رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
چه کسی‌مقصر است،مسئولان یا فعالان‌حمایت‌ازحیوانات؛

ترس ،دلهره، صدای سگ‌های گرسنه، گله‌ها سگ‌ها در خیابان، این‌ها فقط قسمتی کوچک از مخاطراتی است که امروز شهروندان پایتخت طبیعت ایران آزار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ، ترس ،دلهره، صدای سگ‌های گرسنه، گله‌ها سگ‌ها در خیابان، این‌ها فقط قسمتی کوچک از مخاطراتی است که امروز شهروندان پایتخت طبیعت ایران را آزار می‌دهد. و باعث شده  که هرچند روز خبر از حمله چند سگ ولگرد به شهروندان نیز مخابره شود و آسایش را از شهروندان گرفته است.

امروز معضل سگ‌های ولگرد تقریباً گریبان گیر بیشتر شهرهای کشور شده و در برخی موارد شهروندان نیز موردحمله این سگ‌ها قرارگرفته‌اند، و حتی این حمله‌ها به‌گونه‌ای بوده که در پاره‌ای از مواقع شهروندان را به کام مرگ کشانده است.

 

قوز بالا قوز فعالان حمایت از حیوانات

مسئله رژه سگ‌های ولگرد و ازدیاد بیش‌ازاندازه آن‌ها در چند سال اخیر به‌واسطه مداخلات فعالان حمایت از حیوانات بیشتر از آن چیزی شده که در تصورها می‌گنجد و همین مسئله باعث شده که امروز مسئله فوق حادی به‌عنوان جولان سگ‌های ولگرد در معابر پایتخت طبیعت حاکم فرما باشد.

از یک‌سو ساماندهی نشدن جمع‌آوری سگ‌ها ولگرد و عقیم‌سازی آن‌ها و از سویی دیگر جاماندن سگ‌های گله‌های عشایر در هنگام کوچ عشایر به دلیل در مسیر قرار گرفتن شهر یاسوج در هنگام کوچ عشایر باعث شده که این مسئله باعث صدمات یادی به مبحث شهری یاسوج به‌عنوان مرکز استان شود.

 

ترس و دلهره شهروندان ازجمله سگ‌های ولگرد

حال امروز در شهر یاسوج معضل سگ‌های ولگرد موجب ترس و نارضایتی مردم شده و به‌غیراز اینکه باعث شده که سلامت شهروندان مورد تهدید آن‌ها قرار بگیرد، ترس و دلهره حمله این سگ‌های وحشی نیز در برهه‌ای باعث صدمات زیادی به شهروندان نیز شده است.

پایتخت طبیعت در محاصره سگ‌های ولگرد+تصاویر

امروز اگر در هر خیابان و کوی و برزنی از شهر یاسوج کە نگاهی بیندازیم شاهد جولان سگ‌های ولگرد و بدون صاحبی هستیم کە چهرە شهر را خدشەدار کردە و روزەروز بە تعداد آن‌ها افزودە می‌شود.

این سگ‌های ولگرد که آوارە و گرسنە در پی‌غذا هستند، هر انسانی را کە می‌بینند بە سرعت بە او نزدیک می‌شوند،تا بلکه تکە لقمه ای سهم شان شود و گاهی هم برای سیر کردن شکم خود بە انسان‌ها حملە می‌کنند.

 

جولان سگ‌های ولگرد در معابر شهر یاسوج 

 اغلب اوقات این سگ‌های ولگرد به‌صورت گلەای در حال عبور از خیابان‌ها و کوچەهای شهر هستند و ترس و وحشت را برای اهالی شهر یاسوج بە همراه دارند و هرسالە در شهرهای مختلف ایران کودکانی قربانی حضور این موجودات بلا صاحب شده و شده‌اند.

این سگ‌های ولگرد روز و شب ندارند و از سویی دیگر ربطی هم بە پایین‌شهر و بالای شهر ندارد و جولان آن‌ها در همه ساعات شبانه‌ها به‌غیراز ترس و دلهره بر مسائل زیستی و بهداشتی نیز صحه گذاشته و ترس ابتلای شهروندان به بیماری کیست هیتاتید نیز باعث ترس و دلهره‌ای در دل مردم این شهر شده است.

حال می بنیم که این روزها جمعیت سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد بە سرعت در حال افزایش است و جولان آن‌ها باعث سلب آسایش و آرامش و امنیت شهر نیز شده است.

 

چه کسی‌مقصر است،مسئولان یا فعالان‌حمایت‌ازحیوانات

طی سال‌های اخیر  تصاویری از حضور گسترده سگ‌های ولگرد در سطح معابر و خیابان‌های شهر یاسوج مخابره شده است،مسئله‌ای که در همان روزها و ماه‌های ابتدایی اگر با درایت متولیان همراه می‌شد، امروز به چالشی برای مدیریت شهری تبدیل نشده بود و شاهد جولان سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و معابر شهری نبودیم.

نکته قابل‌توجه دراین‌بین، این موضوع بوده  که در صورت بروز حادثه‌ای تلخ، مسؤولیت مستقیم آن بر عهده چه نهادی است و چرا فعالان حمایت از حیوانات در زمره ازدیاد این سگ‌ها امروز نقش دارند و با فراری دادن برخی از این سگ‌های وحشی بر این مخاطرات در شهر یاسوج افزوده‌اند.

 

پایتخت طبیعت در محاصره سگ‌های ولگرد+تصاویر

حتی این سؤال پیش می‌آید متولی اصلی کدام نهاد است و آیا شهرداری یاسوج در جمع‌آوری این سگ‌ها ناتوان است و آیا جمعیت این سگ‌ها به‌گونه‌ای است که جمع‌آوری آن‌ها این نهاد را به مشکل روبه‌رو کرده است.

پایتخت طبیعت در محاصره سگ‌های ولگرد

حال سؤالی که پیش می‌آید این است که علت رهاشدگی سگ‌های ولگرد چیست و چگونه بوده است که در این راستا، مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد در گفتگو با رسانه‌ها علت را حضور عشایر در فصل بهار و تابستان در اطراف شهر یاسوج دانسته و گفته است: کوچ پاییزه عشایر به مناطق گرمسیری سبب رهاشدگی سگ‌ها شده است که همین مسئله باعث رهاشدگی سگ‌های عشایر از یک‌سو شده و همین مسئله یکی از علل ازدیادهای سگ‌های ولگرد در شهر است.

وی بابیان اینکه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نیازمند هماهنگی بین سازمان دامپزشکی، محیط‌زیست،  شهرداری یاسوج و فرمانداری بویراحمد است،ابراز داشته است: به همین منظور شهرداری یاسوج مکانی برای انتقال سگ‌های ولگرد در خارج از شهر در نظر گرفته بود و در مرحله اول 3٠٠ قلاده سگ جمع‌آوری شد. 

 

زخم (ان جی اوهای) بدون شناسنامه در به خطر انداختن سلامت مردم

وی به آزادسازی سگ‌های ولگرد در منطقه دوپشته دشت روم توسط عده‌ای به نام فعالان حیوانات اشاره و بیان کرده است:متأسفانه برخی افراد که خود را حامی حمایت از حیوانات معرفی کرده‌اند،در برهه‌ای درب مکانی که شهرداری مشخص کرده بودند را بازکرده و اقدام به رهاسازی سگ‌ها کردند. 

حال باید دانست که جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ازآنجا مهم و حائز اهمیت و البته  نگران‌کننده است که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان سال گذشته یک هزار و ۴۹۷ مورد حیوان گزیدگی ثبت‌شده که آمار بسیار بالایی است و در این میان سگ‌ها تهدید جدی برای سلامت خانواده‌ها است.

در همین راستا احمدی کیش  رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج با ابراز نگرانی از افزایش سگ‌های ولگرد در شهر یاسوج مرکز استان گفته است: به دلایل مختلف تعداد سگ‌ها در شهر یاسوج به‌شدت افزایش پیداکرده است.

 

تعداد سگ‌های ولگرد قابل‌شمارش نیستند

وی ابراز داشته است: در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان یک کارگروه وجود دارد که فرماندار رئیس این کارگروه است، اعضای کارگروه شامل شهرداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت، محیط‌زیست و فرمانداری است.

احمدی کیش اظهار کرده است: سگ‌های ولگرد سطح شهر قابل‌شمارش دقیق نیستند اما عقیم نشدن سگ‌ها و زادوولد بسیار آن‌ها و اینکه شهر یاسوج در مسیر تردد عشایر قرار دارد و نیز دلایل دیگر باعث شده تعداد این سگ‌ها در شهر یاسوج به‌شدت افزایش پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج به رهاسازی سگ‌های ولگرد توسط گروه‌های حامی حیوانات اشاره‌کرده و بابیان این‌که در دو سال گذشته شهرداری یاسوج بنا به تصمیم این کارگروه در منطقه دو پشته‌ی دشت روم مکانی به مساحت سه هزار مترمربع را فنس کشی و آماده‌ی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کرد، اظهار کرده است: حدود ۳۰۰ قلاده سگ جمع‌آوری و به این سایت انتقال داده‌شده بود اما با دخالت و اعتراض گروه‌ها و "NGO" های محیط‌زیست که رأساً خودشان اقدام به باز کردن درب فنس سگ‌ها در دوپشته دشت روم  کردند، سگ‌ها مجدداً از سایت گریخته و به سطح شهر برگشتند که شهرداری نسبت به آن‌ها شکایتی را تدوین و به محاکم قضایی تحویل داد.

 

پایتخت طبیعت در محاصره سگ‌های ولگرد+تصاویر

در همین راستا آشنا شهردار یاسوج، گفته است: امیدواریم سگ‌های ولگرد سطح این شهر در آینده نزدیک جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

وی با اشاره به این موضوع که  برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر یاسوج با کمک و همراهی محیط‌زیست، دامپزشکی و علوم پزشکی اقدام خواهیم کرد،ابراز داشته است:جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد هزینه و شرایط خاصی دارد که باید فراهم شود.

آشنا بیان کرده است: دنبال و پیگیر هستیم هر دستگاه مرتبط در این زمینه به وظیفه خود عمل کند که در این صورت سگ‌های ولگرد شهر یاسوج در آینده نزدیک جمع‌آوری می‌شوند.

 

شانتآژ بازی فعالان حمایت از حیوانات برای چیست؟

حال اینجا این مسئله پیش می آید که چرا فعلان حمایت از حیوانات ولگرد با سانتاژ بازی‌های خودشان به دنبال به خطر انداختن سلامت شهروندان هستند و چرا امروز که وجود این سگ‌های ولگرد باعث به خطر انداختن سلامت مردم هستند، آن‌ها قوز بالا قوز در جامعه شده‌اند.

در جدیدترین مسئله در رابطه با سگ‌های ولگرد نیز شاهد حمله این سگ‌های ولگرد به یک فرزند خردسال دریکی از خیابان‌های شهر بوده‌ایم که در این راستا باید تصمیماتی مهم و کلیدی لحاظ شود و معابر شهر یاسوج از وجود گله‌های سگ‌های ولگرد رهایی یابند .

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار