رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/02 Monday - 2024 23 September الاثنين ، 20 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-12-25 12:52 شماره خبر : 3039 https://sobhezagros.ir/short/N2KEa 0

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته با حضور نمازگزاران در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌زمان با سایر نقاط کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،  نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته با حضور نمازگزاران در سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد هم‌زمان با سایر نقاط کشور برگزار شد.

چرام:

حجت الاسلام والامسلمین سید نورالله افشار در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام گفت: بار دیگر ماه مبارک رمضان فرا رسید ماهى که سراسر مهر و رحمت و امید و نعمت است. عید اولیاى الهى و بهار قرآن، گلستان دعا و بوستان مناجات با معبود، ماهى که شب قدرش ظرف نزول قرآن است و اگر چنین ماه و چنین شبى نبود چگونه انسان غفلت زده و آلوده و در بند هواها و هوس‏هاى نفسانى را امید به بیدارى و بازگشت به خویش بود.
امام جمعه چرام با بیان اینکه حق مردم شهرستان چرام با مشارکت بالای ۸۰ درصد در انتخابات، توجه بیشتر از ناحیه مسولان استانی است و این حضور وظیفه مسولان را در قبال مردم چرام سنگین تر می کند، افزود: برخی پروژه های با سرعت کم یا پیشرفت ناچیز، شایسته این مردم نیست که تعدادی از این نمونه ها را بیان می دارم.
افشار ادامه داد: جاده چرام به دهدشت، فسفات چرام که قبل از شروع سال گذشته بیش از دوسال تعطیل بود، آب شرب روستای بلدان و توگبری، گلزار شهدای چرام، جاده بلدان و شیخ حسین و بیمارستان چرام برخی از این مواردی است که کام مردم را تلخ کرده است.
وی با بیان اینکه مردم بواسطه عشق به آرمان های امام و رهبری و شهداء، پای نظام هستند و خواهند ماند اما این نجابت و بزرگی مردم  باید به نحو احسن پاسخ داده شود.چون مردم اصل و ستون حاکمیت هستند، گفت: از عموم مردم شهرستان به واسطه ی مشارکتشان در انتخاباب کمال امتنان و سپاس را دارم.
افشار با بیان اینکه روایت داریم که اول قطره خونی که از بدن شهید به زمین می ریزد خدا گناهانش را بجز قرض هایش را می آمرزد، عنوان کرد: اگر از شما یک میلیون پول قرض گرفتم رفتم جبهه شهید شدم قرض ودینم سر جایش است باید یا ورثه ام بدهد یا پام گیر است. بنده تو گوش شما زدم اذیتتان کردم در آن دنیان به گردنم هست. شهیدی را به خاطر یک مبلغ ناچیز سه درهم در بهشت حبسش کردند که به یک یهودی بدهکار بود. گفتند تا بدهیت صاف نشود حق رفتن به بهشت را نداری. حالا آن هایی که مال مردم را می خورند و بالا می کشند، چک بی محل می کشند و فرار می کنند و می خورند چه می شود؟ یا حق الناس های دیگر بدهکار می شوند.
وی افزود: می گویند وقتی شاعر این شعر را گفت بعضی ها تکفیرش کردند، گرمسلمانی ازاین است که حافظ دارد، وای اگر از پس امروز بود فردایی.
افشار بیان کرد: این روایت هم خیلی تکان دهنده است امیرالمومنین فرمود پیامبر بعد از نماز صبح تا سلام دادند رویشان را برگرداندند فرمودند: از طائفه بن النجار کسی در میان شما نیست؟ تعجب کردند معمولا پیامبر تعقیبات می خواندند ولی این دفعه بلافاصله رویشان را برگرداندند گفتند از طایفه بن النجار کسی در میان شما نیست؟ کسی از این طائفه شهید شده در آن دنیا حبسش کردند دیشب روحش به من استغاثه کرده یا رسول الله به داد من برس به خاطر سه درهمی که از یهودی قرض کرده ام من را زندانی کردند حواسم نبود سفارش کنم یا وصیت بنویسم. کسی که به پیامبر استغاثه کرده شهید بود، دوما مبلغ بدهی مبلغ ناچیزی بود، سوما کسی هم که برایش بدهکار بود یهودی بود مومن نابی نبود. حق الناس را خیلی جدی بگیرید اکثر قریب به اتفاق مردم گرفتار حق الناس، غیبت و تهمت هستند شلوغ ترین گردنه در قیامت گردنه حق الناس است اگر کسی این گردنه را رد کرد دیگر کارش آن قدر هم سخت نیست. 
وی با بیان اینکه برخی در انتخابات بی توجه به حق الناس بودند که این افراد از صاحبان حقوق حلالیت بطلبند، ادامه داد: هر انتخاباتی را باید شورای نگهبان تایید کند چه در خطبه ها گفته شود یا نشود، اینکه برادر ارزشمند جناب حجت الاسلام فرهمند مطالبی در همین زمینه در خطبه قبل بیان کردند کاملا صحیح و درست بود، برخی درباره ایشان کم انصافی کردند و این نیز از موارد حق الناس است و از ایشان طلب حلالیت کنند.
افشار با بیان اینکه اختصاص دیه مرحوم درویشی به ساخت مساجد و امورات دینی و فرهنگی، توسط وراث و بازماندگان، امری خداپسندانه و ماندگار است، عنوان کرد: از این اقدام جالب خانواده مرحوم، قدردانی به عمل می آید، خدایش رحمتش کند و با اولیای الهی محشورش گرداند.

_________________________

یاسوج:

امام جمعه شهر یاسوج در خطبه اول نماز جمعه این شهر با دعوت نمازگزاران به تقوای خداوند متعال انجام واجبات و ترک محرمات  گفت: یکی از مراتب تقوا و ابزار تقرب به دات حق قرائت و انس با قرآن است، قرآن کتاب خداست و کتاب عهد بین خالق و مخلوق است.

آیت الله سید نصیر حسینی گفت: حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمود: چون قرآن کتاب عهد بین خالق و مخلوق است بر انسانی ایجاب می‌کند که روزی ۵۰ آیه قرائت کند، روایت زیادی در خصوص قرائت قرآن وجود دارد، پیامبر اکرم فرمود: قرآن قلب‌های مرده را زنده می‌کند و برای ارتباط با خداوند متعال از طریق قرائت قرآن انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه توجه به قرآن انسان از پلیدی و پلشتی دور می‌شود، ادامه داد: قلب‌ها زنگار می‌بندد همانطور که آهن دچار زنگ زدگی می‌شود در این رابطه پیامبر یاد مرگ و تلاوت قرآن زنگارهای قرآن را پاک می‌کند. 


آیت الله حسینی قرآن را یکی از آنان های خداوند در حدیث ثقلین اشاره کرد و اینکه اهل بیت علیهم السلام دیگر امانت خداوند در این حدیث است که تمسک به آنها سبب گمراهی نخواهد شد گفت: تمسک به این امانت ها سبب نجات و رستگاری خواهد شد. 

وی افزود: هرکس برای رضایت خدا قرائت قرآن داشته باشد، ثواب هایی نصیب او می‌شود که به همه انبیأ و مرسلین داده شده به او داده می‌شود.

امام جمعه شهر یاسوج گفت: حق فرزند بر پدر اسمی نیکو برایش انتخاب شود و ادب و تربیت اجتماعی، اسلامی و فرهنگی و قرآنی به او یاد دهد، یکی از این حقوق آموزش قرآن است. 

آیت الله حسینی گفت: در روایت آمده است هرکس فرزند خود را ببوسد خداوند یک ثواب برای او مینویسد و هر کس فرزند خود را را خوشحال کند خداوند روز قیامت خوشحال می کند و کسی که به فرزند خود قرآن یاد دهد در روز قیامت به آن پدر و مادر لباس بهشتی خواهد پوشاند، در روایت آمده است فرزند را باید بر انس با قرآن، قرائت قرآن و محبت اهل بیت علیهم السلام تاکید شده است.

وی گفت: پیامبر فرمود: هر مجلسی از مجالس خدا که کتاب خدا و تدریس، تفسیر و توجه به قرآن است خداوند متعال سکینت و آرامش نازل می شود و فرشتگان در آن جلسه حضور پیدا می کنند و نام آنها ثبت می‌شود. 


وی ادامه داد: در روایت داریم کسی که بدون یادگیری قرآن وارد بهشت نمی شود یعنی اول قرآن به او آموزش می دهند و بعد وارد بهشت می شود، کسانی که سواد ندارد با وضو و نگاه به قرآن و صلوات فرستادن می تواند مورد نظر و جلب رحمت خداوند شود. 

امام جمعه شهر یاسوج ادامه داد: امام سجاد علیه السلام درجات بهشت را براساس قرآن می‌داند، تلاوت قرآن در همین دنیا سبب آرامش، آگاهی، شناخت، بینش از حکمت‌های خدا می‌شود. 


وی به ماه رمضان اشاره کرد و ادامه داد: در عظمت ماه رمضان خداوند متعال فرموده است که رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است، امام رضا علیه السلام هر سه شبانه روز یک ختم قرآن داشت.

امام جمعه شهر یاسوج در خطبه دوم نماز مرکز استان گفت: در سایه تقوا انسان به سعادت می‌رسد، سعادت، عزت، شرف از طریق تقوا امکان پذیر است، در دنیای آخرت انسان‌های بی دین وزن و ارزشی ندارند، دین داری و نماز، عبادت، معنویت سبب ارزش و منزلت انسان می‌شود.


آیت الله حسینی به روز ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و گفت: قبل از ملی شدن صنعت نفت، صنعت نفت عواید زیادی برای انگلستان داشت و کشور اختیار منابع ملی خود را نداشت، با ملی شدن صنعت نفت مدیریت آن در دست کشور‌ قرار گرفت.

وی افزود: امروز در دریا محموله نفتی آمریکا توسط ایران متوقف می‌شود، این اقدام ایران به دلیل سرقت منابع ایران و نفت ایران انجام می شود و آمریکا با گردنکشی به دنبال تسلط بر منابع دیگر کشورها هستند برخی مزدور و سرسپرده و‌‌تمایل به نوکری دارند و خوشحال هستند که فردی مانند ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود تا فشار بیشتری بر مردم ایران وارد کند.


وی به عید نوروز و ماه مبارک رمضان، حرمت ماه رمضان در این ماه اشاره کرد و گفت: در مواردی که به مسافرت می‌رویم باید حرمت روزه داران را حفظ کنیم، در سفرها باید نکات ایمنی را رعایت کنیم و نسبت به قانون توجه داشته باشیم و مراقب جان و سلامت خود و دیگران باشیم. 

وی تاکید کرد: عده‌ای اندکی اقدام به نصب مجسمه های شیر و... داشتند که شنیده شد با این مسائل برخورد شد، به تازگی عکس زن و دختر مرحومه با سن پایین را بر روی قبر آن هم با لباس جلف نصب می‌کنند، این اقدام از لحاظ اخلاقی و فرهنگی و دینی مناسب نیست و سبب ناراحتی و اندوه روح میت می‌شود، از طرفی دیگر زن و دختران را بی حجاب در کف خیابان رها کردیم و عده ای اندکی هستند اکثریت حجاب را رعایت می کنند و اما باید برای این موضوعات فکری کرد و شما بدانید جلسات مختلفی برای بی حجابی برگزار می شود و فایده ای ندارد، عده ای به موضوع حجاب اجباری اشاره می کنند اما حجاب قانون کشور اسلامی، دین است و نمی شود گفت قوانین متناسب با سلیقه و ذائقه افراد تغییر کند.

وی گفت: موضوع کالابرگ سبب نگرانی مردم شده است و بیان می شود باید ۸۰۰ هزار و بیشتر در موجودی کارت باشد تا بتوان خرید کنند این موضوع صحیح نیست و مردم نگران هستند.

وی ادامه داد: آب و فاضلاب در سحرها توجه کنند و مردم برای امورات خود به آب نیاز دارند و نباید مشکلی مشاهده شود.

_________________________

سرفاریاب:

امام جمعه سرفاریاب گفت: امام زمان (عج) سفره دار ماه مبارک رمضان است و طبق فرمایش پیامبر بزرگ اسلام، مهمترین ثمره و نتیجه تلاش مؤمنان در ماه مبارک رمضان، تقوا و دوری از محارم الهی است.
حجت الاسلام زارعی پور با گرامی داشت سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، به تلاش و مبارزه آیت الله کاشانی (ره) و فداکاری مردم در مقابله با برنامه‌ها و سیاست‌های امریکا و انگلیس در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: در آن زمان کشور ایران با داشتن یک درصد جمعیت و ۷ درصد منابع معدنی و طبیعی مثل نفت و گاز در استعمار این کشور‌ها بود و از استخراج آنها بهره بسیار اندکی نصیب کشور می‌شد که با ملی شدن صنعت نفت و کوتاه شدن دست امریکا از این منابع، دشمنی و توطئه‌های آنها علیه کشور ما آغاز شد.
وی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت‌های امریکا از این رژیم نیز اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد تأسیس بندر برای کمک‌های بشر دوستانه به مردم غزه که از طرف امریکا مطرح شده زمینه سازی برای برنامه‌های دیگر حمایت از اسرائیل است و باید ملت‌های مسلمان و جامعه جهانی در این زمینه هوشیار باشند تا نقشه‌های شوم امریکا در حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی در قالب کمک به مردم غزه، به سرانجام نرسد.

_________________________

در حال تکمیل خبر//

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار