رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/11/11 Thursday - 2025 30 January الخميس ، 30 رجب ، 1446
ساعت
1403-11-09 21:22 شماره خبر : 10405 https://sobhezagros.ir/short/VbmZ0 0
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

یکی از دغدغه‌های همیشگی بیماران بحث نوبت‌های پزشکان است که در چند سال گذشته بحث سیستم نوبت‌دهی اینترنتی به منظور کاهش ازدحام و معطلی بیماران راه‌اندازی شد که متأسفانه هنوز هم باعث گلایه‌مندی مردم است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» طرح نوبت‌دهی اینترنتی (غیرحضوری) از سال ۱۳۹۵ به‌منظور ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایتمندی بیماران در برخی مراکز درمانی دولتی راه‌اندازی شد و در زمان شیوع ویروس کرونا، برای رعایت فاصله فیزیکی در همه کشور گسترش یافت، اما این مدل نوبت گرفتن باعث دغدغه برخی از بیماران و خانواده آن‌ها برای دریافت نوبت شده است.

 نوبت‌دهی غیرحضوری خدمت خوبی برای شهروندان به‌خصوص برای کسانی که از شهرها و روستاهای دورتر مراجعه می‌کنند، اما به‌شرط آنکه زیرساخت‌های آن فراهم به و مدت‌زمان ویزیت هر پزشک هم بیشتر از دو ساعت باشد.

 قطعاً یکی از دلایل الکترونیکی شدن خدمات سلامت جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در صف بستن مراکز درمانی بود؛ اما هنوز هم مردم مجبورند حدود ساعت چهار الی پنج صبح برای گرفتن نوبت پزشک به‌صورت حضوری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 شاید اگر تا چند سال قبل از جلوی یک مرکز درمانی در شهر یاسوج رد می‌شدیم و صف طولانی از حضور مردم را می‌دیدیم که مجبور شده‌اند برای نوبت گرفتن ساعت‌های طولانی در انتظار بایستند چندان تعجب نمی‌کردیم.

 اما اگر در ساعات اولیه پنج صبح به درمانگاه‌های شهر یاسوج مراجعه کنید متوجه خواهید شد که هنوز هم مثل گذشته تعداد زیادی از بیماران جهت تهیه نوبت پزشک موردنظر به انتظار ایستاده‌اند که با باز شدن درب این مراکز درمانی بتوانند نوبت را دریافت کنند.

 با الکترونیکی شدن خدمات حوزه سلامت از جمله نوبت‌دهی توقع می‌رود که این صف‌ها حذف شود تا مردم بیش از این مجبور نباشند از راه‌های دور برای گرفتن نوبت در ساعات اولیه صبح به مراکز درمانی مراجعه کرده و ساعت‌ها در صف بمانند تا موفق شوند نوبتی بگیرند.

 به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل در نوبت‌دهی الکترونیکی مراکز درمانی نبود زیرساخت‌های لازم برای ارائه چنین خدمتی است همچنین عدم دسترسی به اینترنت در برخی از نقاط شهر و استان نیز بیماران را مجبور می‌کند تا حضوری نوبت بگیرند.

 بر اساس برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، وزارت بهداشت موظف به اجرای پرونده الکترونیک سلامت برای همه افراد جامعه است که نوبت‌دهی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان دریافت نوبت، سرعت بخشی به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، جلوگیری از مراجعه‌های بی‌مورد، صرفه‌جویی در زمان بیماران و کارکنان درمانی و پزشکی، صرفه‌جویی مالی و حل بخشی از معضل ترافیک آلودگی هوا و … از جمله مزیت‌های پرونده سلامت الکترونیک است که می‌طلبد متولیان مربوطه زیرساخت‌های لازم این کار را در راستای رضایتمندی مردم را هرچه سریع‌تر آماده کرده که مردم بتوانند به طور کامل از خدمات پرونده الکترونیک سلامت بهره‌مند شوند.

تصاویر تکمیلی در زیر آمده است:

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

آخرین اخبار