
پروژه کمربندی یاسوج-اصفهان پس از ۱۶ سال با مشکلاتی مانند ناهمسطح بودن آسفالت، روشنایی نامناسب و تأخیر در بهرهبرداری مواجه است. مسئولان وعده تکمیل آن را تا پایان سال دادهاند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پروژه «کمربندی یاسوج-اصفهان» بهعنوان یکی از مهمترین محورهای ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد، که تقریبا از سال ۱۳۸۸ آغاز شده، به دلایل مختلفی با چالشهای متعددی روبهرو است که پس از گذشت ۱۶ سال روند بهرهبرداری کامل از آن را با چالش مواجه کرده است.
ناهمسطح بودن آسفالت دو لاین
یکی از موارد قابل توجه در این پروژه، ناهمسطح بودن آسفالت دو لاین است که نهتنها از نظر ظاهری نامناسب به نظر میرسد، بلکه ممکن است بهویژه در شرایط جوی نامساعد، ایمنی تردد را تحت تأثیر قرار دهد.
مشکل روشنایی مسیر
با توجه به حادثهخیز بودن این محور، نبود روشنایی مناسب نگرانیها را درباره افزایش خطر تصادفات بهویژه در شب افزایش داده است. تاکنون اقدام مشخصی برای نصب چراغهای روشنایی در برخی از نقاط این مسیر دیده نمیشود.
عدم بهرهبرداری کامل از دو لاین
در برخی نقاط، دو لاین این پروژه آماده بهرهبرداری است، اما به دلایل نامعلوم، تردد خودروها تنها از یک لاین انجام میشود. این موضوع باعث شده تا ظرفیت کامل جاده مورد استفاده قرار نگیرد و خطر تصادفات افزایش یابد.
وضعیت نامشخص لاین دوم پل مختار
پل مختار نیز از جمله بخشهای این پروژه است که لاین دوم آن در هالهای از ابهام قرار دارد. با وجود گذشت زمان قابل توجه، هنوز اقدام عملی برای شروع مراحل اجرایی از این لاین انجام نشده است.
تعداد کم دستگاههای راهسازی در پروژه
با وجود اهمیت بالای این پروژه در کاهش تصادفات، سهولت تردد و افزایش ایمنی جادهای، فعالیت تنها یک دستگاه بیل مکانیکی راهسازی در محل، این پرسش را ایجاد کرده که آیا یک دستگاه برای تسریع در تکمیل پروژه کافی است؟
مشکل تردد روستاییان چنارستان علیا و سفلی
اهالی روستاهای چنارستان علیا و سفلی برای عبور از عرض این کمربندی با مشکل مواجه هستند و هنوز مشخص نیست آیا پل هوایی یا راهکار ایمن دیگری برای آنها در نظر گرفته شده است یا خیر. این موضوع به یک دغدغه جدی برای ساکنان محلی تبدیل شده است.
تأخیر در چهاربانده شدن بخشهایی از مسیر
در بخشی از مسیر که از «کنار پلیسراه یاسوج-شیراز به سمت روستای چنارستان علیا» امتداد دارد، با وجود هموار بودن زمین و شرایط مناسب برای اجرای چهاربانده، هنوز هیچ اقدام عملی برای شروع عملیات اجرایی مشاهده نمیشود. این تأخیر در حالی است که تکمیل این بخش میتواند نقش مهمی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی مسیر داشته باشد.
پروژه کمربندی یاسوج-اصفهان با وجود اهمیت بالای ارتباطی و اقتصادی، با چالشهای متعددی دستوپنجه نرم میکند که نیازمند توجه فوری مسئولان است. به نظر میرسد شفافسازی در مورد برنامههای آتی و افزایش سرعت اجرای پروژه میتواند تا حد زیادی از نگرانیهای موجود بکاهد.
خبرنگار این پایگاه خبری در خصوص روشن شدن ابهامات بالا تماس تلفنی را با «علی پارسایی»، «مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد» برقرار کرد که وی در این گفتگو به تشریح آخرین وضعیت پروژه پرداخت و درباره وضعیت روشنایی این محور ارتباطی گفت: بحث روشنایی مسیر کمربندی از اهمیت ویژهای برخوردار است و بر اساس شرح وظایف ابلاغی، تأمین روشنایی این مسیر بر عهده سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که هر دو زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی محسوب میشوند.
وی ادامه داد: هنوز این محور به طور کامل تکمیل نشده است. پس از اتمام باند دوم و تحویل آن به راهداری، موضوع روشنایی مسیر نیز به طور کامل پیگیری خواهد شد.
علت غیرهمسطح بودن آسفالت دو لاین
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تفاوت سطح آسفالت دو لاین، تصریح کرد:در حال حاضر تنها لایه اول آسفالت اجرا شده است و این اختلاف سطح کاملاً موقتی است هماکنون عملیات نصب نیوجرسیهای مسیر در حال انجام است و پس از اتمام لایه دوم آسفالت و انجام خطکشیهای نهایی، بهرهبرداری از هر دو لاین به صورت کامل امکانپذیر خواهد بود.
تکلیف لاین دوم پل مختار
پارسایی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تکلیف لاین دوم پل مختاری عنوان کرد: پل مختار یکی از اولویتهای اصلی مجموعه راه و شهرسازی در این پروژه است که با توجه به چهارخطه شدن مسیر در دو طرف پل، این نقطه به یک بخش حساس و حیاتی در مسیر تبدیل شده است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص لاین دوم پل مختار ابراز داشت: فرآیند انتخاب پیمانکار برای این پروژه با تأخیراتی همراه بود که پس از چند ماه به نتیجه رسید که هماکنون پیمانکار انتخاب شده و مراحل نهایی انعقاد قرارداد در حال انجام است که انشاءالله به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی خواهیم بود.
علت تعداد کم دستگاههای فعال راهسازی در پروژه
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعداد محدود ماشینآلات راهسازی فعال در پروژه، بیان کرد: در شرایط فعلی، افزایش تعداد دستگاههای راهسازی ضرورتی ندارد، زیرا در بخشهای حساس مانند قوسهای تند، تجمع ماشینآلات میتواند علاوه بر ایجاد خطرات ایمنی، باعث اختلال در روند اجرایی پروژه شود.
پارسایی اضافه کرد: با توجه به ملاحظات ترافیکی و ایمنی، در حال حاضر تنها یک دستگاه در بخشهای خاص مشغول به کار است که این تعداد برای پیشبرد پروژه کفایت میکند.
وضعیت ۳ کیلومتر انتهایی مسیر به سمت شیراز
وی در خصوص تعیین و تکلیف حدود سه کیلومتر پایانی پروژه به سمت شیراز مطرح کرد: سه کیلومتر پایانی جاده کمربندی که از پادگان امام جعفر صادق آغاز میشود، در قرارداد اولیه پیمانکار وجود نداشت.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازنگری در مسیر اولیه این طرح بیان داشت: این مسیر قبلاً طراحی شده بود و از باغات و زمینهای زراعی مردم عبور میکرد که تنها تملک این زمینها حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه داشت؛ یعنی حتی هزار میلیارد تومان هم برای تملک زمینها کافی نبود و چنین اعتباری نیز وجود نداشت.
پارسایی در ادامه با اشاره به مشکلات پیشروی این قسمت، عنوان کرد: تکلیف سه کیلومتر پایانی جاده کمربندی به سمت شیراز باید مشخص میشد، به همین دلیل، بازنگری در مطالعات طرح انجام شد و در نوروز امسال که معاون وزیر به استان آمد موضوع را با ایشان در میان گذاشتیم. که خوشبختانه پس از انجام مطالعات جدید، وزارتخانه طرح احداث در کنار مسیر قدیمی را تأیید کرد و امروز که با شما صحبت میکنم، پروژه روی سایت قرار گرفته و در دسترس پیمانکاران برای شرکت در مناقصه است.
وی با اشاره به مزایای مسیر جدید، خاطرنشان کرد: برنامه جدید در کنار جاده موجود اجرا میشود و دیگر نیازی به عبور از زمینهای زراعی و باغهای مردم نیست. ما دو خط جدید را در کنار جاده فعلی احداث میکنیم، که برآورد هزینه این طرح حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است که اصلاً قابلمقایسه با هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی تملک زمینها در مسیر قبلی نیست.
چاره مشکلات اهالی روستاهای چنارستان علیا و سفلی برای عبور از کمربندی
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات اهالی روستاهای چنارستان علیا و سفلی برای عبور از کمربندی، توضیح داد: در قرارداد قبلی، به این موضوع توجه نشده بود. این پروژه از سال ۱۳۸۸ آغاز شد، اما به دلایل مختلف از جمله عدم تأمین اعتبار و مشکلات پیمانکاران، تنها هفت کیلومتر از آن در طول ۱۶ سال آسفالت شد که خوشبختانه در شش ماه گذشته، حدود پنج کیلومتر دیگر نیز تکمیل شده است.
پارسایی اضافه کرد: در قرارداد جدید که مربوط به سه کیلومتر پایانی مسیر است، برای روستای چنارستان یک روگذر و برای منطقه پل زردک نیز یک پل در نظر گرفتهایم تا مشکلات تردد اهالی برطرف شود.
زمانبندی بهرهبرداری از پروژه
مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص زمان بهرهبرداری کامل از پروژه، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال جاری این پروژه به بهرهبرداری کامل برسد، اما یاسوج در فصل زمستان با سرمای شدید مواجه است و اگر هوا اجازه ندهد، کار زیرسازی و آسفالت ممکن است به ابتدای سال آینده موکول شود.
پارسایی در ادامه افزود: مناقصه این پروژه برگزار شده و بر اساس قانون، باید حداقل پنج پیمانکار واجد شرایط حضور داشته باشند. اگر به این تعداد نرسیم، مجبور به تمدید مناقصه خواهیم بود. اگر همه مراحل طبق برنامه پیش برود، پیشبینی میکنیم تا پایان امسال کل پروژه به جز «لاین دوم پل مختار»، به بهرهبرداری کامل برسد.
وی در پایان تاکید کرد: مدت زمان اجرای لاین دوم پل مختار به تنهایی ۲۴ ماه است زیرا ساخت پلها بهنسبت بقیه پروژه زمانبر خواهد بود، اما برای بخش اصلی جاده، برنامهریزیها به گونهای است که در زمان تعیینشده به پایان برسد.
تصاویر تکمیلی👇🏻؛
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- بزودی با یک ائتلاف وارد نبرد خواهیم شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- پذیرایی موکبداران بوستانی از زائران اربعینحسینی
- داور کهگیلویهوبویراحمدی قاضی لیگ برتر میشود
- ماجرای انتصاب در دولت پزشکیان؛ درخشان: سیاسی نیستم
- پشتپرده 20 ساله فرسایشی شدن هتل ورزش یاسوج؟
- انتصاب یک کهگیلویه وبویراحمدی در سپاه کل کشور
- پروژهای که زمان آن را بلعید؛ خبری نیست؟
- خانواده ۵ معلولی باشتی صاحبخانه میشود
- یک کشته در تصادف محور یاسوج ـ بابامیدان
- تعطیلی ادارات کهگیلویه و بویراحمد در روز چهارشنبه
- طلبگی تا هنرمندی؛ مسیر زندگی شاعرانه حسین پناهی
- مشاهده بیشتر