رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/12/15 Wednesday - 2025 05 March الأربعاء ، 5 رمضان ، 1446
ساعت
1403-12-13 14:03 شماره خبر : 11179 https://sobhezagros.ir/short/4zgRr 0
قتلگاهی که دو دهه با جان مردم بازی می‌کند؛

سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل پروژه کمربندی یاسوج به شیراز را داده اند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت گذشته سبب شده تا این وعده‌ها محقق نشود و این محور به یکی از خوفناکترین جاده‌های استان باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» کمربندی یاسوج، مسیری ۱۵ کیلومتری در قسمت جنوب پایتخت طبیعت ایران است که به‌مثابه قاتلی بی‌رحم، هرروز جان انسان‌ها را می‌گیرد، این جاده که قریب بیست سال از قول‌ها و وعده‌های آنان توسط مسئولان برای ساماندهی‌اش می‌گذرد استان‌های شمالی و جنوبی کشور را به هم متصل می‌کند به دلیل توسعه‌نیافتگی و ساماندهی نامناسب، به یکی از پر تصادف‌ترین محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل‌شده است.

یکی از نقاطی که در شرایط مختلف زمانی با تردد زیادی همراه است کمربندی یاسوج – بابا میدان - اصفهان است، این محور مواصلاتی در تمام ایام از پرترددترین محورهای کهگیلویه وبویراحمد است و حال با توجه به فرارسیدن ایام نوروز و پرتردد بودن این مسیر و حتی انتخاب شهر یاسوج به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق برای ورود گردشگران از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ورودی‌های‌ شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد یاد می‌شود.

سالیان زیادی است که مسئولان وعده تزریق اعتبار و تکمیل این پروژه را داده‌اند، اما کمبود بودجه و سو مدیریت‌های مدیران گذشته سبب شده تا این وعده‌ها محقق نشود.

طرح چهار خطه کردن این محور حدود ۲۰ سال به طول انجامیده و بار ها و بار ها سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده اما در دولت سیزدهم این مطالبه مهم مردمی به‌خوبی پاسخ داده شد و میزان قابل‌توجهی از آن در زمره کار های مهم عمرانی و پروژه‌های زخم‌خورده قرار گرفت، اما حال با توجه به فرارسیدن ایام تعطیلات نوروز سؤال اینجا است که آیا پروژه بازهم می‌تواند آبستن حوادث بیشمار دیگر باشد.

این کمربندی خطرناک که به‌عنوان کمربندی مرگ نیز معروف شده اکنون هم به دلیل نبود زیرساخت‌های ایمنی، روشنایی کافی و وضعیت نامناسب آسفالت این جاده هرروز جان افراد بیشتری را می‌گیرد که نمونه براز آن تصادفات سریالی و هرروزه بر روی پل معروف به (مختار) است که ماهانه و حتی هفتگی خبر تصادفات و مرگ میر ناشی از آن مخابره می‌شود.

رقص مرگ در کمربندی یاسوج

حجم تردد بالا در این مسیر و حتی وجود خودروهای شوتی و سرعت گریز در این محور چهارده کیلومتری و بلاتکلیف ماندن دوبانده کردن قسمتی از آن باعث شده که هرروز شاهد یک تصادف هولناک در این محور مواصلاتی باشیم.

از سویی دیگر حجم ترددها در این محورها ضرورت حل مشکلات این مناطق ازجمله تاریکی مسیر، نقاط حادثه‌خیز و همچنین توجه به رفع مشکلات زیرساختی را مضاعف کرده است تا هرگونه ترددی بدون خطر انجام شود.

حال امروز این کمربندی به‌عنوان یک قتلگاه خاموش از آن یاد می‌شود و مخابره شدن هرروز چند تصادف و موج وحشتناک مگر و میر ناشی از تصادفات از این کمربندی یک جولانگاه مرگ ساخته است.

تعقیب و گریز مرگ در پانزده کیلومتر

باید بدانیم که بسیاری از جاده‌های استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و خاص کوهستانی در دل کوه‌ها کشیده شده که دقت بالای رانندگان در هنگام رانندگی را می‌طلبد و البته بررسی آمار تصادفات نشان از عدم احتیاط رانندگان و ناایمن بودن راه‌های مواصلاتی را به عینه نشان داده است و درواقع روزانه خانواده‌های زیادی را داغدار می‌کند.

جاده‌های که جان می‌گیرند!

حوادث مرگبار و تلخ تصادفات جاده‌ای در کهگیلویه وبویراحمد همیشه وجود داشته و بار ها از سوی رسانه‌ها موردنقد قرارگرفته است چنانکه به‌طور میانگین هر 2 روز یک‌بار شاهد وقوع حوادث تلخ جاده‌ای بوده و افراد زیادی در جاده‌های استان جان خود را از دست دادند.

کمربندی یاسوج تا قتلگاه چرام به دهدشت

کمربندی یاسوج یکی از جاده‌های پرخطر استان و به جاده مرگ معروف بوده که به دلیل عرض بسیار کم آن همواره محل بروز تصادفات خسارت‌بار سنگین و دردناکی شده است و مسئولان استانی با دوبانده کردن محدوده 20 کیلومتری از این جاده تا حدودی بار تصادفات در این محور پرترافیک را کاهش دادند، اما وجود چندین پیچ خطرناک و به سرانجام نرسیدن چهارده کیلومتر باقی‌مانده آن باعث شده که بسیاری از تصادفات حول این منطقه رخ دهد.

رقص مرگ در جاده‌های کهگیلویه وبویراحمد

حال هرچند که تیغ تیز رسانه جاده و مشکلات جاده‌ای را هدف می‌گیرد اما باید بدانیم که همیشه جاده مقصر نیست و بلکه تخطی از سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و بی‌احتیاطی ازجمله دلایل مشخص‌شده از سوی پلیس برای تصادفات بوده و در بحث تصادفات جاده‌ای سه عامل انسانی، جاده و نیز وسیله نقلیه نقش دارد و عامل انسانی عمده دلیل بیش از 95 درصد از تصادفات در این استان است

از سویی دیگر استفاده از وسایل نقلیه‌ای ازجمله شوتی در محورهای اصلی استان به دلیل نزدیکی به بندرها و کریدور بودن در بین چندین استان صنعتی باعث شده که‌موج استفاده از این خودروهای سرعت گریز که به بیشتر برای حمل باره‌ای قاچاق استفاده‌شده، سبب شود که میزان تصادفات رانندگی در این شهر بیش‌ازاندازه باشد و همین مسئله بر تصادفات بیشمار سریالی در محورهای مواصلاتی استان بیفزاید.

در همین راستا معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود چند ماه پیش قطعه‌ای چهار کیلومتری از این مسیر زیر بار ترافیک آمد اما استاندارد‌هایی که در خصوص تحویل یک محور قابل‌استفاده را داشته باشد، از حیث نصب تابلو علائم و جداکننده نداشت.
وی ابراز کرد: ما منکر خدمات مجموعه راه و شهرسازی و راهداری و مجموعه وزارت راه نیستیم اما انتظار می‌رود وضعیت سامان یابد. این موضوع به وزیر راه هم منعکس خواهد شد.

شهامت عنوان کرد: برخی استان‌ها به لحاظ توپوگرافی و اقلیمی‌شان باید ویژه‌تر دیده شوند و اهتمام جدی برای تزریق اعتبار به وجود بیاید به‌عنوان نمونه نصب هر کیلومتر نیوجرسی بالای ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

جاده کمربندی یاسوج محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است و ترافیک بسیار زیاد بر روی ‌این مسیر وجود دارد و علاوه بر آن شهرک‌های صنعتی بسیار، کارخانه‌ها، روستا‌های بسیار در حاشیه این محور واقع‌شده‌اند.

برای جلوگیری از تکرار تراژدی‌های غم‌انگیز در این محور، نیاز فوری به تخصیص اعتبار کافی است و بهبود وضعیت این جاده با اقدامات سریع و مؤثر می‌تواند از وقوع حوادث ناگوار بیشتر جلوگیری کند. 

باید بدانیم بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است و 203 کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

آخرین اخبار