رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
پروژه زخمی بجامانده دولت قبل؛

پروژه قریب به ۸ ساله‌ای که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ در یک کلنگ زنی نام اضطراری به خود گرفت تا تنش آبی شهر یاسوج را برطرف کند،اما سالهاست بر خلاف اسمش همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس؛تصفیه‌خانه اضطراری آب شهر یاسوج در سال ۱۳۹۵ در منطقه چم بُلبلی مرکز استان محور مطالعاتی خود را تکمیل و در سال ۱۳۹۶ کلنگ زنی شد.

در آن برهه بر اساس گفته مسئولان وقت قرار بود این پروژه ظرف ۱۱ ماه به بهره‌برداری رسیده و با ظرفیتی مدرن آب را به خانه‌های مردم یاسوج برساند و تنش آبی شهر یاسوج را در کنار چند رود خروشان  بشار، مهریان و چاه‌های تأمین آب برای همیشه تأمین کند و از شدت تنش آبی در بیشتر مناطق این شهر بکاهد.

اما اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت آن بسیار پایین تر از عدد بیان شده در آن دوره است در حالی که مسئولان مربوطه آن زمان عنوان می‌کردند تنها یک دستگاه الکترومکانیکال برای راه اندازی این تصفیه‌خانه لازم است که مورد تحریم قرار گرفته اما اکنون حرف‌های دیگری می‌شنویم.

این پروژه که نام اضطراری به خود گرفته بود و باید بر اساس محور مطالعاتی ظرف مکدت کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد تا به امروز به دلایل مختلف به بهره‌برداری نرسیده و همچنان نیمه‌تمام به حالت خود باقی‌مانده است.

پروژه زخمی بجامنده دولت قبل

در برهه‌های مختلف زمانی هرکدام از مدیران آب و فاضلاب استان که از راه رسیدند، اما در سال‌های اخیر بعد از رفت‌وآمد چندین مدیر باز خبری از افتتاح و بهره‌برداری رسیدن این پروژه مهم و حیاتی در مرکز استان نیست.

 

تصفیه‌خانه اضطراری یاسوج در پیچ‌وخم افتتاح

بر اساس زمان‌بندی یک‌ساله افتتاح در زمان کلنگ زنی، این پروژه در فاز اول ، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه و در فاز نهایی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار با تصفیه مدرن وارد شبکه توزیع شهر یاسوج خواهد کرد که با این میزان دبی مشکلات زیادی درزمینهٔ آب آشامیدنی شهر برطرف می‌شد.

علیرغم گذشت زمان و وعده‌های مدیران مختلف آبفای استان، این پروژه هیچ‌گاه رنگ افتتاح به خود ندید تا میلیاردها تومان هزینه در قالب طرحی میان‌مدت برای تأمین آب شرب بخشی از شهر که دچار تنش آبی است همچنان در بلاتکلیفی رها شود.

این پروژه‌ای نه‌چندان سنگین که زمان‌بندی اولیه افتتاح با محاسبه کم‌وکاست‌ها توسط مدیران وقت حداکثر ۱۱ ماه اعلام‌شده بود در طول سالیان متعدد درجا زد و هر بار با فهرستی از مشکلات افتتاحش به تأخیر افتاد.

تصفیه‌خانه اضطراری یاسوج در پیچ‌وخم افتتاح

حتی بر اساس گفته‌های مدیران پیشین و بر اساس طراحی این  تصفیه‌خانه این پروژه میان‌مدت قرار بود تا تکمیل سد تنگ سرخ بویراحمد و ایجاد شبکه انتقال، با تأمین آب شهر یاسوج به شکل فوری وارد مدار شود که هیچ‌گاه رنگ افتتاح در دولت  قبل به خود ندید و از جزو پروژه‌های زخم‌خورده دولت پیشین امروز از آن یاد می‌شود.

حال در آخرین خبرهایی که از این تصفیه خانه در برخی از سایت‌های هم استانی دیده می‌شود، استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار ورود تیم مهندسی وزارت نیرو به روند مشکلات این پروژه شده بود.

 

 

تصفیه‌خانه اضطراری یاسوج در پیچ‌وخم افتتاح

احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج، گفته است: این پروژه تنها تصفیه‌خانه شهر یاسوج است و به دلیل مشکل موتورهای پمپاژ، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی  بابیان اینکه شهر یاسوج نیازمند ۲ مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی است، گفت: چاه‌ها تأمین آب جوابگوی تأمین آب شهر یاسوج نیستند و باید از سد تنگ سرخ آب پایدار در اختیار مردم مرکز استان قرار گیرد.

استاندار به فرسودگی شبکه آب در استان اشاره‌کرده و اظهار داشته است: در شهر یاسوج ۵۷ درصد هدرروی آب وجود دارد که از محل سفر دولت به استان مبلغی برای رفع مشکل آب یاسوج اختصاص داده‌شده است.

همچنان در فکر افتتاح یمک پروژه حیاتی

احمدزاده با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از ۱۰ درصد آب کشور برخوردار است و در تمام نقاط استان رودخانه و چشمه‌زار وجود دارد، گفته است، امروز حتی با این میزان درصد آبی در کشور مردم در اغلب مناطق و روستاهای استان با تنش آبی مواجه هستند.

در این میان و با توجه به فرسایشی شدن روند تکمیل تصفیه‌خانه آب یاسوج، به نظر می‌رسد این پروژه برخلاف نامش اضطراری نبوده که تاکنون مردم شهر یاسوج از ظرفیت آبی آن محروم مانده‌اند و باید پرسید عملیات قطعی وارد مدار سازی این پروژه پس از قریب به ۸ سال چه  مانی به سرانجام خواهد رسید.

 

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار