رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/07/25 Wednesday - 2024 16 October الأربعاء ، 13 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
زنگ خطر برای سلامت شهروندان؛

رئیس محیط‌زیست باشت در واکنش به خطرهای زیست‌محیطی و آلودگی‌های ناشی از پسماند در این شهر از معرفی دستگاه‌های کم‌کار به مراجع قضائی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» از جمله عمده‌ترین مشکلاتی که باعث می‌شود محیط‌زیست با دفن زباله‌ها آلوده شود شیرابه ناشی از زباله‌ها و گازهای آن‌ها است، که در اثر تجزیه زباله‌های دارای ترکیب آلی تولید می‌شوند.

مهم‌ترین عامل آلودگی آب‌ها در محل دفن زباله‌ها، شیرابه‌های آن‌ها بوده که با ورود به آب‌های سطحی و یا آب‌های زیرزمینی مخاطرات بهداشتی و زیست‌محیطی برای انسان‌ها و جانوران ایجاد می‌کند.


دفن مناسب  زباله‌های شهری یکی از نیازهای اساسی جوامع بشری است و با توجه به تأثیرات مخرب آلودگی خاک، آب، آلودگی منظر و... که زباله‌ها و پسماند‌ها بر محیط‌زیست می‌گذارند باید دفن زباله‌ها جامع و کامل انجام گرفته و  جوانب مختلف در آن رعایت شود.


برای دفن زباله‌های شهری جانمایی مناسبی باید مدنظر باشد و زمین مورد نظر باید به دور از مناطق مسکونی بوده و علاوه بر آن که شیب مناسبی داشته باشد باید فاصله‌ی معینی از منابع آبی همچون چشمه، چاه، قنات و رودخانه و همچنین عمق آب‌های زیر زمینی و فاصله از شهر و روستا، کاربری اراضی و ارتفاع محل، جهت باد غالب، فرسایش‌پذیری منطقه، فاصله از جاده دسترسی، پوشش خاک و فاصله از سد نیز در نظر گرفته شود.

زباله ها در صورتی‌که به صورت غیراصولی و در مکان‌های نامناسب از قبیل اطراف شهرها دفن شوند مقادیر بسیار زیادی شیرابه خطرناک تولید می‌کنند و چون این شیرابه‌ها حاوی  مقدار زیادی سموم و فلزات سنگین هستند، به جریان آب‌های سطحی و سفره‌های آب‌های زیرزمینی نفوذ کرده و موجب می‌شود منابع آب شیرین آلوده گردد.

یک فعال زیست‌‍‌محیطی باشتی با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند گفت: پسماندها در باشت به صورت سنتی و غیر اصولی دفن می‌شوند و این امر با توجه به افزایش میزان زباله به‌عنوان یک تهدید برای محیط‌زیست و سلامت مردم باشتی محسوب می‌شوند.

نوید محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» با اعلام نارضایتی از دپوی زباله در مرکز دفن پسماند شهرستان باشت گفت: دستگاه‌‌های کم‌کار در حوزه مدیریت پسماند به مراجع قضایی معرفی شدند و  این اداره در راستای وظیفه نظارتی خود طی پایش‌های مستمر در طول سال، توصیه‌ها و اخطار‌های لازم را به مدیریت این سایت ارائه کرده و مقرر گردیده شهرداری باشت ساماندهی جایگاه دفن زباله را انجام و اصول و ضوابط محیط‌زیستی در فرایند مدیریت پسماند را رعایت کند.
رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست باشت بیان کرد: در همان ابتدا جانمایی و احداث جایگاه دفن زباله شهرستان باشت کاری غیر اصولی و غیر بهداشتی بود، طبق هماهنگی‌های قبلی مقرر گردید که یک جایگاه دفن زباله مشترک برای دو شهرستان باشت و گچساران تعیین گردد؛ اما هنوز اقدام موثری در این رابطه از طریق متولیان صورت نگرفته است.

دستگاه قضا؛ پیگیر  «پسماند» در باشت
دستگاه قضا؛ پیگیر  «پسماند» در باشت
دستگاه قضا؛ پیگیر  «پسماند» در باشت

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار