رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/07/19 Thursday - 2024 10 October الخميس ، 7 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
کورسوی امید در تار و پود یک افتتاح؛

غول آهنی و زنگ زده یاسوج، بعد از قریب شانزده سال همچنان رنگ افتتاح به خود ندیده و در حسرت این افتتاح همچنان مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پروژه تالار مرکزی یاسوج از سال ۱۳۸۷ در زمینی به مساحت ۲۳ هزار مترمربع کلنگ‌زنی شد و قرار بود روزی این تالار قطب فرهنگی کشور شود، به دلایل مختلف این طرح نیمه‌کاره ماند، هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر منتظر هستند که این تالار به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

 آن‌گونه که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: با اهتمام و پیگیری‌های دولت شهید رئیسی برای تکمیل این طرح، بارقه های‌امید در دل علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر روشن شد، اما بعد از شهادت رئیس‌جمهور و به روی کار آمدن دولت جدید همه هنرمندان منتظر هستند که دولت وفاق ملی چه رویکردی را برای این پروژه مهم فرهنگی در نظر دارد.

حسرت افتتاح این پروژه بر دل هنرمندان مانده است

باید بدانیم که این بنای غول‌آسا و زنگ‌زده در ورودی شهر یاسوج سال‌هاست که به‌عنوان اسکلتی بی‌جان در گوشه‌ای جا خوش کرده است. 

غول آهنی یاسوج همچنان در حسرت افتتاح

این تالار قابلیت و ظرفیت برگزاری بسیاری از جشنواره‌ها و همایش‌های بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی را دارد. 

تالار بزرگ فرهنگی یاسوج دارای یک سالن اصلی ۵۰۰ نفره، یک سالن ۵۰۰ نفره نمایش، سالن موسیقی و چندین سالن اختصاصی دیگر است. 

خبرهای خوبی که به سرانجام نرسید

این پروژه عظیم فرهنگی در جنوب غربی کشور در سفر وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۵ به استان کهگیلویه و بویراحمد، قرار بود که فاز نخست این طرح به بهره‌برداری برسد اما این اتفاق صورت نگرفت. 

باتوجه‌به ضرورت و اهمیت حوزه فرهنگ، نیاز است که بازسازی انقلابی ساختار‌های فرهنگی در کشور صورت بگیرد که وزیر وقت دولت با مهم دانستن این موضوع، تأکید کرده که گره‌های باز نشده فرهنگ در چهار دهه گذشته باید  باز شود. 

بر اساس نظر کارشناسان، وجود برخی آسیب‌های اجتماعی در استان به واسطه دلایل مختلفی است که یکی از عوامل تأثیر‌گذار در این حوزه، حوزه فرهنگ و هنر است که در سالیان گذشته کار‌های چشمگیری صورت نگرفته است به‌گونه‌ای که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از مسئولان حوزه امور اجتماعی و فرهنگی این استان خواسته بیش‌ازپیش به دنبال ارائه راهکار و اقدام مناسب به‌منظور بهبود و پیشگیری از این مسائل در استان باشند. 

غول آهنی یاسوج همچنان در حسرت افتتاح

آن‌گونه که پژوهش‌ها نشان می‌دهد، فرهنگ از رایج‌ترین واژه‌هایی است که در طول تاریخ برای شکل‌دادن به تمدن‌های زنده جهان، تأثیر بنیادی داشته است. 

فرهنگ هر جامعه بر تمام ارکان آن تأثیر می‌گذارد و مراکز فرهنگی شهر مناسب‌ترین مؤسسه برای تمرین پذیرش فرهنگ شهروندی است. 

فضا‌های فرهنگی به‌عنوان یکی از زیر ساخت‌ها برای شناساندن ویژگی‌های فرهنگی، ارتقا کیفیت فرهنگ بومی منطقه و برقراری ارتباط با سایر فرهنگ‌ها به شمار می‌روند. همچنین مجموعه فرهنگی هنری به‌عنوان یک کالبد مؤثر و ارزشمند نقش مهمی در کیفیت بخشیدن به رویداد‌های فرهنگی در شهر‌ها دارد. 

همچنان باید ماند و دید

حال در آخرین بازدید اسماعیلی وزیر وقت از این پروژه که سال گذشته رخ داد، قول هایی برای اتمام این پروژه داده شد، اما همچنان می بینیم که این پروژه عظیم آهنی که می‌توانست نمایی فاخر و زیبا به ورودی شهر یاسوج دهد و از سویی دیگر مأمنی برای فرهنگ دوستان و هنرمندان باشد همچنان نیمه کاره رها شده است.

 

غول آهنی یاسوج همچنان در حسرت افتتاح

بنای غول آسای زنگ زده یا همان اسکلتی بی جان فرهنگ و هنر قرار بود پذیرای خیل هنردوستان باشد اما در اثر بی مهری هایی که به آن روا داشته شد سال‌های سال در سکوتی سرد و خاموش فرو رفت.

این طرح بعد از مدت ها حدود شانزده سال است  فعال شده و امیدواریم در اسرع وقت در اختیار مردم استان قرار گیرد امروز همچون پروژه ای زخم خورده در گوشه ای از شهر یاسوج رها شده  واخرین تلاش ها برای به مدار قرا دادن آن بی فایده مانده است.

تقلاهایی که همچنان به جایی نرسیده است

هرچند که مدیرکل جوان و پر تلاش فرهنگ و ارشاد استان سعی کرد در برهه ای این پروژه را به سرانجام برساند، اما کمبود بودجه، به شهادت رسیدن رئیس جمهور(شهید رئیسی) و تورم بالا همچنان نتوانسته تقلاهای درخشان برای پایان دادن به این پروژه آهنی زنگ زده این تالار را به سرانجام برساند.

کهگیلویه وبویراحمد از بسیاری از مشکلات فرهنگی و مسائل شبه فرهنگی رنج می برد که توسعه زیرساخت‌های فرهنگی از جمله همین تالار برای برگزاری سمینارها، برگزاری تئاتر و دریگر برنامه های فرهنگی  مهم و الزامی به نظر می رسد.

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار