردادند؛ اما جمله پایانی‌ام را این‌گونه خاتمه می‌دهم که خدمت‌رسانی به همنوعان و نیازمندان جامعه آن‌هم بدون داشتن هیچ توقعی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا می‌کند و می‌شود طعم این لذت شیرین را در اردوهای جهادی چشید.

گروه جهادی حضرت مهدی موعود (عج) مفتخر است که در سایه الطاف بیکران آقا امام زمان (عج) در جهت خدمت‌رسانی به مردم شریف و ولایت مدار شهرمان و به جهت ایجاد انگیزه و بالا بردن روحیه انقلابی و خودباوری و اشتغال‌زایی شروع به کارکرد و طبق الگو گرفتن از بیانات مقام معظم رهبری درزمینهٔ جهادی، فرهنگی و اقتصادی روزبه‌روز باانگیزه بیشتر در حال پیشرفت و خدمت‌رسانی به نیازمندان در سطح بالاتر است.

جهادی که با طعم خدمت‌رسانی شیرین می‌شود+ تصاویر

جا دارد در اینجا از همه عزیزانی که در ناحیه مقاومت بسیج گچساران باراهنمایی و همکاری همیشگی خودشان ما را یاری کردند نیز تشکر کنم. همچنین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که در این سال‌ها با در اختیار گذاشتن امکانات فراوان و ارائه مسئولیت خانه احسان محله شهید کیامرثی ما را یاری کردند قدردانی می‌کنم. اگرچه در این راه مهم و خداپسندانه خیرین عزیزی همیشه همراه ما بودند که با حمایت‌های مالی خودشان ما را یاری کردند؛ که می‌توان از کارکنان ادارات مختلف شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، بسیج حوزه نفت، موکب طریق الکربلا، کانون آل یاسین زیر نظر آستان قدس رضوی، دوستان، آشنایان و اقوام دور و نزدیک نام برد.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار