رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/02/14 Friday - 2024 03 May الجمعة ، 24 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-12 21:00 شماره خبر : 3327 https://sobhezagros.ir/short/V9k2M 0
یادداشت؛

ملت ولایتمدار ایران در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با رای قاطع بیش از ۹۸ درصدی «آری» به جمهوری اسلامی اولین اقتدار کشور را کلید زدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس »؛ مدینه سادات مطهری_ در پاییز سال ۱۳۵۷ اخبار تحولات نهضت اسلامی ملت ایران با اشتیاق و دقت زیادی توسط رسانه های داخلی و خارجی پیگیری می شد.این وضعیت با حضور حضرت امام در نوفل لوشاتو شدت گرفت و روزی نبود که ایشان در برابر میکروفون خبرنگاری از یکی از رسانه ها و خبرگزاری های دنیا قرار نگیرد.آنان تلاش داشتند تا از ماهیت این پدیده نوظهور که خود را نهضتی اسلامی می نامید اطلاعاتی کسب کنند.

مهمترین مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تعیین نظام سیاسی کشور بود.با مشخص شدن زمان تقریبی برگزاری رفراندوم گروه های سیاسی فعال با گرایش های مختلف در مورد حکومت جایگزین شاهنشاهی در این رابطه جریان های فکری و نیروهای سیاسی و اجتماعی، دیدگاه های مختلفی را در قالب الگوهای نظام سیاسی آینده مطرح نمودند.

 برخی از جریانات سیاسی خواستار عنوان جمهوری و بخشی از انان مخالف جمهوری اسلامی بودند. مهندس بازرگان معتقد بود به جمهوری اسلامی صفت دموکراتیک« جمهوری دموکراتیک »را باید اضافه کرد و برخی دیگر جمهوری دموکراتیک اسلامی، یا جمهوری خلق سخن می گفتند. دیگرانی جمهوری مطلق را کافی می دانستند.چریک های فدایی خلق خط تحریم را برگزیدند و رسما اعلام کردند که در رفراندوم شرکت نخواهند کرد. حزب تجزیه طلب دموکرات کردستان نیز در بیانه ای که در نهم فروردین انتشار داد روشن ساخت که بر طبل تحریم رفراندوم می کوبد. برخی دیگر جمهوری اسلامی حمایت کرده و گروه دیگر حکومت اسلامی را عنوان مناسب برای نظام سیاسی کشور می دانستند. 

حال یکی از سوالات و ابهامات مطرح این بود که در صورت فروپاشی رژیم پهلوی و استقرار رژیم سیاسی جدید هندسه قدرت در حکومت جایگزین چگونه خواهد بود.پاسخ امام در این زمینه جالب و قابل تامل بود: «چون ملت، ملت مسلم است و ما را هم خدمتگزار خود می داند، از این جهت حدس می زنیم به پیشنهاد ما رای دهد. ما با اتکال به رای ملت از طریق رفراندوم با ملت یک حکومت جمهوری اسلامی تشکیل می دهیم.»

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم به خانه هایشان برنگشتند امام آن‌ها را در صحنه نگاه داشت تا به کمک آن‌ها یکی پس از دیگری بر مشکلات فائق آید .اولین مسئله پیش رو انقلاب تعیین رسمی رژیم جایگزین شاهنشاهی بود . حضرت امام تاکید بر برگزاری عاجل همه پرسی داشتند و این در حالی بود که شرایط محیا نبود و تامین امکانات لازم برای تحقق ان ماه ها طول می کشید. امام اما در برگزاری زودهنگام تاکید می ورزید.

 در روز نهم فرودین ماه ۱۳۵۸ و در آستانه برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیامی به ملت ایران توطئه‏ های منحرفین در آستانه برگزاری رفراندم را هشدار دادند و از همگان برای شرکت در انتخابات دعوت به عمل آوردند و فرمودند«من صلاح همه را در آن می‏ بینم که به «جمهوری اسلامی» رأی دهند که در آن حقوق همه اقشار و همه طوایف را به طور وافی تضمین می‏ کند» متن پیام ها و سخنان حضرت امام چنین امده است: «شما همه آزادانه به هر چه می‌خواهید رأی بدهید. من خودم به «جمهوری اسلامی» رأی می‌دهم و تقاضای برادرانه از شما دارم که به من در این امر اسلامی کمک کنید. 

در این موقع بسیار حساس که سرنوشت کشور و اسلام عزیز تعیین می‌گردد، هموطنان عزیز با شوری بیشتر از گذشته در رفراندم شرکت نمایند. امروز اهمال در شرکت در رفراندم و سردی و سستی در این امر حیاتی، موجب هدر رفتن خون شهیدان و به تباهی کشیدن کشور و اسلام عزیز است. دوستان آگاه من! روز رفراندم موقع نتیجه گرفتن از زحمات چندین ساله است.این رفراندوم یا شما را به آزادی و استقلال می کشد و یا مثل سابق به اختناق و پیوستگی.نگذارند این ازادی که به دست آمده مبدل به اختناق شود به حکومت اسلام به جمهوری اسلامی نه یک حرف زیاد و نه یک حرف کم .»

در ششم فروردین ماه ۱۳۵۸ ، ماده واحده ای از تصویب شورای انقلاب گذشت که سن رای دهندگان را به ۱۶ سال تقلیل داد. با این تصمیم گیری جمعیت شرکت کننده به حدود ۲۰ میلیون نفر رسید.طبق امار اعلام شده توسط وزارت کشور دولت موقت شرمت کنندگان در انتخابات بیست میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۱ نفر بودند مه از میان انان بیست میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ نفر رای مثبت به جمهوری اسلامی دادند و ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ نفر نیز رای منفی به صندوق ها ریختند.

جوادی وزیر کشور دولت موقت بعد از شمارش آرا و دریافت نتیجه رفراندوم با اعلام امار با مشارکت بیش از ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی پاسخ آری دادند.حال سال‌ها است رسانه‌های جهان سلطه و اربابانشان بر طبل رفراندوم یا همه پرسی در جمهوری اسلامی می‌کوبند، در حالی که نظام اسلامی ایران، در طول تاریخ، تنها نظام منبعث از یک انقلاب به شمار می رود که با همه‌پرسی یا رفراندوم و کسب بیش از ۹۸ درصد از آرای ملت تاسیس شد.

دکتر صادق طباطبایی که از جانب امام به عنوان یکی از متولیان برگزاری همه پرسی تعیین شده بود در خاطرات خود آورده بود:شبانه یه دیدار حضرت امام در قم رفتم و اوضاع نامساعد را که منظور وزیرکشور بود برای ایشان شرح دادم و ضمنان گفتم آقا. حالا دنیا شما را و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته است و به رسمیت شناخته است، چه نیازی به رفراندوم داریم ؟ من مطمئن هستم اگر شما « جمهوری اسلامی» را عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید، هم مردم ما و هم دنیا ان را خواهند پذیرفت.

ایشان در جواب گفتند: «شما الان نمیفهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سو استفاده از احساسات مردم، نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند! نه، حتما باید رای گیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود».اری امام خمینی بیش از ۴ دهه پیش چنین روزهایی را پیش بینی کردند که در سالیان بعد رسانه‌های جهان سلطه و اربابانشان بر طبل رفراندوم یا همه پرسی در جمهوری اسلامی می‌کوبند و هر از چند گاهی مسأله رفراندوم و همه پرسی در جامعه ما بازارش داغ می شود و وقوع حوادث و اتفاقات خاص سیاسی، زمینه را برای طرح این مسأله از سوی افراد مختلف با اغراض متفاوت پیش می آورد در حالی که نظام اسلامی ایران، در طول تاریخ، تنها نظام منبعث از یک انقلاب به شمار می رود که با همه‌پرسی یا رفراندوم و کسب بیش از ۹۸ درصد از آرای ملت تاسیس شد.

متاسفانه در سالیان اخیر برخی از مسئولان اجرائی کشور برای فرافکنی نسبت به اقدامات ضعیف خود در اداره کشور و با طرح این بهانه که اختیاراتشان کم است هم صدا با دشمنان سخن از رفراندوم به میان آوردند و برخی فرصت را برای طرح این مسأله، غنیمت شمرده، بدون توجه به فلسفه حقوقی طرح رفراندوم در قوانین اساسی کشورها و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حرف از رفراندوم در کشور را به میان میکشند.

حقیقت آن است که دشمنان انقلاب، که در راس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند، از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا به ایران حمله کرده و ایران را مورد تهاجم خود قرار دهند. این که امروز حمله مستقیمی از سوی آن‌ها صورت نمی‌گیرد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب از آن رو است که توانایی‌اش را ندارند و گرنه آن‌ها بیشتر از هر چیزی از انسانیت و مدارا دور هستند که بخواهند ملاحظه ما را داشته باشند. و در این سالیان اخیر به جنگ ترکیبی در فضای مجازی روی آوردند و برخی خودفروخته های داخلی همصدا با آنها از برگزاری رفراندوم سخن به میان می آورد‌.

اما نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در طول بیش از چهار دهه حیات سیاسی خود حتی به اعتراض برخی از دشمنان خارجی، جلوه‌ای از دموکراسی را در قالب مردم ‌سالاری دینی در معرض دید جهانیان گذاشته که در نوع خود بی‌نظیر است.انتخابات در ایران یکی از مصادیق قابل توجه مردم سالاری دینی بوده که شاید بتوان گفت مهمترین نقش مردم در تعیین سرنوشت خودشان است.

نظام جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات متعدد در طول چهار دهه حیات سیاسی خود، جلوه‌ای از دموکراسی را در قالب مردم ‌سالاری دینی در معرض دید جهانیان گذاشته که در نوع خود بی‌نظیر است.مردم آزاده و سربلند ایران همواره با حضور گسترده و آگاهانه در انتخابات متعدد، اراده استوار خود را در پاسداری از دستاوردهای گران سنگ انقلاب اسلامی به اثبات رسانده و برای ایران افتخار و عظمت آفریده‌اند.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار