رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-14 14:22 شماره خبر : 3361 https://sobhezagros.ir/short/erXW2 0

شیوع آفت حلزون های بزرگ در برخی از مزارع کهگیلویه و بویراحمد باعث شد تا جهاد کشاورزی این استان به این خبر واکنش نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با انتشار کلیپی از حمله حلزون های بزرگ در مزرعه باقلا واقع در شهرستان گچساران کشاورزان استان نگران شیوع این آفت در مزارع سطح استان هستند و روزانه در این رابطه از طریق رسانه های استان خواستار پیگیری جهاد کشاورزی هستند.

کشاورز لنده ای که برای اولین بار این کلیپ را منتشر کرد در گفتگو با خبرنگاران ابراز داشت: امسال با توجه به شرایط بوجود آمده کشت بسیاری از صیفی‎جات و حتی درختان باغی مشکل شده است و روزانه مجبوریم تمام اعضای خانواده و همسایه ها سرگرم جمع آوری حلزون از سطح باغ و کشاورزی خود باشیم. چندین بار اقدام به خرید سم و سمپاشی کردیم ولی اثر گذاری مطلوبی را شاهد نیستیم.

او می‌گوید هر روز شاهد تکثیر و هجوم حلزون ها در سطح بیشتری از محل کشاورزی خود هستیم و بر اساس آنچه دیگر کشاورزان هشدار می‌دهند بزودی شاهد درگیر بودن سایر کشاورزان با این آفت در منطقه خواهیم بود کمااینکه ما بر اساس وظیفه اقدامات بسیاری برای مبارزه با این آفت انحام دادیم و موضوع را به مسئولین مربوطه در سطح شهرستان اطلاع دادیم.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آفت حلزون، میهمان ناخوانده مزارع در برخی نقاط استان با اشاره به اینکه این آفت در مزارع و باغات استان جدید نبوده و به دلیل شرایط جوی در این دوره شاهد افزایش تعداد در برخی نقاط هستیم گفت: حلزون از آفات کشاورزی هستند که با توجه به شرایط بارش باران و افزایش رطوبت در شهرستان لنده در برخی مزارع مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه از روش‎های متداول برای مبارزه با این آفت، استفاده از طعمه‌های مسموم و به کارگیری سموم یا ایجاد برخی موانع فیزیکی بر سر راه آنان است ابراز داشت: با گرم شدن هوا و کاهش رطوبت از جمعیت این آفت کاسته می شود.

خانم مهندس نگهبان ابراز امیدواری کرد: با کاهش بارندگی‎ها و رسیدن دمای هوا به شرایط متعارف این آفت دفع شود تا بیش از این کشاورزان و باغ‎داران زحمتکش متضرر نشوند.

او در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان کشاورزی در استان در حال بررسی جدی این موضوع هستند و میزان گسترش این آفت را در محدوده ای بالغ بر 5 هکتار در مزرعه باقلا ارزیابی کرد و اذعان داشت: مردم و کشاورزان در این رابطه نگران نباشند چرا که نور آفتاب و شکارگران طبیعی مثل پرندگان باعث از بین رفتن این آفت می شود اما در عین حال با توصیه مبارزه های بیولوژیگی به کشاورزان کمک می شود.

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه این آفت در مزارع و باغات طبیعی بوده و هرساله شاهد این آفت هستیم و عمر کوتاهی دارد و نگران کننده نیست گفت: این آفت در آستانه اقتصادی کشاورزی زیر سطح است و حتی نیاز به سموم ندارد و اگر در مزرعه ای شاهد افزایش بودیم با سموم رفع می شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار