رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-20 18:56 شماره خبر : 4023 https://sobhezagros.ir/short/V5gqg 0
گفتگوی‌تفصیلی با مسئول گروه‌جهادی شهدای‌گمنام:

گروه جهادی شهدای گمنام کهگیلویه یکی از برترین گروه‌های جهادی کشور است که دریافت جایزه جشنواره ملی مالک اشتر را در کارنامه خود دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی اطلاع رسانی «صبح زاگرس»؛ روز تاسیس بسیج سازندگی، بهانه خوبی برای ارتباط با گروه‌های مختلف جهادی و شنیدن مهم ترین اقدامات، دستاوردها و نیازهای آن‌هاست. به همین بهانه گفتگویی با سجاد شیروان برگزیده کشوری گروه‌های جهادی استان در شهرستان کهگیلویه داشتیم وی از فعالیت‌های مختلف اين گروه جهادی صحبت کرده است.

این گفتگو را در ادامه بخوانید.

صبح زاگرس: آماری از فعالیت گروه‌های جهادی شهدای کهگیلویه از بدو تاسیس تاکنون بفرمایید؟

سجادشیروان: این گروه جهادی در عرصه جهاد سازندگی برای خدمت رسانی به مردم مناطق محروم با حمایت و پشتیبانی جوانان روستا و مردم شهرستان کهگیلویه از سال ۸۶ آغاز کرد و هم اکنون بیش از یکصد و ۵۰ نفر از جوانان ونوجوانان دهه هشتاد و نودی به صورت خودجوش و جهادی در خدمات رسانی به مردم محروم روستاها مشارکت دارند.گروه‌های‌ جهادی بازوی دستگاه‌های‌ اجرایی در خدمت به مردم هستند و این گروه با هدف محرومیت زدایی و خدمات رسانی به هم نوعان تشکیل شد . این گروه بیش از ۲ دهه از عمر خود را می‌گذارند و به صورت مستقل فعالیت دارد که توسط جمعی از جوانان بسیجی و انقلابی روستای طولیان و با همکاری مردم به صورت خودجوش شکل گرفت و با آسیب شناسی سایر گروه‌های جهادی فعالیت خود را آغاز کرد. گروه جهادی شهدای کهگیلویه ابتدا جمعه‌ها با برگزاری اردو، به مناطق محروم شهرستان کهگیلویه و حومه، و سپس در روستاهای دوردست و کم برخوردار بخش‌های جاورده و قلعه ریسی به برگزاری اردوهای جهادی اقدام کرد.

گروه جهادی شهدای کهکیلویه افتخار برترین گروه جهادی کشور در جشنواره مالک اشتر ملی را در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱را در کارنامه دارد.

صبح زاگرس: بیشترین اقدامات گروه‌های جهادی در چه حوزه‌هایی بوده است؟

سجادشیروان: بیشترین خدمات گروه‌های جهادی در دسته خدمات عمرانی است. 

 در حال حاضر خدمات آموزشی، فرهنگی و عمرانی و کمک‌های معیشتی و بسته‌های غذایی، برق‌کشی منازل تعمیر وسایل برقی نیازمندان، تهیه وسایل ضروری از قبیل بخاری، آبگرمکن، کولر، خدمات ترک اعتیاد و ...خدمات جدیدی نیز از قبیل خدمات درمانی, مشاوره‌ای در مناطق تحت پوشش خود(مناطق و روستاهای محروم و کم برخوردار) را نیز ارائه می‌کند.

صبح زاگرس؛ حضور در فعالیت‌های جهادی و داوطلبانه چه سودی برای جامعه دارد؟

سجادشیروان: کار جهادی یک اقدام چندسر سود برای کل جامعه است. اول این که محرومان از این اقدامات نفع می‌برند. از طرف دیگر این اقدامات جهادی اثر تربیتی برای جوانان و نوجوانانی دارد آنها فقر و محرومیت را با چشمان خود می‌بینند و درک می‌کنند و به داشته‌های خود شاکر خواهند شد. این که جوان امروزی در گرما تابستان یا سرمای زمستان در تعطیلات رسمی یا با زبان روزه در شرایط سخت؛ چندروزی را در کنار هم می‌گذرانند و سختی را از نزدیک لمس می‌کنند تاثیرات زیادی در آینده و تحمل سختی‌ها دارد. فعالیت‌های جهادی حتی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. چون در این گونه فعالیت‌ها همه آمده‌اند تا باری از روی دوش مردم بردارند و نگاه درآمدزایی به آن ندارند.

صبح زاگرس؛ گروه شهدای کهگیلویه به جز فعالیت‌های عمرانی چه اقدامات دیگری دارد؟

سجاد شیروان: گروه جهادی علاوه بر فعالیت‌های عمرانی در روستا‌ها آموزش‌های لازم برای برقراری ارتباط مردم با دستگاه‌های متولی برای شتاب بخشی در خدمات‌رسانی را نیز ارائه می‌دهند در این زمینه گروه جهادی روحیه مطالبه‌گری را نیز با این رویکرد در بین جوانان روستا تقویت می‌کنند. یکی دیگر از اقدامات این گروه جهادی، نهضت مؤمنانه و توزیع بسته‌های معیشتی است. با کمک مردم و بسیجیان طول سال بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند اهدا شده است. این اقدامات نیز با مشارکت مردم و خیرین و بخشی از هزینه‌ها را قرارگاه محرومیت زدایی سپاه اهدا می‌شودو بخشی را هم با کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.  

توزیع هزار بسته لوازم تحریر، کیف و... به دانش اموزان نیازمند داده است که با کمک خیرین و نیک‌اندیشان انجام شده است. این موضوعات، مهربانی و نوع دوستی هم وطنان‌مان را نشان می‌دهد.

 این گروه جهادی در ایام و مناسبت‌های متعدد برنامه‌های فرهنگی متنوعی را برای مردم مناطق و اعضای گروه برگزار می‌کند.  

صبح زاگرس؛ شناسایی افراد و مناطق محرم و همچنین افراد علاقه‌مند برای حضور در فعالیت‌های جهادی و اقتصاد مقاومتی چگونه است؟

سجادشیروان: در سطح شهرستان این گروه جهادی حضور فعال دارد و اگر نیاز باشد در استان و یا سایر نقاط کشور حضور پیدا کرده و به فعالیت پرداخته می‌شود و ما مخاطب خودمان را از سطح پایگاه و جامعه شناسایی می‌کنیم. توزیع خدمات و بسته‌های حمایت از محرومان از طریق همین شبکه انجام می‌شود. همچنین تعدادی از خانواده‌هایی که به دلایل گوناگونی تحت پوشش نهاد‌های حمایتی دیگر قرار نمی‌گیرند را شناسایی نموده و در مقاطع مختلف سال کمک‌های مادی و معنوی به آن‌ها ارائه می‌کند.

گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
گروه‌های‌جهادی بازوی دستگاه‌های‌اجرایی در خدمت به مردم هستند
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار