رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/17 Monday - 2024 06 May الاثنين ، 27 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-07 09:41 شماره خبر : 3757 https://sobhezagros.ir/short/4LgXw 0
رخنه سندورم بلاگری در جامعه؛

بلاگرها علاوه بر مشکلاتی که خود دچار آن می شوند باعث ایجاد مشکلاتی در میان خانواده‌ها و ترویج مسائلی می‌شوند که با قوانین ما سازگاری ندارند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» بلاگری با ظهور شبکه‌های اجتماعی نیز به وجود آمد، در گذشته بلاگری به وبلاگ‌نویسان و تولید محتوای متنی گفته می‌شد که اکنون با وجود شبکه‌های اجتماعی ماهیت آن نیز دچار تغییراتی شده است.

بلاگری یک نوع شغل است و به افرادی که در فضای مجازی محتوای تصویری تولید می‌کنند و تعداد دنبال‌کننده بالایی دارند بلاگری گفته می‌شود.

کودک بلاگری، پزشک بلاگری و معلم بلاگری، بلاگر‌های نو ظهوری هستند که صدمات زیادی به جامعه هدف خود وارد می‌کنند هر کدام از این بلاگر‌های نو ظهور باعث شسکته شدن برخی قوانین در فضای مجازی می‌شوند.

کودک بلاگری کودکان را معتاد به جذب توجه می‌کند اگر این توجهات مداوم را نداشته باشد دچار اختلال روانی و افسردگی خواهند شد.

اگر بخواهیم کودک بلاگری را تعریف کنیم می‌توانیم آن را همان کارگری کودکان بنامیم فقط کمی با کلاس‌تر شده است و به جای کار در چهار راه‌ها و پشت چراغ‌های قرمز به فضای مجازی منتقل شده‌اند.

متأسفانه خیلی از والدین بدون اطلاع از خطرات و مشکلاتی که ممکن است در آینده برای این کودکان رخ دهد برای جذب فالوور بیشتر به راحتی اقدام به انتشار تصاویر کودکان خود می‌کنند.

طبق گفته کارشناسان استفاده از کودکان در فضای مجازی برای جذب فالور صدمات جبران ناپذیری به شخصیت و اعتماد به نفس کودکان وارد می‌کند به نوعی می‌توان گفت کودک بلاگری آینده کودکان را تباه می‌کند.

معضلی به نام بلاگری شغل‌ها

پزشک بلاگری و افشای اطلاعات مراجعه‌کنندگان

در دنیای مجازی با انواع جدید و متنوعی از رابطه پزشک-بیمار مواجهیم که همه آن‌ها را با عنوان کلی پزشکی غیررسمی می‌شناسیم.

 در بسیاری از این روابط ممکن است اصلاً پزشک و بیمار یکدیگر را ندیده باشند و نبینند؛ اما رابطه مجازی به آسانی شکل بگیرد؛ نکته جالب اینجاست که به هیچ عنوان نباید این رابطه مجازی و غیررسمی را کم‌اهمیت‌تر از رابطه رسمی پزشک-بیمار تلقی کرد؛ اگر آن رابطه رسمی، رابطه‌ای محدود، محرمانه و دارای حدود و حریم مشخص بود، حالا رابطه غیررسمی پزشک-بیمار در شبکه‌های اجتماعی در منظر هزاران نفر است و از آنجا که قابلیت هم‌رسانی نیز در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، یعنی این رابطه در مقابل چشمان هزاران نفر شکل می‌گیرد.

پزشک بلاگری نیز در حال مد شدن است برخی از پزشکان با راه‌اندازی صفحات مجازی خود و گا‌هاً انتشار اطلاعات مختلف از مراجعه‌کنندگان‌شان به دنبال جذب فالوور هستند.

اصل رازداری موضوعی است که همواره مورد تأکید پزشکان بوده است و همیشه وجود داشته است متأسفانه افشای اطلاعات مراجعه‌کنندگان توسط پزشکان در فضای مجازی روز به روز در حال افزایش یافتن است.

گا‌هاً برخی از پزشکان درآمدشان از صفحات مجازی‌شان را بیشتر از درآمد مطب خود بیان کرده‌اند.

رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات پزشکی بیماران و مراجعان، یکی از اصول اساسی و خدشه‌ناپذیر اخلاق پزشکی است که از حرفه‌مندان سلامت انتظار می‌رود آن را جدی بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی حتی از بیان هرگونه سرنخ زمانی یا مکانی که ممکن است افشاگرانه تلقی شود، خودداری کنند.

معضلی به نام بلاگری شغل‌ها

معلم بلاگری تجاوز به حریم دانش‌آموزان

معلم بلاگری نیز موضوعی است که در فضای مجازی در حال باب شدن است، سناریو توسط معلم چیده می‌شود و بازیگران دانش‌آموزان هستند در این کلیپ‌های چهره دانش‌آموزان به وضوح قابل مشاهده است و این به معنای نقض حقوق دانش‌آموزان توسط معلم است در این خصوص اولیای دانش‌آموز می‌تواند از معلم شکایت کند.

اولیا، فرزندان خود را به اطمینان به مدارس می‌فرستند، اگر قرار باشد معلم بلاگری می‌تواند آسیب‌هایی برای این دانش‌آموزان به دنبال داشته باشد.

بلاگری را می‌تواند یکی از شغل‌های با درآمد خوب در فضای مجازی دانست، اما اگر این بلاگری باعث شود به دیگران آسیبی وارد شود ممکن است فرد را دچار مشکلاتی کند.
 

معضلی به نام بلاگری شغل‌ها

بلاگرها می توانند مشکلات زیادی را در جامعه به ویژه در میان خانواده‌ها ایجاد کنند؛ شاید اولین تاثیر اجتماعی منفی بلاگرنماهای ایرانی در فضای شبکه‌های اجتماعی «حسرت‌زدگی» است؛ توجیه بسیاری از بلاگرنماها از حسرت‌برانگیز بودن عکس‌هایشان این است که ما تنها خوشی‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم اما باید گفت که این چنین نیست.

 انتشار عکس‌های گاهاً غیر واقعی و البته طراحی شده تنها یک دلیل وجود دارد آن هم حسرت زدگی مخاطب است  و مخاطب حسرت زده هر روز او را دنبال می‌کند تا با خبر شود در زندگی نمایشی بلاگرنما چه چیزهایی می‌گذرد که او حتی ممکن است اسم‌شان را هم نشنیده باشد؛ غافل از اینکه او دقیقا سفیر برانگیختن حسرت‌هاست.

بلاگرنماها نه تنها استانداردهای زندگی متوسط و روبه‌بالا را جا به جا می‌کنند بلکه روی استانداردهای قشر ضعیف تاثیر می‌گذارند و تجمل را در کوچکترین جزییات به خصوص در برگزاری مراسم‌های مختلف از جمله مراسم ازدواج و تولد وارد زندگی آن‌ها می‌کنند.

یکی از عمده رفتارهای بلاگرنماهای ایرانی رفتارهای اغراق آمیز زن و شوهری و زیرپاگذشتن این حریم در فضای مجازی بوده‌است. رفتارهای اغراق آمیز زن و شوهری که حتی طبق شنیده‌ها میان خود بلاگرنماها اختلاف انداخته و هربار تلاش می‌کنند در این رقابت پوچ مراسم‌های ازدواج مجللی روبروی پنجره اینستاگرام بازی کنند.

 مواظب باشیم در دام بلاگرها نیفتیم و باطن زندگی خودمان را با ظاهر زندگی بلاگرها مقایسه نکنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار