رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت

در سال‌های کنونی، بعضی از افراد با کمترین تجربه و علمی، صاحب رسانه شده‌اند؛ بعضی‌ها تا حد پریشان‌گویی خبر می‌نویسند، متونی بی‌سر و ته، بی‌نتیجه و بی‌قاعده.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس»، علی ضامنی پور -گاهی خبر‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای را  پیگیری می‌کنم و برای این کار وقت می‌گذارم. با وجودی که بچه‌های قدیمی هنوز مسئولانه و حرفه‌ای کار می‌کنند، اما اگر به صورت کمی، و سرانگشتی میانگین بگیریم وزن فعالیت‌های رسانه‌ای استان پایین آمده و کیفیت نازلی دارد.


شاید دلیلش، همین نگون بختی‌های اقتصادی و اجتماعی کشور باشد که آسیب جدی به فعالیت‌های حرفه‌ای می‌زند، شاید هم دلیلش آموزش باشد و شاید‌های دیگر. اما هر چه هست؛ واپس گرایی و ابتذال است که روز به روز در این حرفه بیشتر می‌شود.


در سال‌های کنونی، بعضی از افراد با کمترین تجربه و علمی، صاحب رسانه شده‌اند؛ بعضی‌ها تا حد پریشان‌گویی خبر می‌نویسند، متونی بی‌سر و ته، بی‌نتیجه و بی‌قاعده.

البته اگر به قاعده «حق ناحق» باور داشته باشیم؛ _ یعنی اینکه هر کسی حق دارد ناحق بگوید_ حرفی نیست، اما برای جامعه در حال توسعه ( شما بخوانید درجا‌زده) ما هنوز زود است که صاحب چرندیات در ردیف گزارش‌نویسان حرفه‌ای، قرار گیرد.


امروزه بسیاری از صاحب نظران ایران می‌گویند آن الگویی که جامعه ما می‌تواند در خصوص رسانه‌ها پیش بگیرد روزنامه‌نگاری از نوع « مسئولیت اجتماعی» است، نه آزادی محض و از نوع حق ناحق.

برخی‌‌ها که ادبیات عجیب و غریبی دارند و وبسایت خودشان را خبرگزاری می‌دانند؛ در حالی که با تعریفی که از «خبرگزاری» وجود دارد، حتی خبرگزاری‌های بزرگ کشور هم در این چارچوب نمی‌گنجند، یک سایت استانی و یا وب سایت شخصی که جای خود دارد! زیرا «خبرگزاری» یک سازمان خبری است که در چند منطقه جغرافیایی و با زبان‌های مختلف متن رسانه‌ای تولید_نه انتشار_می کند.

نشانه دوم عقبگرد رسانه‌ای؛ حمایت‌های سرراست و صریح بیشتر افراد و صاحبان برخی سایت‌ها از نامزد‌های انتخاباتی در این چند ماهه اخیر است؛ این افراد نشان داده‌اند که رسالت خبری ندارند:


در دو دهه گذشته فعالان رسانه‌ای استان خوب عمل کردند و حتی نیرو‌های کیفی و اثرگذاری نیز پرورش یافتند که امروزه نیز جزء سرمایه‌های این حوزه جغرافیایی‌اند. اما کلیدواژه‌های « تمومه تمومه»، « مرد میدان» و« ناجی بویراحمد» « فلان نامزد‌امیرکبیر ایران» و... و دیگر حمایت‌های جانبدارانه و قومیتی از نامزد‌ها در انتخابات امسال از سوی بعضی از فعالان رسانه‌ای استان نشان داده که مرزی بین روزنامه‌نگار و خبرنگار با کنشگر سیاسی و پادو‌های قومی و قبیله‌ای وجود ندارد. با این رویه تلاش و سرمایه دو دهه فعالیت حرفه‌ای رسانه استان را در معرض بی‌اعتباری قرار داده است.

این روز‌ها برخی از کسانی که عنوان خبرنگار را به خود گذاشته‌اند، چنان در رسیدن به منزل نامزد‌ها عجله داشتند که متوجه متن خبر خود هم نمی‌شدند و سراسیمه متن خبر را لگد مال(پاچِروَن) می‌کردند و می‌رفتند. به صراحت بگویم این رفتار بدترکیب، نه تنها اخلاقی و حرفه‌ای نبود که مایه تأسف و ناامیدی است.
همه ما می‌دانیم از موضوعات ابتدایی حرفه روزنامه‌نگاری، این است که خبرنگار باید شخصیت حقوقی، حرمت خبری، بی‌طرفی، استقلال و شأن قلم را حفظ کند و نباید له یا علیه دیگران مطلب بنویسد و تصور و ذهنیت خود را به جای واقعیت بنشاند. اما می‌بینیم کسانی وارد میدان شدند که «خرمهره» را به جای «دُرثمین» در بازار می‌گردانند و به این رفتار خود افتخار می‌کنند.

و اما بعد

در این یادداشت قصد ندارم همه مسائل را یکجا لیست کنم، زیرا که نیاز به زمان، فرصت و گفتگوی بین فعالان دارد، که‌امیدوارم فرصتی برای این غنیمت، حاصل شود.

امروزه ما در حوزه رسانه با مسائلی از قبیل خبر جعلی، اطلاعات جعلی و انحراف اطلاعاتی رو به روییم و از سوی دیگر فرصت‌های نویی از جمله سئونویسی، هوش مصنوعی، جهانی شدن بازار داده و... سر و کار داریم که خبرنگار هم استانی بدون غفلت و تجاهل باید تلاش کند با تجهیز به «درک دورانی»، راه توسعه را برای خود و دیگران فراهم کند.

با این همه...


امیدوارم در سال جدید با همت قدیمی‌های رسانه استان و اداره کل ارشاد، شرایط برای متخصصان رسانه‌ای استان هموار شود. باور دارم که همه ما مایلیم روند توسعه در استان قوت بگیرد و این کار بدون رسانه‌های قوی امکان‌پذیری بسیار کمی دارد.برادر کوچک شما ...علی ضامنی

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار