ورودیهای یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که پایتخت طبیعت ایران معروف است امروز به منطقهای کابوسوار و وحشتناک برای مسافران و حتی شهروندان تبدیلشده که هر روز کابوس تصادف و یا حتی ترافیک کسلکننده در آن دیده میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» یاسوج که به دلیل زیبایی خاص خدادادیاش لقب پایتخت طبیعت ایران را بهواسطه موهبتهایی ازجمله آبشار و رودخانه و کوههای سر به فلک کشیده و جنگل به خود اختصاص داده در سالهای اخیر از لحاظ توسعه زیرساختی در ورودیهای خود حال و روز خوبی ندارد.
شهر تازه و نوپای یاسوج امروز با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکند که ترافیک از یک سو و از سویی دیگر تصادفات بیشمار درونشهری بوده که یکی از این دلایل را باید عدم آیندهنگری مسئولان پیشین در این راستا دانست.
باید بدانیم که شهر یاسوج همچون یک جزیره بوده که دو رودخانه مهریان و بشار آن را به دو قسمت تقسیم کرده و تبدیلشدن این شهر به یک جزیره باعث شده که احداث پلهای مستحکم برای اتصال این شهر بسیار حائز اهمیت باشد که میتوان پلهای مهریان و پلهای بشار را ازجمله پلهایی دانست که شهر جزیرهای یاسوج را به دیگر مناطق آن اتصال دادهاند.
وجود روستاهای اقماری در دو طرف شهر یاسوج و دو کُریدر مهم مواصلاتی یاسوج اصفهان و یاسوج شیراز باعث شده کهموج ترافیک بر روی پلهای ورودی شهر یاسوج بسیار شدید و حتی در برههای با ترافیک بالا مشاهده شود که امروز نیازمند یک بازنگری تازه است.
یاسوج زیبا، درمانده از توسعه متوازن
یاسوج به دلیل مسافرپذیری بسیار بالا و همچنین موج ترافیک حاشیههای آن، نیازمند احداث پلهای چندمنظوره است تا بتواند از ترافیک شدید و سریالی رهایی یابد و به سرمنزل مقصود برسد.
عمده مشکلات جادههای مواصلاتی یاسوج در مناطق پرتردد و گردشگری را باید عرض کم، پیچهای تند، وجود چالههای متعدد و دستاندازهای غیراستاندارد دانست.
پایتخت طبیعت نیازمند جادههای ایمن
هرچند که در توسعه گردشگری که امروز بهعنوان صنعت اول استان کهگیلویه و بویراحمد نامگذاری شده نیاز زیادی به جادهسازی، خطوط ریلی و هوایی است، اما باید به این نکته اشاره کرد که این شهر زیبا و رؤیایی در جنوبی غربی ایران و در میان کوهستانهای دنا از این زیرساختهای مهم بیبهره است.
نکته مهمی که باعث ضعف در زیرساختهای مهم این شهر درحال توسعه مشاهده میشود، ایمنی نداشتن برخی پلهای مهم در ورودی این شهر جزیرهای بوده که مسافران و شهروندان را با خطرات زیادی روبهرو کرده است.
همین پلشتیها در ورودیهای مرکز استان باعث شده که بیشتر مسئولین این استان و حتی شهر یاسوج ورودیهای مرکز کهگیلویه وبویراحمد را زیبنده یک شهر درحالتوسعه ندانند که همین نازیباییها خود مزیدی بر علت شده که این شهر همچنان در محرومیت توسعه زیر ساخت ها به سر ببرد.
خاطره تلخ پلهای کابوس وار یاسوج
از طرفی دیگر نبود پلهای ایمن در دو طرف این شهر همچون پلهای اول و دوم بشار که عمری طولانی را سپرده کردهاند و به بهرهبرداری نرسیدن لاین دوم پل سوم بشار و حتی پل چهارم در ضلع جنوبی این شهر بر خطرات احتمالی آن افزوده است.
حال مشکلاتی فراتر از پل سوم و چهارم بشار امروز گریبان گیر پایتخت طبیعت شده است و آن هم ورودیهای شهر یاسوج از سمت شمال غربی بوده که باعث شده به جزء چهره نازیبا در این منطقه خطرات زیادی نیز مردم و شهروندان را تهدید کند.
نبود ایمنی مناسب در پل ورودی به شهر یاسوج در منطقه مهریان باعث شده که یکی از پرحادثه ترین مناطق پایتخت طبیعت لقب بگیرد.
امروزه به همین دلیل خطرناکترین و پرتصادفترین پُل در حوالی شهر یاسوج را پل دوم مهریان میدانند که روزانه شاهد تصادفات بیشمار در این نقطه جغرافیایی شهر یاسوج هستیم که به دلیل عرض کم جاده،یک لاین بودن پُل مذکور و حتی هندسه نامتعارف امروز صدمات زیادی را بر وجه شهر یاسوج وارد کرده است.
ماجرای یک دهه از نیمهکاره ماندن یک پل
باید بدانیم که کلنگ آغاز ساخت پُل جدید مهریان یاسوج، شهریورماه ۱۳۹۱ به مناسبت هفته دولت سرزمین زده شد اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد تا اینکه در چهارمین روز از هفته دولت سال گذشته ساخت دوباره این پُل با حضور متولیان استانی و شهرستانی بهطور رسمی آغاز شد.
قرار بود این پُل در مدت سی ماه ساخته شود و مورداستفاده مردم قرار گیرد اما بیش از یک دهه از کلنگ زنی آن میگذرد و با توجه به وجود مشکلات فنی و سازهای در پل قدیمی مهریان و احتمال ایجاد خطر در این مسیر ساخت پل جدید ضروری است و یکی از مطالبات چندین ساله مردم بوده است.
باید بدانیم که راههای خروجی شهر یاسوج در دو منطقه مهریان و پُلهای اول دوم و سوم بشار تعبیهشده که اگر حادثهای ناگوار در نزدیکی این پُلها رخ دهد شاهد حوادث ناگواری خواهیم بود.
شش دهه از شهر شدن این شهر گذشته است؟!
از سویی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که شش دهه از شهر شدن یاسوج میگذرد و بعدازاین همهسال مسئولان امروز به فکر توسعه آن افتادهاند که این مسئله جای نگرانی بسیاری دارد و نمیتواند در توسعه متوازن مرکز استان تأثیرگذار باشد.
لازم به ذکر است پُل دوم مهریان از پُلهای پرتردد شهر یاسوج بوده که مشکل بار ترافیکی بالایی را تاکنون حل کرده ولی با این منوال همچنان تکمیلنشده و نگرانیهای احداث نشدن دیگر سازههای آن همچنان پابرجاست، زیرا هر لحظه امکان وقوع یک بحران در این منطقه دور از انتظار نیست.
امروز شهر یاسوج همراه با روستاهای اقماریاش جمعیتی بالغبر سیصد هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از ۲۸ کیلومتر رسیده و این در حالی است که طی ۳۰ سال گذشته تنها یک پل قدیمی و یک پل نیمهکاره بر روی رودخانه مهریان احداثشده و تکمیل نشدن زیرگذر روگذر مهریان و به سرانجام نرسیدن پل جدید این منطقه در جاده اصفهان نگرانیها از بابت مشکلات و تصادفات در این نقطه جغرافیایی را بسیار نگرانکننده کرده است.
هرچند که مسئولان دولت سیزدهم برای رهایی از این مسئله اقدام به تکمیل پل جدید در منطقه مهریان کردهاند، اما وجود برخی از معارضات محلی و حتی اداری اجرای این پروژه عظیم را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است.
- سقوط یک خانم از کوه ماغر شهرستان بهمئی
- مسافر نگون بخت و سردرگم خوزستانی در بهمئی
- بازشدن پای کوهدنا به برنامه «زندگیپساز زندگی»
- بازداشت مدیر گچسارانی مرتبط با زمینخواری
- نمایشگاه ادوات رزمی ارتش در گچساران+ تصاویر
- تشییع با شکوه پدر شهیدان خرسندیان در یاسوج
- رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهمئی منصوب شد
- تصادف با ٣ فوتی در محور یاسوج-اصفهان
- اعزام دانشآموز بهمئی با بیمهری مسئولان به ترکیه
- تغییر ۲ فرماندار پرحاشیه در کهگیلویهوبویراحمد
- تغییر شبانه ٢ مدیرکل در کهگیلویهوبویراحمد
- توصیف جالب سعید لیلاز از شرایط اقتصاد کشور
- شهردار سیسخت رسما معارفه شد
- فضاسازی محل برگزاری اجلاسیه شهدای ارتش در گچساران
- نماز عید سعید فطر در شهرهای مختلف کهگیلویهوبویراحمد
- تصاویری از تصادف زنجیرهای در محور یاسوج-بابامیدان
- ورود فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی به گچساران
- پاسخ رهبر انقلاب به ابراز علاقه دانشجوی یاسوجی
- اجلاسیه 208 شهید ارتش کهگیلویهوبویراحمد آغاز شد
- آخرین وضعیت احداث پالایشگاه در بهمئی
- بارندگی برق لیکک، سراسیاب و ممبی راقطع کرد
- یک روز بارانی در شهرستان لنده
- وقوع طوفان و بارش سیلآسا در گچساران +فیلم
- خطاب امامجمعه گچساران به معاون رئیسجمهور چه بود؟
- مقامی بالاتر از مقام معلم نیست
- اعتراضات دانشجویی مقدمه خیزش جهانی علیه ظلم است
- مرحله دوم رتبهبندی معلمان اجرا می شود
- همه آنچه در خطبههاینماز جمعه استان مطرح شد
- برخورد با شرب خمر ضروری است
- شهر لیکک برای اجلاسیه شهدا آمادهسازی میشود
- اعملیات اجرایی زیرسازی معابر روستایی چرام آغاز شد
- روستاهای سادات محمودی غرق در بی آبی
- خبرهای خوش از تکمیل بیمارستان سی سخت
- روشنایی محوطه اداره ورزش و جوانان لنده تکمیلشد
- تساوی نفتیهای گچساران درادامه جام آزادگان
- تاخت و تاز سرطان در کهگیلویه وبویراحمد
- دهدشت رکورددار میزان بارشها
- مختصری از زندگینامه شهید جان محمد قیصری
- کشف دستگاه گنجیاب در لیکک
- مهگرفتگی در دو محور ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد
- توسعه ایران اسلامی ماحصل زحمات معلمان است
- تصاویری از تصادف زنجیرهای در محور یاسوج-بابامیدان
- امآرآی بیمارستان شهید جلیل متوقف شد
- غبارروبی گلزار شهدای لنده به مناسبت روز معلم
- یاسوج غرق شد
- هشتک«ثابت قدمواستوار چون کوهخامی» ترندتوییتر شد
- برگزاری ۲۱ اجلاسیه در راستای کنگرهملیشهدا استان
- بسته گرافیکی ویژه روزمعلم
- مردم غیور کهگیلویهوبویراحمد همیشه پایکار انقلاب بودهاند
- اجلاسیه شهدای شهرستان باشت در قاب تصویر
- مشاهده بیشتر