رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/10/17 Monday - 2025 06 January الاثنين ، 6 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-15 09:08 شماره خبر : 9736 https://sobhezagros.ir/short/Nj3Zb 0
استادحوزه علمیه قم:

استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه فرهنگیان و نویسنده کتاب گفت:شهید سلیمانی در جمله زیبایی گفته است، هجرت از خود، مقامات، مال و دلبستگی‌های خود زمینه عزیز شدن به درگاه الهی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نادعلی علی‌نیا خطیر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس در خصوص شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: قافله امام‌حسین (ع) که به مدینه بازگشت، راوی می‌گوید ما هیچ وقت مدینه را اینقدر محزون ندیده بودم، این تشبیه نکته خیلی زیبایی دارد همه حضاری که در مراسم تشییع حضور داشتند و چه آنان که از پشت تلویزیون تماشا می‌کردند، شهادت می‌دهند این روز که خبر شهادت این بزرگوار را شنیدم کل کشور را حزن فرا گرفت و این نشان‌دهنده میزان حکومت حاج قاسم بر قلوب مردم بود.

استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند عزوجل و جل وقتی بخواهد کسی را بالا ببرد به واسطه خانه، زمین، ماشین و ... بالا نمی‌برد بلکه به واسطه میزان ایمان و شهادت به افراد بها می‌دهد و افراد را بالا می‌کشد. در حاج قاسم سلیمانی روحیه مردم‌داری به عنوان یکی از شاخصه‌های فرماندهان جهان متمایز می‌کند.‌ روحیه مردم‌داری، همان ویژگی خاصی است که در شهدای عزیز بالاخص شهید والامقام، حاج قاسم سلیمانی قرار داشت که همواره روحیه مردم‌داری او زبان‌زد عام و خاص بود.

وی افزود: فرمانده دلاور میدان‌های نبرد حق علیه باطل که در هنگام برخورد با مردم با آن همه عظمت و بزرگی که داشت، سر فرود می‌آورد و گوش شنوای مردم و یار و پدری مهربان برای کودکان بود. این‌گونه بود که شهید حاج قاسم سلیمانی به عزیز ملت تبدیل شد و چنان از جایگاه مردمی برخوردار شد که زبان از گفتنش قاصر است.

 علی‌نیاخطیرگفت: اولین مبحث در این موضوع، تبیین جهان‌بینی حاج‌قاسم است. نوع برداشت و طرز تفکری که شهید سلیمانی درباره جهان و هستی دارد، زیرساخت و تکیه‌گاه فکری او به شمار می‌رود. جهان‌بینی شهید سلیمانی، عبارت‌از توحید است. توحید، زیربنای اصلی همه تفکرات اسلامی است و دارای چهار پایه و ستون است: اعتقاد به خدا، کفر به طاغوت، عبودیت خدا، عدم عبودیت غیر خدا، جهان‌بینی توحیدی است. حاج‌قاسم به درک این موضوع که جهان از یک مشیت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر، جود، رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آن‌ها استوار است رسیده بود.

وی افزود: نظام فکری شهید سلیمانی، در سه عرصه قابل بیان است؛ نظام بینشی، ارزشی و اجتماعی، نظام ارزشی و اخلاق حاج‌قاسم؛ شهید حاج قاسم سلیمانی در نظام فکری خود بر عنصر اخلاق تاکید می‌کند و بر این باور است که جامعه و فرد، تنها از راه اخلاق و پرورش صفات و خلقیات فاضله در دل خویش، و انعکاس آن در عمل، به کمال می‌رسد. 

استاد حوزه علمیه قم گفت: می‌توانیم به جمله معروف شهید سلیمانی استناد کنیم که فرمودند؛ هجرت از خود، هجرت از مقامات خود، هجرت از مال خود، هجرت از دلبستگی‌ها و زیبایی‌های خود. شهدا این هجرت را در تمام ابعادش در حد تمام و کمال انجام دادند.

وی افزود: تربیت یافتگان در نظام تربیتی توحیدی و حاج قاسم‌ها، هرچه قدرتمندتر شوند و بر اقتدارشان افزوده شود، خضوع و فروتنی و بندگی‌شان بیشتر می‌شود و با غلبه بر هوای نفس، به خدا نزدیک‌تر می‌شوند. در منظومه فکری شهید حاج‌قاسم، هم در تبیین موضوعات و مباحث اخلاقی بحث می‌شود و هم در میدان عمل، شهید جبهه مقاومت به اوصاف الهی مزین و به عنوان الگو، نماد اخلاق، عرفان، اخلاص، تعبد، دنیاگریزی، تقوا و ادب معرفی می‌شود و با ساده زیستی، مردم داری، اخلاص در بیان، عمل و فکر و با رفتار و گفتار الهی خویش، یک جغرافیا را زیر نفوذ خود در می‌آورد.

  علی‌نیاخطیر بیان داشت: شهید سلیمانی آیات قرآن را شمرده شمرده می‌خواند و در آن تدبر می‌کرد. عبادت شبانه، رزم روزانه در وسط میدان، عطوفت مهربانانه و دستگیری مردمی او بر بسیاری از ویژگی های ممتاز مردانگی‌اش فائق آمده بود. این شهید بزرگوار اهل توبه و انابه و از مقام روحانی نفس به سوی خدای حکیم و بزرگ هجرت کرده بود. 

وی افزود: شهید سلیمانی از خود بریده و از دلبستگی‌ها و زیبایی‌های خود انقطاع الی‌الله داشت. مهم ترین مشقتی که می‌تواند بر بدن وارد شود، همانا ریخته شدن خون فرد است که بیشتر در جهاد اصغر اتفاق می‌افتد و حاج قاسم سلیمانی، پر رنگ‌ترین مشقت و سختی را در این میدان مجاهدت و عبودیت را دید.

استاد دانشگاه فرهنگیان و نویسنده بیان داشت: در سوره بقره مي‌فرمايد: وَلاَتَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ َتُ بَلْ أَحْيَآءٌ وَ لَـَكِن لآتَشْعُرُون و به آنها كه در راه خدا كشته می‌شوند، مرده نگوييد! بلكه آنان زنده‌اند ولی شما نمی‌فهميد.

وی افزود: خون شهیدان همانند آهن‌ربا در سراسر دنیا افراد را به خود جمع می‌کنند. برجسته‌ترین و بالاترین صفت این شهید عزیز را اینقدر محترم کرد آن صفت رزم‌آوری و جنگاوری ایشان بود، روح اخلاص، خدا ترسی، قیامت باوری، الحاق به شهدا این بود که این شهید را عزیز کرد و بر کارهایشان برکت داد.

 علی‌نیاخطیرگفت: قطعا کسانی که برای دنیا کار نکنند و تنها برای رضای خدا کار کنند، اخلاص داشته و از خدا عزت و آبرو بخواهند اگر واقعا این نیت را داشته باشند خداوند نیز آنان را مورد عنایت ویژه خود قرار خواهد داد، هرچه این نیت پررنگ‌تر باشد تاثیر بیشتری نیز بر روح فرد دارد و این در حاج قاسم به وفور دیده می‌شد. 

وی بیان داشت: حاج قاسم کسی بود که ترس از قبر، قیامت و پاسخگویی داشت، کسی که نزد علما و فقهای زمان رفت و از آنان نامه کتبی گرفت که شهادت دهید که من آدم خوبی هستم و از آنان می‌خواست در قیامت برایش شهادت دهند.

استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه فرهنگیان و نویسنده کتاب گفت: درآیات و روایات می‌فرمایند: آنانی که با پیامبر خدا هستند دارای چهار خصوصیت‌اند و این چهار خصوصیت به نحوی بارز در این شهید بزرگوار بود اولین صفت را قرآن می‌فرماید اشداعلی‌الکفار، شما به نگاه حاج‌قاسم به غرب و روسای‌جمهور غرب نگاه کنید نگاه این شهید بزرگوار به این مستکبرین پست و بسیار پایین است، و می‌گفت در مقابل دشمن وحدت باید داشته باشیم در مقابل دشمنان باید بسیار سخت‌گیر باشیم.

وی در پایان بیان داشت: از دیگر خصوصیاتی که قرآن می‌فرماید این است که بین خود و دوستان رحیم و مهربان است در حاج قاسم این صفتی عیان است چقدر این بزرگوار مهربان بود بین همه اقشار جالب با همه مهربان بود، صفت دیگر اهل سجده گریه و توسل بودند و هرچه فضل و زیاده نعمت و رحمت است را از خدا طلب می‌کنند. و تنها رضایت خدا برای آن‌ها مهم است و تمام این چهار خصوصیت در این شهید بزرگوار جمع شده است.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار