رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/02/11 Tuesday - 2024 30 April الثلاثاء ، 21 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-12 10:45 شماره خبر : 3328 https://sobhezagros.ir/short/Vp95W 0
تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با صبح زاگرس:

تحلیلگر مسائل سیاسی از ۱۲ فروردین به‌عنوان نماد واقعی مردم‌سالاری دینی و تکمیل‌کننده انقلاب ۵۷ نام برد و این روز را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد.

یدالله مرادی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،  در خصوص جایگاه و اهمیت روز 12 فروردین گفت: روز 12 فروردین 58 یک روز تاریخی، ماندگار و نمادی از یک دوره طولانی مبارزات آزادی‌خواهانه ملت ایران است که بعد از 2500 سال طرحی نوین در ساختار سیاسی ایران شکل گرفت و نظام‌های شاهنشاهی منقرض و حکومت دینی جای آن مستقر شد.

وی افزود: اما این طرح از چند مؤلفه برخوردار بود یکی بحث جمهوریت، یعنی حکومت مردم بر مردم با شاخصی به نام اسلامیت که نقش مشروعیت نظام جمهوری را تضمین و تعیین می‌کرد. نظام جمهوری از نوع اسلامی بعد از 2500 سال عملاً انقضای حکومت‌های شاهنشاهی، استبدادی و موروثی چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام را به دنیا اعلام کرد.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ازاین‌رو مردم عشق و علاقه‌ای به انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 نشان دادند و حضرت امام (ره) با دفاع از آرمان‌های تاریخی مردم و مطالبه آن‌ها برای استقرار یک نظام الهی نیز صداقت و اصالت نهضت خود را در معرض رأی مستقیم آحاد مردم قرارداد تا مردم جمهوری اسلامی را تائید و در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت داشته باشند.

مرادی ادامه داد: بنابراین اولین انقلابی را در تاریخ شاهد هستیم که در کمترین زمان ممکن همه‌پرسی برگزار می‌کند و هیچ جای دنیا چنین چیزی را شاهد نیستیم. انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید و در 12 فروردین 58 نیز مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی به تثبیت و استقرار نظام جمهوری اسلامی «آری» گفتند.

وی در ادامه اظهار کرد: این همه‌پرسی با یک آرای بی‌نظیر 98.2 درصدی مردم محقق شد که خود نماد جمهوریت نظام بود و نتیجه اینکه یک اعتقاد و باور مردمی به این نظام نوپا را نشان می‌داد. اگرچه هیچ انقلابی را نداریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم نوع حکومتش بر مردم مشخص شود و هم قانون اساسی در آن تألیف شود.

تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: باید توجه داشت این دو ویژگی جمهوریت و اسلامیت هم قانون مداری نظام، هم مشروعیت نظام و هم مقبولیت نظام را تضمین کرد. پس سه محور قانونیت، مقبولیت و مشروعیت را مردم ایران در یک همه‌پرسی با انتخاب آگاهانه و آزادانه در 12 فروردین تحقق بخشیدند و امروز حکومت جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی است.

وی افزود: اگرچه بایستی تلاش شود تا اسلامیت به‌عنوان صفت و شاخصه مهم این نظام، دستخوش ایده‌های مدعیان روشنفکری قرار نگیرد بلکه این اسلامیت به‌عنوان مشروعیت نظام و اعتقاد و باورمندی به اسلامیت نظام حفظ شود و قبل از آن‌هم جمهوریت.

مرادی تصریح کرد: بنابراین نقش مردم‌سالاری، نقش رأی مردم و نقش تعیین‌کنندگی مردم بر هیچ‌کسی هم پوشیده نیست، اما هیچ‌کسی اجازه ندارد به نام جمهوریت به اسلامیت نظام آسیب بزند و به نام اسلامیت نیز جمهوریت نظام را نادیده بگیرد؛ بنابراین باید از جمهوریت و اسلامیت به‌عنوان دو محور شاخص حکومت که لازم و ملزوم یکدیگر هستند را صیانت کنیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یوم‌الله ۱۲ فروردین روزی است که اولین نظام مردم‌سالار دینی در جهان و حاکمیت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در ایران تجلی یافت. جمهوری اسلامی منبعث از یک قانون اساسی است و امروز هم نظام جمهوری اسلامی ثمره هزاران خون شهید است که باید باجان و دل از آن پاسداری و حراست کنیم.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار