در شورای آموزشوپرورش گچساران و باشت مطرح شد؛
هشدار تاجگردون نسبت به یک بحران در کهگیلویهوبویراحمد
نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش نمرات ریشه در عوامل متعددی دارد؛ ناامیدی نسبت به آینده شغلی، مشاهده بیکاری در جامعه، استرس و اضطراب ناشی از فشار کنکور و امتحانات و غرق شدن دانشآموزان در فضای مجازی.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، در نشست مشترک شورای آموزش و پرورش گچساران و باشت با گلایه از نبود برنامه مشخص در آموزشوپرورش گفت: انتظار داشتم مدیران آموزشوپرورش برنامه خودشان را برای برونرفت از چالشهای موجود مطرح کنند. چند ماه است این بحث را در سطح کشور و در حضور رئیسجمهور و وزیر آموزشوپرورش مطرح کردهام؛ ناترازی در حوزه آموزشی و تعلیم و تربیت بسیار جدی است. شاید ناترازی در برق و آب را بتوان جبران کرد اما ناترازی در حوزه علم و تربیت آیندهسازان، دردآور و حتی گاه غیرقابل جبران است.
وی با اشاره به جلسهای که یک ماه پیش در مرکز استان برگزار شد افزود: در آن جلسه نیز همین دغدغهها را بیان کردم و از آموزشوپرورش خواستم برنامهای برای خروج از بحران ارائه کنند اما هنوز به دست ما نرسیده است.
تاجگردون با بیان اینکه میانگین معدل دانشآموزان استان به ۸/۱۵ رسیده و روند نزولی آن نگرانکننده است، گفت: تا خردادماه فرصت میدهم تا این میانگین افزایش پیدا کند. رتبههای خوب کنکور را داریم اما کنکور یک مسابقه است. وقتی ۷۰ درصد دانشآموزان معدل زیر ۱۰ دارند، این یعنی با یک بحران عمیق روبهرو هستیم.
وی با خطاب قرار دادن مدیران مدارس و مسئولان حاضر در نشست اظهار کرد:محرومیت جای خودش، اما ما متولیان جامعه هستیم و آینده جامعه به تدبیر امروز ما بستگی دارد. اکنون باید از بحران حرف زد. واقعا سال تحصیلی آینده با چه برنامهای قرار است این بحران رفع شود؟
تاجگردون با طرح مسائل اساسی گفت: مقصر کیست؟ دانشآموز؟ مدرسه؟ خانواده؟ آموزشوپرورش؟ متأسفانه آموزشوپرورش در هر دو شهرستان گچساران و باشت برنامه مدونی برای مقابله با این بحران ندارد و نمیتوان ساده از کنار این افت تحصیلی گذشت. میانگین نمرات پایه دوازدهم که به حدود ۸ رسیده، بسیار قابل تأمل و هشداردهنده است.
تحلیل تاجگردون از ریشههای بحران
وی افت تحصیلی دوازدهمیها را «پدیدهای چندبعدی و نگرانکننده» توصیف کرد و گفت:کاهش نمرات ریشه در عوامل متعددی دارد؛ ناامیدی نسبت به آینده شغلی، مشاهده بیکاری در جامعه، استرس و اضطراب ناشی از فشار کنکور و امتحانات و غرق شدن دانشآموزان در فضای مجازی که تمرکز و انگیزه آنان را کاهش میدهد. این افت همچنین نتیجه نقایص ساختاری نظام آموزشی است؛ نظامی که مهارتهای کاربردی مورد نیاز بازار کار را آموزش نمیدهد و محتوای آن از واقعیتهای اقتصادی و اجتماعی فاصله دارد.
وی افزود: در بُعد خانوادگی نیز فشارهای معیشتی و فقر میتواند دانشآموز را به کار کردن مجبور کند یا او را از دسترسی به منابع آموزشی مناسب محروم سازد.
پیامدهای اجتماعی و خطرهای آینده
تاجگردون پیامدهای این روند را «بسیار جدی» دانست و گفت:این وضعیت نهتنها کیفیت نیروی کار آینده را تضعیف میکند و سرمایه انسانی را کاهش میدهد، بلکه نابرابری اجتماعی را نیز تشدید میکند. خانوادههای برخوردار با سرمایهگذاری بیشتر، مسیر موفقیت فرزندانشان را تضمین میکنند اما دانشآموزان مناطق محروم عقب میمانند. شکست تحصیلی در این مقطع حساس میتواند عزتنفس جوانان را از بین ببرد، آنان را دچار سرخوردگی کند و آسیبهای اجتماعی را افزایش دهد.
وی با تأکید دوباره گفت: افت نمرات پایه دوازدهم را باید یک بحران ملی در توسعه انسانی تلقی کرد.
لزوم همافزایی همه نهادها
تاجگردون در ادامه خطاب به دستگاههای اجرایی افزود:همه نهادها باید برای رفع این بحران به یاری آموزشوپرورش بشتابند؛ هر نهاد در جایگاه خود. تمرکز باید در مدارس باشد و دیگر نهادها شرایط نشاط، انگیزه و آرامش را فراهم کنند. خانوادهها نیز باید پای کار بیایند و در این فرآیند مشارکت کنند.
وی تأکید کرد: میانگین نمرات نزدیک به ۸ در پایه دوازدهم، تنها یک چالش آموزشی نیست؛ بلکه یک زنگ خطر اجتماعی و روانی است.
پروژه «امید» برای خروج از بحران
تاجگردون از تدوین یک برنامه عملیاتی فشرده با عنوان «پروژه امید» خبر داد و گفت:با در نظر گرفتن محدودیتها و ظرفیتهای منطقه، این برنامه تدوین شده تا از عمق بحران کاهش میانگین نمرات خارج شویم. با توجه به چندوجهی بودن دلایل افت تحصیلی، اجرای این طرح نیازمند عزم جدی و همافزایی همه دستگاههاست.
وی هشدار داد: اگر روند فعلی ادامه یابد، تبعات اجتماعی، روانی و اقتصادی ناشی از ناکامی تحصیلی میتواند آسیبهای پایدار و جدی به بدنه جامعه وارد کند.
تاجگردون در بخش دیگری از سخنان خود با طرح انتقادی جدی نسبت به نحوه تخصیص امکانات گفت:
به جای اینکه سهمیه استخر به ادارات و برخی مدیران داده شود، این امکانات باید در اختیار مدارس کمبرخوردار و دانشآموزان قرار گیرد تا موجب تشویق و ایجاد انگیزه در آنان شود.
وی با اشاره به نقش عوامل انسانی افزود: در برخی مواقع ضعفهایی از جانب معلمان نیز وجود دارد، اما تاکنون در مجلس ندیدهام که کسی درباره این مسائل اساسی و ریشهای بحث کند.
تاجگردون عملکرد برخی مدارس غیردولتی را نیز به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت:مدارس غیرانتفاعی در استان که از خانوادهها پولهای کلان دریافت میکنند اما معدل دانشآموزانشان زیر ۱۰ است، واقعاً در نوع خود یک فاجعه آموزشی است. این وضعیت نشان میدهد که هم نظارتها ناکافی است و هم بخشی از سیستم آموزشی مسیر درستی را طی نمیکند.
انتهای خبر