رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/22 Sunday - 2024 13 October الأحد ، 10 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
پیگیری مطالبات مردمی؛

وانت‌های دوره‌گرد با حضور آزادانه و وقت و بی‌وقت در کوچه‌های سطح شهر سبب ایجاد آلودگی صوتی شده‌ و آرامش را از مردم سلب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»  آرامش روحی و روانی شهروندان از مهمترین مولفه های سبک زندگی در شهرها است که متاسفانه گاهی این آرامش توسط خودروهای دوره گرد و با ایجاد سروصدا و تبلیغ میوه ها و یا ضایعات باعث رنجش شهروندان می شوند.

وانت‌های دوره‌گرد روزانه با حضور در خیابان‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهرباشت از ساعات اولیه صبح تا غروب آفتاب در شهر پرسه می‌زنند و به دنبال آهن‌آلات و ضایعات می‌گردند. 

صدای گوش خراشی که از بلندگوهای وانتی‌های دوره‌گرد به گوش می‌رسد، یکی از آواهای آزاردهنده‌ای است که همه‌روزه اهالی شهر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وانت‌های دوره‌گرد با حضور آزادانه و وقت‌وبی‌وقت در کوچه‌های سطح شهرستان باشت سبب ایجاد آلودگی صوتی شده و آرامش را از مردم سلب کرده‌اند. 

این روزها در اکثر خیابان‌ها، کوچه و محلات سطح شهر صدای بلندگوهای وانت‌بارهای سیار صیفی‌جات و خرید ضایعات در سطح شهر که وقت و زمان را نمی‌شناسند و زندگی را به کام مردم تلخ کرده‌اند، باعث ایجاد آلودگی صوتی و آزردگی خاطر شهروندان شده‌اند. 
هر روز نه تنها تعداد آنها کم نمی‌شود بلکه تعداد آنها هر روز بیشتر و بیشتر و حتی در ساعت بیش از ۱۰ تا ۱۵‌وانت دستفروش از خیابان و محل‌های شهر عبور و مرور می‌کنند و با صدای بسیار بلند و وحشتناک بلندگوی خود سبب ایجاد مزاحمت و سلب آسایش و آرامش ساکنین منطقه شده‌اند، اما شهرداری همچنان از رسیدگی و برخورد و حتی یک تذکر خشک و خالی نیز اهمال می‌کند.

 دست‌فروشی و دوره‌گردی از سر ناچاری است، اما هرچه که باشد خوشایند نیست، نه برای آسایش جامعه و نه برای زیبایی شهر و محیط زندگی. یکی نان خشک می‌خرد، یکی سطل‌های زباله را بیرون می‌ریزد تا پلاستیک‌ها و بطری‌های شیشه‌ای را جدا کند، یکی با وانت در و پنجره شکسته جمع می‌کند. 

نیاز به کسب درآمد، مهم‌ترین دلیل رانندگان وانت‌ها برای تردد در شهر و استفاده از بلندگوها است. ازآنجایی‌که رانندگان این خودروها کسب درآمد را یک حق قانونی برای خود می‌دانند که حتماً یکی از حقوق اساسی هر شهروندی است و طبق اصل ۲۸ قانون اساسی «هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید». اما این افراد به دلیل ناآگاهی، برای رسیدن به این حق، تضییع حقوق سایر شهروندان را جایز می‌شمارند و بدون توجه به اینکه دادزدن در کوچه‌ها و خیابان‌ها ممکن است شهروندان را آزار دهد، اقدام به این کار می‌کنند و توجهی به اعتراض‌ها و شکایت‌ها ندارند. 

اینکه رانندگان توجهی به آزار دیدن شهروندان دیگر ندارند، به لحاظ اجتماعی نشان‌دهنده یک نوع تنفر است و این تنفر می‌تواند به این دلیل باشد که رانندگان معتقدند که ما نیز همانند شما حق کسب درآمد داریم، پس آن‌چنان که می‌پسندیم اقدام می‌کنیم و شاید معتقدند که شهروندان دیگر توجهی به اوضاع اقتصادی آنها نداشته و ندارند و این نوع نگاه را خودخواهی تلقی کرده‌اند و خود را ناخودآگاه مجاز به خودخواه بودن دانسته‌اند، تغییر این نوع فرهنگ و آگاه‌سازی رانندگان، نیاز به فرهنگ‌سازی در طول زمان دارد. 

گرچه آمار بیکاری به علت بی‌تدبیری و ندانم‌کاری‌های مسئولان روزبه‌روز در حال افزایش است و اکثر جوانان به این شغل‌های کاذب روی آورده‌اند، اما خود مردم از مسئولان شهرداری و راهنمایی‌ورانندگی درخواست دارند که باوجود موجود بودن قانون درباره نحوه مقابله با این نوع از آلودگی صوتی، در کنترل این معضل و جمع‌آوری وانت‌های دوره‌گرد برخورد و اقدام لازم کنند.

انتهای خبر

 

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار