رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/09/28 Wednesday - 2024 18 December الأربعاء ، 16 جمادى الآخر ، 1446
ساعت
1403-09-26 08:49 شماره خبر : 9341 https://sobhezagros.ir/short/VlP3o 0
یادداشت؛

یکی از ارکان مهم توسعه فراگیر استان کهگیلویه و بویراحمد بحث اتصال به استان‌های مختلفی همچون خوزستان از طریق جاده ملی لنده - تشان است.

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس سید باقر خرمی در یادداشتی ضمن تبریک روز ملی حمل‌ونقل نوشت: در همه فرهنگ‌ها حمل‌ونقل از اعتبار و پایایی ویژه‌ای برخوردار است؛ لذا ارتباط یکی از مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی است که معمولاً از طریق مطالعه، رسانه و سفر شناخته می‌شود.

درگذشته سفرهای کاری با پای پیاده و یا چهارپایان انجام می‌شد که باگذشت زمان و رشد قابل‌توجه صنعت، کیفیت مسافرت باعث شد تا وسایل سفر در شکل‌های مختلف هوایی، زمینی، ریلی و آبی در میان بشر از رشد قابل‌توجهی برخوردار شود.

در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل‌ونقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد، به‌عبارت‌دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی، میزان ارزش‌افزوده بخش حمل‌ونقل نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه‌بخش حمل‌ونقل نیز افزایش می‌یابد و فعالیت‌های حمل‌ونقل از جمله فعالیت‌های اساسی و زیربنایی برای رشد و اقتصادی تحول به‌حساب می‌آید.

 اگر امروزه در جهان از خدمات حمل‌ونقل تحت عنوان صنعت یاد می‌شود نشانه گستردگی و اهمیت این خدمات به‌عنوان حلقه اتصال صنایع با یکدیگر و عامل ارتباط میان بازارهای مصرف و بازارهای تولید است بر همین اساس است که همبستگی و پیوند میان نظام حمل‌ونقل و فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع آن‌چنان حساس و پیچیده است که کارشناسان اقتصادی صنعت حمل‌ونقل را به‌عنوان نیروی محرکه توسعه می‌دانند و کارآمدی و توانمندی آن را زمینه‌ساز توسعه پایدار می‌دانند.

اگر منظور از توسعه گسترش امکانات زندگی انسان‌هاست، این امر نه‌تنها در مورد نسل حاضر بلکه برای نسل‌های آینده نیز باید مدنظر باشد. توسعه پایدار مفهوم جدیدی از رشد اقتصادی است. رشدی که عدالت و امکانات زندگی را برای تمامی مردم جهان و نه تعداد اندکی بدون تخریب بیش‌ازپیش ظرفیت و منابع طبیعی محدود جهان به همراه دارد.

هرکدام از این سفرها شکل‌های مختلفی دارد که می‌توان مهم‌ترین و پرحجم‌ترین آنان را سفرهای زمینی یادکرد که با خودروهای مختلفی شکل می‌گیرد.

همگان نیک می‌دانند که در حمل‌ونقل زمینی مردم به دو شیوه عمومی و فردی جابه‌جا می‌شوند که در این میان علاوه بر زیبایی‌ها و چشم‌اندازی‌ها و جاذبه‌های سفر مخاطراتی نیز به همراه دارد.

در بخش‌های از میهن عزیزمان ایران جاده‌های کوهستانی و سخت گذاری وجود دارد که هم‌زمان در برخی دیگر از مناطق کشور جاده‌های صاف و مطمئن وجود دارد که این تناسب به دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی مناطق ایران مختلف است.

در مناطق برخوردار که چهره‌های صاحب‌نفوذ دارند جاده‌های بین‌شهری و استانی‌شان هموار و یک‌طرفه است و جاده‌های برخی دیگر از مناطق استان‌ها سراسر کوهستانی و پر پیچ‌وخم و همواره با مخاطره است که سالانه آمار مرگ‌ومیر و مصدومان زیادی را به همراه دارد.

مصداق این مهم را می‌توان در استان کهگیلویه و بویراحمد مشاهده کرد که به جز چندین کیلومتر از جاده گچساران به بهبهان که با پیگیری‌های نماینده گچساران اجرایی شده است سایر مناطق استان از چنین موهبتی کمتر برخوردار هستند.

نگارنده و هم استانی‌هایش به‌خوبی می‌داند که یک متر آزادراه در جغرافیای استان وجود ندارد؛ ولی جاده‌های دوطرفه نیز سرشار از مشکلات و چاله و چوله‌های است که یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای در این استان است.

حال ضمن درخواست از وزارت راه، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل راه و شهرسازی استان و راهداری استان تقاضا داریم که برای به‌حداقل‌رساندن مشکلات حوزه راه‌های استان به‌صورت خاص پروژه جاده ارتباطی یاسوج - خوزستان یا همان لنده - تشان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه‌ای استان که در قالب یک طرح ملی اجرایی شده است که اکنون به دلایل مختلف و شاید رانتی معطل‌مانده است و از چرخه اجرا خارج شده است را پیگیری و با اعلام خبر فعالی مجدد آن امیدواری و آینده را در میان مردم این استان به ارمغان بیاورد.

 انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار