رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1404/05/11 Saturday - 2025 02 August السبت ، 8 صفر ، 1447
ساعت
1404-05-11 20:31 شماره خبر : 14913
معضلات آبشار یاسوج؛

کمبود امکانات رفاهی، انباشت زباله، گران‌فروشی و نبود نظارت کافی، تجربه گردشگران آبشار یاسوج را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» آبشار یاسوج، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، هر ساله پذیرای هزاران گردشگر است. اما مشکلات متعددی از جمله کمبود امکانات رفاهی، وضعیت نامطلوب بهداشتی و نبود نظارت کافی، تجربه بازدید از این مکان زیبا را برای مسافران تلخ کرده است. خبرنگار ما در گفتگو با مسافران و مشاهده میدانی، مهم‌ترین چالش‌های این منطقه را بررسی کرده است.

بهداشت عمومی و زباله‌ها

با وجود زیبایی‌های آبشار یاسوج، انباشت زباله‌ها در اطراف آن بهداشت عمومی را تهدید می‌کند. مسافران از عدم جمع‌آوری به‌موقع زباله‌ها شکایت دارند که علاوه بر آلودگی محیط، چهره آبشار را زشت کرده است.

کمبود سکوهای نشیمن

تعداد سکوهای نشیمن برای استراحت مسافران بسیار محدود است. این کمبود باعث شده بسیاری از گردشگران نتوانند از فضای آبشار به‌راحتی استفاده کنند و مجبور به ایستادن یا نشستن روی زمین شوند.

انحصار سکوها توسط برخی شهروندان

برخی افراد محلی تعدادی از سکوهای نشیمن را به صورت انحصاری در اختیار گرفته‌اند و با برپایی چادر، آن‌ها را به مسافران اجاره می‌دهند. که این اقدام، حق سایر گردشگران برای استفاده از امکانات عمومی را نقض می‌کند.

عدم وجود حفاظ در کانال آب

در بخشی از کانال هدایت آب آبشار، نبود حفاظ مناسب باعث ایجاد پرتگاه خطرناکی شده است. این موضوع به‌ویژه برای کودکان و خانواده‌ها تهدید جدی محسوب می‌شود که نیاز به رسیدگی فوری دارد.  

فضای ناکافی پارک خودرو

پارکینگ آبشار یاسوج گنجایش لازم برای تعداد خودروهای مسافران را ندارد. این کمبود باعث ترافیک و سردرگمی گردشگران شده و لزوم گسترش فضای پارک را پررنگ می‌کند.

گران‌فروشی در منطقه

برخی فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در اطراف آبشار، کالاها و خدمات خود را با قیمت‌های بالاتر از معمول عرضه می‌کنند. این گران‌فروشی باعث نارضایتی مسافران شده است.

مزاحمت‌های صوتی در شب

بعد از ساعت ۱۲ شب، سروصدا و شلوغی برخی از مسافران و محلی‌ها آرامش منطقه را برهم زده است. این مزاحمت‌ها باعث اعتراض گردشگرانی شده که به دنبال استراحت هستند.

وضعیت نامناسب جاده

چاله‌ها و ناهمواری‌های متعدد در جاده منتهی به آبشار، روند تردد را دشوار کرده است. این مشکل به‌ویژه برای خودروهای سواری ایجاد خطر می‌کند و نیاز به بازسازی دارد.

دریافت مبلغی ورودی از خودروها

از دیگر مشکلات این منطقه، دریافت «۶۸ هزار تومان به ازای هر خودروی سواری» به عنوان ورودی یا کمیسیون است. این مبلغ که به زعم مسافران بدون ارائه خدمات مناسب و صرفاً به عنوان هزینه ورودی اخذ می‌شود، بار مالی اضافی بر دوش آن‌ها گذاشته و موجب نارضایتی شده است.

در ادامه گلایه برخی از مسافران در گفتگو با خبرنگار ما را در متن و کلیپ زیر مطالعه و مشاهده کنید؛

مسافر اول گفت: ما از شهرستان امیدیه خوزستان مهمان استان کهگیلویه و بویراحمد و الان کنار آبشار یاسوج هستیم، موضوعی که خیلی جلب در آبشار توجه می‌کند عدم رعایت بهداشت و درواقع پراکنده بودن زباله‌ها است، البته دیده می‌شود که پرسنل شهرداری منصوب که این‌جا هستند زحمت کشیده‌اند ولی ب نظر می‌رسد تعداد نفراتی که مربوط به‌کار جمع‌آوری زباله‌ها هستند خیلی کم هستند، هرچند یک قسمتی از این موضوعات به خود عدم رعایت مسافرین برمی‌گردد که درواقع باید اهتمام بیشتری برای این قضیه داشته باشند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این آبشار جلب توجه می‌کند اینه که پارکینگ برای پارک ماشین‌ها به‌سختی گیر میاد. لذا این دو موضوعی است که به خاطر پتانسیل بالای این آبشار اگر جلب توجه بیشتری به آن‌ها شود برای توسعه استان و بهبود شرایط کمک شایاینی خواهد کرد.

مسافر دوم گفت: من مسافری هستم که با اهل خانواده از اهواز آمدیم یاسوج برای عوض کردن آب و هوا، تفریح و خوش‌گذرونی، ولی متأسفانه موقعی رسیدیم آبشار یاسوج جا (مکان) خیلی کم بود و وقتی جا پیدا نکردیم برگشتیم سمت مرکز شهر و به‌خاطر اینکه یک‌جا که مستقر باشیم، زن و بچه‌های ما در آرامش و در آسایش باشند مجبور شدیم کلی پول دادیم.

وی در ادامه اظهار داشت: موضوع بعدی در آبشار یاسوج مشکل گران‌فروشی، عرض کم جاده ورودی آبشار و تعداد کم سکوهای نشینمن است.

خبرنگار ما برای تعیین و تکلیف مطالبه‌های گردشگران تماس تلفنی را با «مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، شهرداری یاسوج» برقرار کرد که این گفتگو به شرح زیر است.

امکانات مناسب و امنیت کامل در آبشار یاسوج فراهم شده است

عزیزالله دهنوی، با اشاره به اقدامات انجام شده در آبشار یاسوج گفت: ما در آبشار یاسوج امکانات بسیار خوب و کاملی فراهم کرده‌ایم که شامل سرویس‌های بهداشتی استاندارد، فضای مناسب برای استراحت گردشگران و تجهیزات لازم می‌شود.

حضور ۲۴ ساعته نیروهای امنیتی در محل

وی با اشاره به موضوع امنیت در این منطقه گردشگری ادامه داد: امنیت آبشار به‌صورت ۲۴ ساعته توسط نیروهای انتظامی و نظامی تأمین می‌شود که از زحمات بی‌وقفه این عزیزان صمیمانه قدردانی می‌کنیم. حضور مستمر این نیروها آرامش خاطر را برای گردشگران به ارمغان آورده است.

سیستم مدیریت پسماند و چالش‌های پیش‌رو

مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهری یاسوج در ادامه به موضوع مدیریت پسماند اشاره و تصریح کرد: در بخش جمع‌آوری زباله، با شرکت‌های پیمانکار قراردادهای لازم منعقد شده و آن‌ها موظف به حمل روزانه پسماندها هستند. البته گاهی به‌دلیل ترافیک در مسیرهای منتهی به آبشار، ممکن است تأخیری در ورود خودروهای حمل زباله ایجاد شود که این موضوع طبیعی است و با هماهنگی‌های انجام شده در حال مدیریت است.

برخورد قاطع با متخلفان و نظارت مستمر

دهنوی در خصوص سکوهای نشینمن اطراف آبشار خاطرنشان کرد: در مورد سکوهای نشیمن و چادرهای غیرمجاز، برخورد جدی خواهیم داشت. تاکنون موارد متعددی را با همکاری نیروهای انتظامی و محیط زیست جمع‌آوری کرده‌ایم. از مردم و گردشگران تقاضا داریم هرگونه تخلف را به سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش دهند تا بلافاصله رسیدگی شود.

وضعیت پارکینگ و برنامه‌های آتی

وی در خصوص مشکل کمبود جای پارک اظهار داشت: شهرداری یاسوج قبلاً در ورودی آبشار، زمینی به مساحت حدود ۲۰۰۰ مترمربع را به عنوان پارکینگ اختصاص داده بود، اما متأسفانه استقبال مورد انتظار صورت نگرفت. در حال حاضر در حال بررسی راهکارهای جدیدی برای ساماندهی پارکینگ هستیم تا مشکل ترافیک و کمبود جای پارک را حل کنیم.

هزینه ورودی و کیفیت خدمات ارائه شده

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یاسوج در ادامه با اشاره به هزینه ورودی آبشار تأکید کرد: مبلغ ناچیزی (۶۸ هزار تومان) که به عنوان ورودی دریافت می‌شود، در مقابل خدمات گسترده‌ای که ارائه می‌دهیم بسیار ناچیز است. شهرداری یاسوج افتخار می‌کند که می‌تواند میزبان خوبی برای هموطنان و گردشگران باشد و تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت خدمات به کار گرفته است.

تعهد به بهبود مستمر شرایط

مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهری یاسوج در پایان اظهار داشت: ما به صورت مستمر در حال پایش و بهبود شرایط آبشار هستیم و از تمامی شهروندان و گردشگران می‌خواهیم در حفظ و نگهداری این میراث طبیعی با ما همکاری کنند. هدف نهایی ما ایجاد خاطره‌ای خوش برای همه بازدیدکنندگان از این جاذبه طبیعی است.

تصاویر تکمیلی👇🏻؛

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!