سهمگین سکان‌دار جدید برنامه‌ و‌ بودجه کهگیلویه‌وبویراحمد شد

پایان مأموریت شاهینی؛

سهمگین سکان‌دار جدید برنامه‌ و‌ بودجه کهگیلویه‌وبویراحمد شد

در آیینی با حضور مسئولان استانی و کشوری، مراسم تکریم مدیر سابق و معارفه سرپرست جدید سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ مردادماه سال ۱۴۰۴ در آیینی با حضور امیدعلی پارسا سرپرست امور برنامه و بودجه استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، مسئولان استانی و جمعی از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، مراسم «تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد» با تقدیر از خدمات مدیر سابق و معرفی سرپرست جدید برگزار شد.

در ابتدای این آیین جهانگیر شاهینی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دستاوردهای حدود سه سال گذشته گفت: چشم‌انداز بسیار خوبی با محوریت سه شهرستان اصلی «یاسوج، گچساران و دهدشت» تدوین شد. پس از تعیین چشم‌انداز توسعه، گام دوم، تعیین «نظریه پایه توسعه» بود تا مشخص شود دقیقاً در چه مناطقی باید توسعه صورت گیرد.

تدوین سند توسعه و تشکیل کارگروه‌های تخصصی

وی با اشاره به تدوین «سند توسعه استان»، ادامه داد: این سند با یک جدول ثبات آغاز شد که در آن «ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، مسائل و چالش‌ها» ثبت شد. سپس ساختار برنامه توسعه پیشرفت استان با ۱۶ کمیته تخصصی و ۴ کارگروه به ریاست معاونان استاندار و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد.

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این کار آسانی نبود، زیرا باید «اسناد بالادستی، برنامه‌های پنج‌ساله و سیاست‌های کلی وزارتخانه‌ها» را نیز در نظر می‌گرفتیم. با این حال، دستگاه‌ها شروع به کار کردند، اما یک حلقه مفقوده وجود داشت: «مدل توسعه استان» باید مشخص می‌شد.

طراحی مدل پنج‌بعدی توسعه

شاهینی خاطرنشان کرد: برای استان کهگیلویه و بویراحمد، یک «مدل پنج‌بعدی توسعه» طراحی شد که بر اساس آن، راهبردها تعیین و سپس با استفاده از مدل آینده‌نگری، رویدادها، فرصت‌ها و چالش‌ها بررسی شد. در نهایت، استان به سه قطب توسعه‌ای تقسیم و برای هر قطب برنامه‌ریزی شد.

تدوین اسناد تخصصی و دستاوردهای اجرایی

وی با اشاره به «تدوین اسناد تخصصی»، عنوان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ دستگاه، برنامه و سند توسعه خود را نوشته‌اند که هر کدام به برنامه‌های پنج‌ساله تبدیل می‌شوند. همچنین سند توسعه دانش‌بنیان با همکاری پارک علم و فناوری و دانشگاه‌ها نهایی شده و آماده ارائه به «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است تا به عنوان الگو به کل کشور ابلاغ شود.

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد به راه‌اندازی کارخانه نوآوری با اعتبار چند میلیارد تومانی و حمایت وزیر مربوطه اشاره و اضافه کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری، کشاورزی و علوم پزشکی نیز تشکیل شده‌اند تا بستر لازم برای توسعه فراهم شود.

به‌روزرسانی نقشه‌های آماری و افزایش بودجه استانی

شاهینی با اشاره به به‌روزرسانی نقشه‌های آماری استان، اظهار داشت: این نقشه‌ها برای سرشماری ۱۴۰۵ ضروری است و تاکنون ۲۵۰ لایه اطلاعاتی بارگذاری شده است.

وی در ادامه به افزایش بودجه استانی اشاره و مطرح کرد: سهم استان از بودجه ملی از ۱.۶ درصد به ۲.۸ درصد رسیده که چهار برابر جمعیت استان است. در سال ۱۴۰۲، رشد بودجه ۱۲۲ درصد و در سال ۱۴۰۳، ۸۸ درصد بود که میانگین رشد سالانه حدود ۸۰ درصد را نشان می‌دهد.

پیشرفت‌های زیرساختی در حوزه آب و راه

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان با اشاره به پیشرفت‌های زیرساختی، بیان کرد: در بخش آب، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار جذب شده و پروژه‌های بزرگی مانند آب گندم و چهارشیر اجرا شده است. در بخش راه‌های روستایی نیز از ۵ هزار ۳۰۰ کیلومتر راه باقی‌مانده، اکنون تنها ۲ هزار کیلومتر باقی است.

تشکر از همکاری مدیران استانی

اولویت‌بندی پروژه‌ها و جذب اعتبارات، کلید توسعه استان بود

شاهینی در ادامه سخنان خود با اشاره به «مکانیزم جذب اعتبارات و اولویت‌بندی پروژه‌ها»، تأکید کرد: برای تکمیل تمام پروژه‌های استان در ۲۱ فصل بودجه‌ای، به حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، در حالی که کل بودجه کشور تنها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین، تنها راه ممکن، اولویت‌بندی دقیق و استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی بود.

وی با اشاره به «ماده ۳۱ و ۳۲ قانون تأمین مالی»، افزود: با بهره‌گیری از این ظرفیت، توانستیم پروژه‌های مهم را با کمک بخش خصوصی پیش ببریم. به‌عنوان مثال، در بخش فاضلاب، با پیگیری‌های فوری، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد که نقش کلیدی در حل مشکلات شهرستان‌ها داشت.

به‌روزرسانی شاخص‌های توسعه و دستاوردهای ملی

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان با اشاره به «به‌روزرسانی شاخص‌های توسعه»، گفت: شاخص‌هایی که بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال به‌روز نشده بودند، با همکاری کارشناسان بودجه و دستگاه‌های اجرایی بازنگری شدند. این اقدام باعث شد «سهم عادلانه‌تری به شهرستان‌ها» اختصاص یابد.

شاهینی به «دستاوردهای ملی» استان اشاره کرد و تصریح کرد: در ارزیابی عملکرد سازمانی، از رتبه ۲۹ و ۳۰ به رتبه سوم کشور صعود کردیم. همچنین در سرشماری کشاورزی، جزء ۳ یا ۴ استان برتر از نظر کیفیت بودیم. این موفقیت‌ها حاصل تلاش کارشناسانی است که شبانه‌روز برای پیشرفت استان تلاش کردند.

تدوین اسناد بالادستی و نقشه راه توسعه
 
 وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد تنها استان دارای «مدل توسعه پایدار» است، به تدوین «سند توسعه اشتغال، سند دانش‌بنیان و برنامه‌های توزیع بودجه» اشاره و افزود: این اسناد امروز به عنوان «الگوی ملی» شناخته می‌شوند.

پروژه‌های کلان و جریان‌سازی اعتبارات نفت

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان با اشاره به «پروژه‌های نشاندار مالیاتی»، بیان داشت: این طرح ابتدا استانی بود، اما امسال به سطح ملی ارتقا یافت و ۷۰ میلیارد تومان برای استان اعتبار جذب کرد.

شاهینی همچنین به «پیگیری مستمردر جذب اعتبارات نفت» اشاره کرد و افزود: با وجود مقاومت اولیه، توانستیم ۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار نفت را به طور کامل ابلاغ کنیم، در حالی که حتی استان‌های بزرگتر مانند فارس نتوانستند به این رقم دست یابند.

راهبری یک‌هزار و ۶۰۰ پروژه و جهش تولید

وی به راهبری و نظارت بر یک‌هزار و ۶۰۰ پروژه (۹۰۰ پروژه استانی و ملی) اشاره و ابراز داشت: برنامه جهش تولید و مهار تورم نیز تدوین شد تا اقتصاد استان را متحول کند.

احیای صندوق‌های توسعه و بهره‌وری منابع

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان با قدردانی از صندوق پژوهش و فناوری، صندوق کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی، اظهار داشت: این صندوق‌ها پس از سال‌ها رکود، احیا شدند و امروز به عنوان الگو در کشور مطرح هستند.

شاهینی به «طرح بهره‌وری در سه بخش آب، کشاورزی و گردشگری» اشاره کرد و گفت: این طرح به حدی موفق بوده که به عنوان هایلوت ملی شناخته می‌شود.

حامی مردم کهگیلویه و بویراحمد هستم

وی در پایان با «تقدیر از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه»، افزود: هرگز فراموش نمی‌کنم که چگونه برخی از همکاران، بدون دستور، به روستاها می‌رفتند و پروژه‌ها را پیگیری می‌کردند. این‌ها گمنامان واقعی توسعه استان هستند.

رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه استان با ابراز «افتخار از شهروند افتخاری کهگیلویه و بویراحمد بودن»، تأکید کرد: تا زنده هستم، حامی این استان خواهم بود و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم.

محمدعلی پارسا، رئیس امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور، در این مراسم با تأکید بر ضرورت هماهنگی تمام‌وجود دستگاه‌های اجرایی برای توسعه استان، گفت: این حق را داریم که توقع داشته باشیم استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث‌های توسعه‌ای و اجرایی، با حداکثر توان در خدمت مردم باشد. من شخصاً تمام تلاش خود را برای پیشبرد امور این استان به کار خواهم گرفت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای مدیریتی استان، ادامه داد: این استان از نیروی انسانی توانمند و سرمایه‌های ارزشمندی برخوردار است. به‌عنوان مثال، آقایان موسوی و محمدی از مدیران شایسته‌ای هستند که می‌توانستند در استان‌های دیگر نیز مسئولیت سازمان برنامه را بر عهده بگیرند. این نشان‌دهنده قابلیت‌های بالای مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد است.

مأموریت جدید شاهینی در کرمانشاه

رئیس امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تغییرات مدیریتی اخیر، تصریح کرد: در مدیریت، تغییرات اجتناب‌ناپذیر است. بر این اساس، آقای شاهینی به استان کرمانشاه انتقال یافتند تا از تجربیات ایشان در سطح بالاتری استفاده شود. اما در استان کهگیلویه و بویراحمد، من بسیار خوشبین هستم که مدیران جدید بتوانند با هدایت استاندار محترم، رسالت راهبری توسعه را با کیفیتی بالاتر از گذشته ادامه دهند.

نظام نوین درآمد و هزینه استان‌ها

پارسا در ادامه با تشریح نظام نوین درآمد و هزینه استان‌ها بر اساس بند «پ» ماده ۱۷ قانون برنامه هفتم، تأکید کرد: ادبیات بودجه‌ریزی ما باید مبتنی بر درآمدها باشد، نه صرفاً توزیع منابع. این نظام جدید، که با عنوان «آروین پلاس» معرفی شده، هدفش توسعه متوازن، پایدار و هم‌افزای تمام استان‌های کشور است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در توزیع بودجه کشور، اضافه کرد: کل بودجه کشور حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، که ۲۵ هزار میلیارد آن برای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیاز است. این در حالی است که برخی استان‌ها مانند تهران سهم بیشتری از درآمدها را به خود اختصاص داده‌اند. آیا این توزیع، عادلانه است؟ ما در کشور پروژه‌های نیمه‌تمام ۳۰ تا ۳۵ ساله داریم که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

مدیریت مبتنی بر نتیجه و انگیزه

رئیس امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان ضرورت استقرار نظام «مدیریت و برنامه‌ریزی مبتنی بر نتیجه و انگیزه»، خاطرنشان کرد: نتایج باید قابل دستیابی، آرمانی و مبتنی بر انگیزه درونی باشد. اگر امروز برنامه‌ای عالی طراحی شود، آیا انگیزه کافی در دستگاه‌های اجرایی، استانداری و سازمان‌های مدیریتی برای تحقق آن وجود دارد؟

مسئولیت‌پذیری استانی در بودجه‌ریزی

پارسا با اشاره به رویکرد جدید بودجه‌ریزی استانی، بیان کرد: در نظام حکمرانی دو سطحی (ملی و استانی)، مسئولیت برنامه‌ریزی و پاسخگویی به مردم بر عهده استانداران و مدیران استانی است. به‌عنوان مثال، اگر مدرسه‌ای در روستایی نیاز به تعمیر دارد، این استاندار است که باید آن را در اولویت قرار دهد، نه دستگاه‌های مرکزی در تهران.

توزیع عادلانه اعتبارات بر اساس شاخص‌های توسعه

وی با اشاره به مکانیزم توزیع اعتبارات بر اساس ۱۱۲ شاخص توسعه، توضیح داد: هدف ما توسعه متوازن است. بر این اساس، سهم استان سیستان و بلوچستان از اعتبارات استانی ۸ درصد و سهم تهران ۱۴ درصد است. اما در مقام تامین منابع، هنوز بسیاری از استان‌ها مشارکت چندانی ندارند.

تجربه موفق دو ماهه پایانی سال گذشته

رئیس امور استان‌های سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به عملکرد مثبت استان‌ها در دو ماه پایانی سال گذشته، ابراز داشت: با اجرای نظام انگیزشی جدید، استان‌ها موفق شدند حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی کنند که ۶۵ درصد آن به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت. این نشان می‌دهد که با انگیزه‌بخشی و مدیریت نتیجه‌محور، می‌توان به نتایج ملموس دست یافت.

جمع‌بندی و چشم‌انداز آینده

پارسا در پایان با بیان اینکه انتظار ندارد استان کهگیلویه و بویراحمد به اندازه تهران یا اصفهان درآمد داشته باشد، اما در مقام هزینه باید عادلانه عمل شود، بیان داشت: اگر استان‌ها در تامین منابع کشور مشارکت کنند، سهم بیشتری از اعتبارات را دریافت خواهند کرد. این یک تجربه عملی است، نه یک آرزو. ما به آینده این استان امیدواریم و معتقدیم با همکاری همه دستگاه‌ها، شاهد پیشرفت چشمگیر کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

سید انتظام سهمگین رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد گفت: اصل موضوع برای بنده اعتماد استاندار محترم و دکتر محمدی است که این مسئولیت خطیر را به من سپرده‌اند. ان‌شاءالله با اتکا به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس‌جمهور، در راستای سیاست‌های ملی و با همراهی مجموعه مدیران اجرایی استان بتوانیم وظایف خود را به نحو شایسته انجام دهیم.

تجربه‌های گذشته را به میدان می آروم

وی ادامه داد: بیش از ده سال در دستگاه‌های مختلف اجرایی فعالیت کرده‌ام و اکنون افتخار می‌کنم که اصالتاً در جایگاه برنامه‌ریزی خدمت می‌کنم. تجربه‌های گذشته و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان می‌تواند در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کمک‌کننده باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت موجود، تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی، استان ما از بسیاری شاخص‌های توسعه محروم بود، اما پس از انقلاب تاکنون شش برنامه توسعه ملی اجرا شده که آثار آن در ابعاد عمرانی، آموزشی، انسانی و گردشگری مشهود است. هرچند هنوز با مرحله توسعه پایدار و همه‌جانبه فاصله زیادی داریم.

سهمگین خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد منابع آبی کشور معادل ۱۱.۵ میلیارد متر مکعب، ۶.۳ درصد جنگل‌های کشور، ۲۸ درصد گیاهان دارویی، آثار تاریخی فراوان و موقعیتی ویژه در مجاورت چهار استان فارس، خوزستان، اصفهان و بوشهر، ظرفیت‌های عظیمی برای توسعه دارد. اما محدودیت منابع در سال‌های اخیر، مانع بهره‌برداری کامل از این ظرفیت‌ها شده است.

نرخ تورم در استان بیشتر از کشور است

وی عنوان کرد: در تیرماه ۱۴۰۴ نرخ تورم کشور ۳۵.۳ درصد بوده در حالی که این نرخ در استان ما ۳۶.۵ درصد گزارش شده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ در کشور ۴۱.۳ درصد بوده، اما در استان تنها ۳۲.۵ درصد به ثبت رسیده است. سهم سپرده‌های بانکی استان نیز تنها ۰.۲۵ درصد از کل کشور است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اضافه کرد: سرانه تخت بیمارستانی استان ۱.۸ تخت به ازای هر هزار نفر است، در حالی‌که میانگین کشوری ۲.۵ و میانگین جهانی بین ۳ تا ۵ تخت است. همچنین در سال ۱۴۰۱ میزان ازدواج در استان نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۵ درصد کاهش یافته که این روند با سیاست‌های جمعیتی کشور همخوانی ندارد و می‌تواند تهدیدی جدی برای آینده باشد.

هیچ سهمی از آزاد راه نداریم

سهمگین بیان کرد: در حوزه راه و حمل‌ونقل، استان تاکنون هیچ سهمی از آزادراه‌های کشور نداشته و تنها ۲۵۳ کیلومتر بزرگراه در اختیار دارد، در حالی که کشور در مجموع ۲۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد. از سوی دیگر، سهم استان از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها ۰.۲ درصد است که باید در برنامه هفتم توسعه ارتقا یابد.

وی ابراز داشت: درصد جمعیت شهری برخوردار از انشعاب فاضلاب شهری در استان حدود ۳۳ درصد و تنها در چهار شهر استان محقق شده است. همچنین سهم استان از تولید ناخالص داخلی بدون نفت حدود ۶ درصد است. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که هرچند پیشرفت‌هایی حاصل شده اما هنوز فاصله زیادی تا توسعه پایدار داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ادامه داد: ما باید از ظرفیت قوانین و اسناد بالادستی برای توسعه استفاده کنیم. در این میان، دو سند ملی آمایش سرزمین و سند آمایش استانی نقش ویژه‌ای دارند. به باور من، سند آمایش سرزمین باید به‌عنوان نقشه راه توسعه در تمامی دستگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و صرفاً در بایگانی سازمان‌ها باقی نماند.

پایاین اعتبار سند آمایش سرزمینی استان 

سهمگین مطرح کرد: سند ملی آمایش سرزمین کشور در سال ۱۳۹۹ با افق ۱۴۲۴ به تصویب رسیده و سند آمایش استان نیز تا سال ۱۴۰۴ اعتبار دارد که اکنون نیازمند بازنگری است. ان‌شاءالله با مشورت نخبگان استان و همراهی استاندار محترم، این سند به‌عنوان نسخه درمانی توسعه استان مورد بازنگری و استفاده قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه تأکید کرد: در برنامه هفتم توسعه، مهم‌ترین کلیدواژه‌ها نیروی انسانی، رشد اقتصادی، حمایت از ازدواج و افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است. امیدواریم با مشارکت همه مدیران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های استان، مسیر توسعه پایدار با سرعت بیشتری طی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی ۸ درصدی پیش‌بینی شده که بخشی از آن باید با رشد بهره‌وری محقق شود. دکتر رحمانی نیز در همین چارچوب، ۲/۵ درصد از این ۸ درصد را به رشد بهره‌وری اختصاص داده که به معنای سهم ۳۵ درصدی بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور است. این بهره‌وری در ابعاد منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت دنبال خواهد شد.

سهمگین ادامه داد: در حوزه ساخت‌وساز، برنامه هفتم به رشد ۹ درصدی ساختمان‌سازی در سطح ملی تأکید کرده است؛ امری که تحقق آن در شرایط فعلی دشوار به نظر می‌رسد.

با این حال، کاهش زمان خانه‌دار شدن مردم به ۷/۵ سال تا پایان برنامه، کاهش ۲۰ درصدی سطح بافت‌های فرسوده، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۷ و بازسازی ۵۰۰ هزار واحد فرسوده از جمله اهداف کلیدی این بخش است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان عنوان کرد: تحول در نظام اداری از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم است که در چند محور دنبال می‌شود؛ از جمله کاهش تعداد کارکنان دستگاه‌های اجرایی و چابک‌سازی نیروی انسانی، واگذاری اختیارات به سطوح پایین‌تر، انجام معاملات در بسترهای الکترونیکی و ارائه خدمات از طریق پنجره واحد خدمات دولتی. همچنین آموزش و بهسازی نیروی انسانی دولت و تحول در حوزه الکترونیک با هدف تحقق دولت هوشمند و دولت الکترونیک از جمله مسائلی است که به‌طور جدی پیگیری خواهد شد.

سهمگین خاطرنشان کرد: بر اساس قانون برنامه هفتم، تا پایان سال ۱۴۰۷ نظام حکمرانی کشور باید داده‌محور شود و سازوکارهای سنتی که منجر به اتلاف زمان و منابع می‌شوند، جای خود را به فرایندهای هوشمند بدهند. در این راستا، موضوع ناترازی انرژی نیز با دو رویکرد افزایش ظرفیت تولید و مدیریت بهینه مصرف مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مردمی‌سازی اقتصاد با جلب مشارکت بخش خصوصی، مولدسازی دارایی‌ها و اموال منقول و غیرمنقول دولت و توجه ویژه به مقوله جوانی جمعیت از دیگر اولویت‌های برنامه هفتم است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بارها درباره بحران پیری جمعیت هشدار داده‌اند و این مسئله را تهدیدی بزرگ برای آینده کشور دانسته‌اند. ایشان تصریح کرده‌اند که «حرکت به سوی پیری جمعیت خبری دهشتناک و خطری اساسی است که می‌تواند تمام موفقیت‌های کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد». بر همین اساس، در برنامه هفتم اهدافی همچون رشد ۲۵ درصدی مراکز مشاوره تخصصی خانواده، کاهش یک‌ساله میانگین سن ازدواج در یک دوره پنج‌ساله، افزایش نرخ ازدواج نسبت به جمعیت در سن ازدواج تا ۵ درصد، کاهش ۵ درصدی نسبت طلاق ثبت‌شده، بهبود نرخ باروری تا سطح ۲/۵ فرزند و کاهش ۳۰ درصدی سقط جنین پیش‌بینی شده است.

سهمگین در پایان اظهار داشت: این اهداف، به‌عنوان بخشی از راهبردهای ملی، در سطح استان نیز با هدایت و رهبری استاندار محترم و همراهی شورای برنامه‌ریزی دنبال خواهد شد. اصل بر برنامه‌محوری است و ان‌شاءالله بتوانیم در کنار اعضای شورا، این اهداف را به صورت عملیاتی محقق کنیم.