رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/10/01 Saturday - 2024 21 December السبت ، 19 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
1403-10-01 14:05 شماره خبر : 9465 https://sobhezagros.ir/short/VMaKl 0
آینده خطرآفرین ترافیکی شهر یاسوج؛

لاین دوم پل تاریخی سوم بشار سال‌هاست حتی با داشتن تمامی زیرساخت‌های لازم نیمه‌کاره رها شده و عزمی برای پایان دادن به این پروژه مستهلک شده نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» لاین اول پل سوم بشار به دلیل نبود برخی از زیرساخت‌های مهم به یکی از پر تصادف‌ترین محورهای شهر یاسوج شده و بر اساس معماری آن این پل مسیر خروجی ندارد. 

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که نام پایتخت طبیعت ایران را یدک می‌کشد، این روزها با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هرروز بر تراکم جمعیت آن افزوده می‌شود و طبق آمار یکی از چهار شهر اول کشور در بحث مهاجرت‌پذیری به شمار می‌رود که این مسئله می‌تواند در درازمدت و به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مهم شهری باعث مشکلات بیش‌ازحد برگَرده این شهر نوپا شود.

هرچند که باید نام پایتخت طبیعت ایران بر شهر یاسوج را مدیون طبیعت آن دانست که کم‌کم با بُخل بسیاری از مافیای آب و یا حتی با تبر بی‌رحم سودجویان چوب در حال نابودی است و هرروز شاهد سر برآوردن باغ و ویلاها در دل طبیعت آن هستیم و از سویی دیگر نیز ایجاد سدهای سریالی می‌تواند به طبیعت وصف‌ناپذیر آن صدمات زیادی وارد کند.

آینده خطرآفرین ترافیکی شهر یاسوج

ترافیک که به‌عنوان یک زخم کاری در شهر یاسوج از آن یاد می‌شود، می‌رود که به یک مسئله بدون حل در این شهر بدل شود که مردم مرکز استان امروز با آن دست‌وپنجه نرم کند، ترافیکی که برخی از مشکلات آن از نبود زیرساخت و افتتاح نشدن پل‌های متعدد نیز بخشی از آن بوده و نبود زیرگذر، پارکینگ‌های متعدد و حتی نبود  زیرساخت شهری و ناوگان عمومی در شهر یاسوج از آن نامبرده می‌شود.

حال در همین راستا به دلیل جزیره‌ای بودن شهر یاسوج و نیاز به پل‌های متعدد برای اتصال این شهر به دیگر نقاط  پل سوم بشار جهت تسریع در تکمیل تردد و تسهیل کاهش ترافیک طراحی شد که بعد از دو دهه فقط یک باند آن افتتاح شد و سال‌هاست شهروندان یاسوجی چشم‌انتظاری افتتاح قطعه دوم این پل را می‌کشند.

پل سوم بشار و مصائب ادامه‌دار

 پروژه پل سوم بشار را می‌توان از عجب‌ترین پروژه‌های عمرانی در سطح مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد نامید که بعد از افتتاح تنها یک محور آن حدیث‌های بسیاری را به همراه داشته که سقوط دستک آن به رودخانه و حتی پر تصادف‌خیزترین منطقه شهر یاسوج، باعث شده که این افتتاح هم برای مردم این دیار شیرین نباشد. 

هرچند پل سوم بشار یاسوج بعد از گذشت دو دهه هنوز رفع عیب نشده و به‌صورت کامل مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار نگرفته است و از سویی  نیمه‌کاره شدن آن نیز باعث شده که در طی چند سال اخیر این منطقه به یکی از پرترافیک‌ترین و حتی پر تصادف‌ترین مکان‌های شهر یاسوج تبدیل شود.

پل سوم بشار خروجی ندارد

حال بعد از افتتاح پر ابهام این پل پس از سال‌ها مسئولان بیان داشته اند که این پل استراتژیک مسیر خروجی ندارد و لاین دوم  آن بازهم با چراها و مشکلات زیاد دست‌وپنجه نرم می‌کند و راهی برای تکمیل آن نیست.

در تصاویر جدید پیداست که تمامی زیرساخت‌های این پل برای زیر بار ترافیک رفتن محیا است ولی هیچ عزمی برای تکمیل آن وجود ندارد.

ساخت این پل نقش مهمی در پدافند غیرعامل مرکز استان ایفا می‌کند به‌طوری‌که بار ترافیکی قسمتی از شهر یاسوج را بر روی پل‌های شماره یک و دو است کم می‌کند و همان‌گونه که در تصاویر قابل‌مشاهده در آخرین عملیات که بر روی باند دوم این پل در حال انجام است بخشی از سازه فلزی جایگذاری شده و بخش دیگری نیز بر روی زمینه آماده نصب است. 

اما  سیر تاریخی این پل نشان می‌دهد که عملیات اجرایی پل سوم بشار یاسوج به طول130 متر و با دو باند رفت‌وبرگشت با عرض 11 متر باهدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج در سال 82 آغاز و فاز نخست آن در خردادماه 97 افتتاح شد،افتتاحی که همچنان ناقص برجای‌مانده است.

پروژه لاین دوم بشار یکی از پروژه‌های مهم در کمربندی یاسوج به سمت اکبرآباد و علی‌آباد بوده که هنوز بعد از قریب پنج سال از افتتاح لاین اول پل

 سوم بشار، لاین دوم این پروژه همچنان در بلاتکلیفی بوده و خبری از احداث و به تکمیل رساندن آن به گوش نمی‌رسد.

یکی از گلایه‌های به ساخت باند دوم پل سوم بشار اشاره کرد می‌توان به عدم سرعت بخشید درروند پیشرفت کار را مثال زد چون در هر مرحله از کاربر روی باند دو این پل تا چند ماه کار به حال خود رهاسازی می‌شود و همین امر می‌طلبد مسئولین استانی همت خود را مضاعف کنند و با تزریق بودجه به این پروژه مهم در مرکز استان برای همیشه آن را تا تکمیل سازند تا مشکلاتی که عدم تکمیل باند دوم با آن روبه‌رو است راه شوند.

گفتنی است رودخانه بشار از میان  شهر یاسوج می‌گذرد و این شهر که جمعیت آن به بالای 300 هزار نفر هم می‌رسد را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است که بیش از ۴۵ سال پیش دو پل برای اتصال کردن سر رود شمالی و سر رود جنوبی این شهر بر روی آن ساخته شد که در طی دهه‌های گذشته دیگر جوابگوی بار ترافیکی آن نبوده و پایه‌های آن در حال تخریب شدن هستند.

 

 

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار