رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-18 13:42 شماره خبر : 4008 https://sobhezagros.ir/short/VpRkj 0
بهترین روزهای زندگی در گچساران؛

مسئول گروه جهادی ره پویان مهر علوی شهرستان گچساران معتقد است که کار جهادی انسان را در برابر دیگر افراد جامعه‌، دغدغه مند و مسئولیت‌پذیر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «صبح زاگرس» هفته بسیج سازندگی، فرصتی مغتنم برای معرفی گروه‌های جهادی است که بدون هیچ چشم‌داشتی و برای جلب رضایت الهی به دورترین مناطق کشورمان می‌روند تا مرهمی بر زخم‌های مردم مناطق مستعد خدمت باشند.

اولین خاصیت گروه‌های جهادی این است که رنج سفر را می‌کشند تا بتوانند به گروهی از مردمی خدمت کنند که در محرومیت به سر می‌برند. گروه‌هایی که بی توقع تا مرز خطر می‌روند و فی سبیل الله سعی دارند تا دل مردم را شاد کنند.

اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است+ تصاویر

یکی از این مجموعه‌ها، گروه جهادی «ره پویان مهر علوی» شهرستان گچساران است که توسط یک بانو مدیریت می‌شود؛ گروه جهادی ره پویان مهر علوی در سال‌های اخیر سعی کرده است بخشی از خدمات‌رسانی را در نقاط مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد محقق سازد.

مریم قرقانی، مسئول گروه جهادی ره پویان مهر علوی گچساران است که  این گروه جهادی را حاصل درک و تقویت روحیه همدردی با همنوعان می‌داند و از ۶ سال جهاد بسیجی وار در استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی نقاط کشورمان خبر می‌دهد.

به مناسبت هفته بسیج سازندگی به گفت‌وگو با مریم قرقانی از مسئولینِ گروه‌های جهادی در شهرستان گچساران نشستیم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است+ تصاویر

صبح زاگرس: خودتان را کامل معرفی کنید و از سوابقتان در اردوهای جهادی بگویید؟

قرقانی: مریم قرقانی هستم، مسئول گروه جهادی ره پویان مهر علوی شهرستان گچساران که به مدت ۶ سال در گروه جهادی و اردوهای جهادی فعالیت می‌کنم چراکه معتقدم کار جهادی انسان را در برابر دیگر افراد جامعه‌، دغدغه مند و مسئولیت‌پذیر می‌کند.

صبح زاگرس: هدف شما از برگزاری دوره‌های مختلف اردوی جهادی چه بود؟

قرقانی: حقیقتاً هدف اصلی گروه‌های جهادی همان لمس محرومیت‌ها است، اما بیشترین هدف ما از برگزاری دوره‌های مختلف اردوی جهادی فعالیت‌های فرهنگی در مناطق محروم استان و کشور بوده است اما در کنار این موارد نیز کار توزیع اقلام بهداشتی، پوشاک (البسه) و بسته‌های معیشتی را در برنامه داریم.

بنابراین در فضای گروه جهادی که قرار می‌گیریم، یک فرد کنشگر و دغدغه مند می‌شویم و نمی‌توانیم نسبت به محیط اطراف بی‌تفاوت باشیم و خود را مسئول می‌بینیم. نه‌تنها در گچساران حتی در برابر محرومیت‌ها در مناطق کم برخوردار کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشورمان، خود را هم ملزم می‌دانیم که نیازها را شناسایی و برای حل آن‌ها در حد توان گام برداریم.

اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است+ تصاویر

صبح زاگرس: تخصص گروه شما در اردوهای جهادی چیست و چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

قرقانی: فعالیت‌های گروه جهادی ره پویان مهر علوی زمان و مکان نمی‌شناسد و در هر زمان که شرایط ایجاب کند و نیاز باشد اردوی جهادی برگزار می‌کنیم. البته تخصص گروه جهادی ره پویان مهر علوی در خصوص ترویج فرهنگ «ما می‌توانیم» و همچنین مبارزه با «ناامیدی» در دل محرومیت‌هاست.

اگرچه خدمات‌رسانی به افراد آسیب‌دیده مناطق مورد هدف در مسائل مشکلات خانوادگی، تحصیلی و...در برنامه‌های گروه جهادی ره پویان مهر علوی قرار دارد. در این راستا نیز جهادگرانی که با ما همکاری دارند باذوق و اشتیاق در این اردوها شرکت و خدمت‌رسانی می‌کنند چراکه گروه جهادی ره پویان مهر علوی سعی دارد تا با جریان سازی مطلوب در جهت رفع مشکلات مناطق کم برخوردار، اقدامات نوآورانه را برای دیگر گروه‌های جهادی نیز الگو کند.

صبح زاگرس: یک خاطره خوب و یک خاطره بد از اردوهای جهادی خودتان بگویید؟

قرقانی: معمولاً اردوهای جهادی خاطرات خیلی خوبی به همراه دارند و دریکی از اردوهایی که به مناطق محروم استان داشتیم برنامه‌هایی در رابطه با نیمه شعبان اجرا کردیم که این برنامه به‌قدری برای کودکان آن دیار جذاب و شادبود که تا چند کیلومتر با شادی دنبال خودروها می‌دویدند و از جهادگران می‌خواستند که در آینده‌ای نزدیک مجدداً برگردیم و دوباره برای آن‌ها برنامه اجرا کنیم. باور کنید می‌شد که در آن لحظه لبخند خدا را در چهره کودکان و محرومان آن دیار مشاهده کرد و اینجا همان‌جایی بود که بندگی یکه‌تاز میدان بود و شایدهم بهترین روزهای زندگی.

اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است+ تصاویر

اما بدترین خاطره هم از اردوی جهادی است که به استان سیل‌زده سیستان و بلوچستان و منطقه دشت یاری داشتیم. در بین مسیر تعدادی کودک به‌شدت باحال و روز خسته التماس کردند که خودرو را نگه‌داریم و وقتی کنارشان توقف کردیم ملتمسانه درخواست آب شرب داشتند که آن لحظه برای بچه‌های گروه جهادی و سایر همراهان به‌شدت ناراحت‌کننده بود چراکه حل این مشکلات در آن شرایط برای گروه جهادی ما میسر نبود.

صبح زاگرس: ازنظر شما بهترین اردوی جهادی‌تان کی، چه سالی و کجا بود؟

قرقانی: بهترین اردوی گروه جهادی ره پویان مهر علوی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان منطقه دشت یاری استان سیستان و بلوچستان بود که فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ افتخار این مهم را داشتیم که به هنگام تحویل سال در کنار این عزیزان باشیم.

صبح زاگرس: توصیه شما به شرکت‌کنندگان جدید (گروه‌های جدید) در اردوی جهادی چیست؟

قرقانی: یک گروه جهادی موفق بایستی بین مردم باشد، عزیزانی که تازه به گروه‌های جهادی پیوسته‌اند یا قصد همکاری در این گروه‌ها رادارند اولاً باید صبور باشند چون هر اردویی سختی‌های خاص خودش را دارد و ثانیاً کارها هم باید برای رضای خدا باشد که اگر به غیرازاین باشد بدون شک خیلی زود خستگی بر آن‌ها غالب خواهد شد.

صبح زاگرس: پیشنهادتان برای بهتر شدن اردوهای امسال را بگویید؟

قرقانی: برای بهترشدن اردوها اول برنامه‌ریزی دقیقی را می‌طلبد. هر اردوی موفقی نیازمند یک مدیر، راهنمای باتجربه و صبور خواهد بود؛ بنابراین شناسایی دقیق منطقه هدف و همچنین انتخاب افرادی که واقعاً هدفشان خدمت به مناطق محروم باشد و مخلصانه همکاری داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.

اینجا بندگی یکه‌تاز میدان است+ تصاویر

صبح زاگرس: کلام آخر؟

قرقانی: گروه جهادی ره پویان مهر علوی تجربیات بسیاری دارد که می‌توانیم این تجربیات را در اختیار گروه‌های جهادی نوپا قرار دهیم تا آن‌ها هم بتوانند پرتوان شوند و با شایستگی به رفع محرومیت‌ها بپردازند. انتظار این است که مسئولین عزیز هم خیلی بیشتر از قبل اردوهای جهادی را جهت پیشبرد بهتر اهدافشان حمایت کنند.

صبح زاگرس: از وقتی‌که در اختیار این پایگاه خبری تحلیلی قراردادید کمال تشکر و قدردانی را داریم.

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار