رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-01-12 21:40 شماره خبر : 3333 https://sobhezagros.ir/short/Ng5q9 0
روایتی از برگ زرین افتخارات انقلاب انقلاب اسلامی؛

جمهوری اسلامی ایران تنها انقلابی بود پس از پیروزی سرنوشت خود را به آرای مردم واگذار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»؛ ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب اسلامی ایران یک روز تاریخی و به یاد ماندنی است که بخشی از تاریخ پر افتخار نظام اسلامی را شامل می‌شود.

در روز ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران نوع نظام به عنوان جمهوری اسلامی توسط مردم با رای بالا انتخاب شد.

نظامی که در آن دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت هر دو با هم لحاظ می‌شود و حکومتی تأسیس می‌شود که سابقه تاریخی ندارد، حکومتی که از روی الگوی حکومت نبوی و علوی اقتباس شده است، حکومتی را که، ولی فقیهی مجتهد به دور از هوا و هوس زمام امور آن را بر عهده دارد.

 در روز پربرکت ۱۲ فروردین که روز جمهوری اسلامی ایران نامیده شده است، نظامی متولد شد که نور اسلام عزیز را، دگر باره، نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان متجلّی ساخت.

۱۲ فروردین نماد مردم سالاری دینی است

کامران غضنفری کارشناس مسائل سیاسی ایران و نماینده منتخب دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با صبح زاگرس در خصوص اهمیت سالروز ۱۲ فروردین‌ماه گفت: ۱۲ فروردین یک روز بزرگی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود از این نظر که نتایج همه پرسی بزرگی که طی روزهای دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ برگزارشده بود و نوع حکومت به آرای مردم واگذارشده بود، اعلام شد.

وی بیان کرد:  در ۲۲ بهمن نظام طاغوتی پهلوی توسط مردم سرنگون شد و نظام جدیدی روی کارآمد ، از ۲۲ بهمن تا ۱۰ فروردین کمتر از ۲ ماه می‌شود ، در کدام نظام حکومتی در دنا سابقه دارد که کمتر از ۲ ماه بعد از روی کار آمدن حکومت جدیدی بیایید نوع کوکت خود را به مردم واگذار کند و از مردم سؤال کند که شما طالب چه نوع حکومتی هستید.

۱۲ فروردین نماد مردم سالاری دینی است

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه این ۱۲ فروردین در هیچ انقلابی در دنیا مصداق و مشابه  ندارد گفت: در انقلاب‌های معروف در دنیا مثل انقلاب ۱۷ اکتبر روسیه یا انقلاب کبیر فرانسه یا امثال آن هیچ‌کدام بعد از سرنگونی حکومت قبلی بلافاصله حکومت جدید را به همه‌پرسی بگذارند و از مردم سؤال کنند شما طالب چه نوع حکومتی هستید.

غضنفری در ادامه با تاکید بر اینکه ۱۲ فروردین نماد مردم سالاری دینی است گفت: اما در جمهوری اسلامی این اقدام صورت گرفت و با ابتکار امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران این‌همه پرسی توسط دولت موقت برگزار و نتایج آن در ۱۲ فروردین ۵۸ اعلام شد که طبق آن بیش از۹۸ درصد مرد در این‌همه پرسی جمهوری اسلامی را انتخاب کردند.

وی افزود: این نشان‌دهنده پایگاه مردمی این انقلاب بود که امام مطمئن از این‌که این مردم نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند آن را آرای مردم واگذار کرد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: این نظام نشان دهنده یک نظام مردم‌سالار و مبتنی بر رای مردم است همان‌گونه که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به‌صورت متعدد همه‌پرسی‌های زیادی برگزار شد و چند ماه بد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری توسط مردم برگزیده و قانون اساسی تدوین شد که پس‌ازآن همه‌پرسی برای تائید قانون اساسی توسط عموم مردم برگزار شد و بعدازآن انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

غضنفری افزود: روز ۱۲ فروردین را بدین خاطر گرامی می‌داریم که این‌چنین نظام مردم‌سالاری در سال ۵۸ پایه‌گذاری شد و از برکات آن طی این ۴۵ سال ملت ایران برخوردار بوده‌اند.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار