رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
گزارش ویژه؛

چندین هفته است که بحث کاهش سهمیه خبازان شهرستان لنده توسط سامانه ملی نانینو باعث اختلال گسترده در روند خدمات‌رسانی به شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»، مدیریت مصرف نان و ارتقای شاخص‌های کنترلی برای نظارت بیشتر بر فروش غیرمجاز آرد در سطح شهرها و روستاها توسط خبازی‌ها یک اصل لازم‌الاجرای مدیریتی است.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

در مراحل اجرای طرح ملی ساماندهی وضعیت نان مصرفی شهروندان در قالب سامانه ملی نانینو تعیین می‌شود و خبازی‌ها نیز بر اساس میزان فروش نان روزانه سهمیه آرد یارانه‌ای و دولتی می‌گیرند که بعد از گذشت چندین ماه از این سامانه مشکلات عدیده‌ای برای خبازی‌ها ایجاد کرده است به‌طوری‌که ماه‌به‌ماه شاهد کاهش سهمیه آرد مصرفی آن‌ها هستیم و برعکس برخی خبازی‌ها که فروش ماه قبل با این ماهشان بیشتر بود سهمیه بیشتری دریافت کردند که بیشتر به شکل آردهای شناور تلقی شده است.

 

اگرچه در مرحله اول این طرح، ظاهراً عملکرد نانوایان و توانایی آن‌ها در تولید مشخص و بر همین اساس، میزان سهمیه آرد تعیین و طبق شعار مجریان، چرخه تولید نان شفاف‌سازی شده است؛ اما از سوی دیگر عدم توجه به تورم و هزینه‌های سربار، مضاعف و جانبی نانوایان، به کمیت تولید و کیفیت نان آسیب‌هایی جدی و قابل‌ملاحظه رسانده و ازیک‌طرف نانوایان و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان را بیش‌ازپیش متضرر کرده است.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

جمعی از خبازان شهرستان لنده در طی هفته‌های گذشته با انتقاد از وضعیت این سامانه خواستار توجه بیشتر مسئولان به این روند شدند که در تاریخ 16آبان‌ماه سال جاری جلسه‌ای با حضور معاون اقتصادی استاندار، مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان، فرماندار و برخی از ادارات متولی و دو نفر از نمایندگان خبازی‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان لنده برگزار شد.

 

در این جلسه مقرر شد که آموزش‌های تخصصی سامانه نانینو برای خبازان برگزار و حتی دوره آموزشی برای ارتقای کیفیت نان از سوی شرکت غله استان و اداره صمت برگزار شود.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

در ادامه نیز باتوجه‌به نیاز شهرستان لنده مقرر شد که سه واحد خبازی جدید نان فانتزی، نان سنگک و لواش به تعداد ۱۴ خبازی فعال در سطح شهرلنده افزوده شود.

 

همچنین مقرر شده بود که خبازان برای جلوگیری از کاهش سهمیه آرد مصرفی خود حتماً نسبت به رعایت زمان کاری و پخت نان اقدام کنند و از فروش هرگونه آرد خودداری کنند.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

حال از روز گذشته متاسفانه خبازی‌های شهرستان لنده در اقدامی کم‌سابقه هم‌زمان اقدام به تعطیلی واحدهای خبازی خود کردند که این مهم باعث سردرگمی شهروندان یک شهر شده است.

متاسفانه بی کیفیتی نان در شهرستان لنده به‌گونه‌ای است که تمام خبازان علت آن را بی کیفیتی آرد شرکت مارون گچساران می‌دانند که این مهم توسط مدیرعامل شرکت بازرگانی غله استان رد شد.

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

ابوالحسن صداقت کیش گفت: در خصوص سامانه نانینو فعلاً رویه‌کاری به همین شکلی که هست ادامه خواهد داشت تا بروز رسانی جدید این سامانه برای بحث کارکرد نانوایی‌های اجرایی شود و آرد شرکت مارون گچساران نیز استانداردهای لازم را دارد.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد تا کید کرد: در حوزه روستایی شهرستان لنده بیش از ۱۱ هزار ۴۲۸ نفر باید از یارانه و سرانه ۷ کیلویی آرد دولتی استفاده کنند و در حوزه عشایری باید ۴ هزار و ۵۲۰ نفر در سامانه ثبت‌نام شوند.

 

صداقت کیش گفت: باتوجه‌به سهمیه‌های ابلاغی به واحدهای خبازی، امور عشایری و تعاونی روستایی در شهرستان لنده، سهمیه شهرستان بیش از نیاز اعلامی است.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

از طرف دیگر امروز فرماندار شهرستان لنده در اطلاعیه در فضای مجازی اعلام کرد: با توجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد و موظف به تامین نیازهای اساسی و اولیه زندگی از جمله نان هموطنان عزیز می داند، در سطح شهرستان لنده تمام تلاش مجموعه اداری و در راس فرماندار محترم به کار گرفته شده است.

 

ازآنجاکه مهاجرت از روستا به شهرلنده در سالیان گذشته افزایش داشته و شهرک‌ها و مناطق پیرامونی شهر گسترش‌یافته است، نیاز به احداث واحد‌های جدید خبازی به‌خصوص در شهرک‌های سرآسیاب، فجر و برخی محلات برای رفاه حال مردم و دسترسی آسان به نانوایی به‌شدت احساس می‌شد و مردم نیز با مراجعات مکرر این مطالبه بحق را عنوان کردند و لذا در دوره مدیریت فعلی شهرستان باتوجه‌به هزینه‌های اقتصادی رفت‌وآمد و صرف وقت شهروندان سرآسیاب جهت تأمین نان از خبازی‌های شهر تصمیم گرفته شد خبازی شهرک سرآسیاب راه‌اندازی شود که با پیگیری و جدیت فرماندار محترم این مهم عملی و موجبات رضایت مردم را فراهم نموده است.

 

همچنین در جلسه شورای آرد و نان شهرستان جهت رفاه حال شهروندان مقرر گردید کیفیت نان باتوجه‌به عدم رضایت گسترده مردم تغییر کند و در شهرک‌های فجر و محله‌ای دیگر که فاقد نانوایی است در صورت لزوم خبازی دایر شود.

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

لازم به ذکر است آرد مصرفی شهرستان لنده با شهرستان کهگیلویه از یک کارخانه و بر اساس نظر کارشناسان اداره کل غله و مدیرکل غله استان یکی است و تفاوتی ندارد؛ اما کیفیت پخت نان متاسفانه متفاوت است.

 

مثلاً در جلسه فرمانداری یکی از اشکالات عدم کیفیت نان از طرف کارشناسان عدم استفاده از خمیرمایه عنوان گردید که نانوایی‌های شهر به‌صورت غیرقانونی از آن استفاده نمی‌کنند یا وزن چانه و بهداشت محیط و ….

برخی از این افراد باوجود جلسات توجیهی در فرمانداری در جهت انحصارطلبی و با تقاضاهای غیرقانونی همانند، افزایش قیمت نان (که اساساً در اختیار شهرستان نیست) تقسیم سهمیه آرد خبازی‌های جدید بین آنان، جلوگیری از احداث واحدهای جدید خبازی و احتمال تخلفات متصور با برهم‌زدن نظم و آسایش شهرستان از طریق در تنگنا قراردادن معیشت مردم قصد دارند خواسته‌های غیرقانونی خود را عملی نمایند

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

علی‌رغم تذکرات لازم و اهمیت تأمین نان شهروندان و در اولویت بودن کیفیت آن برای مجموعه اداری شهرستان و در رأس فرماندار محترم، متأسفانه واحد‌های خبازی با هدایت، تحریک و فشار چند نفر از صاحبان خبازی در روز چهارم آذرماه اقدام به تعطیلی کردند که عملی مغایر با قانون و منافع مردم است.

 

به شهروندان گرامی اطمینان داده می شود مجموعه‌ی شورای تامین نسبت به تأمین منافع عمومی، برخورد قانونی با افراد متخلف و برهم زننده‌ی رفاه، آسایش و امنیت مردم از هیچگونه تلاش و اقدامی دریغ نخواهند کرد.

 

از مردم فهیم و عزیز تقاضا می‌شود صبور باشند تا از طریق مراجع قانونی برخورد قاطع و لازم با متخلفین صورت پذیرد تا این اقدام به رویه‌ای جهت تحمیل خواسته‌های غیرقانونی و خسارت به منافع مردم نشود.

 

 

کلاف سردرگم سامانه نانینو و خبازان در لنده

حال مردم چشم‌انتظار رویکرد مسئولان برای رفع اساسی مشکلات شهروندان و خبازان و جلوگیری از تکرار چنین مشکلاتی در سطح شهرستان لنده هستند.

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار