رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/16 Monday - 2024 07 October الاثنين ، 4 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
صبح زاگرس گزارش می‌دهد؛

شرکت اجباری دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق‌برنامه نشان می‌دهد باوجود تأکیدات مسئولان سازمان مدارس غیردولتی بر رعایت مقررات اما هنوز مدیران این قبیل مدارس از مقررات سرپیچی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» فوق‌برنامه مجموعه فعالیت‌های سازمان‌یافته و پیش‌بینی شده‌ای است که به‌منظور تثبیت، تعمیق، آشنایی و کارکرد عملی در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود تا به رشد و تعالی، شکوفایی استعدادها و مشارکت در برنامه‌های عملی کمک کند، اما شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه اجباری مدرسه از اصلی‌ترین مباحث مورد بررسی و همواره یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است، چراکه طی سال‌های اخیر، مسئله دریافت شهریه‌های مازاد از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی همواره چالش جدی والدین بوده است، اما مسئولان گاهی با رد برخی تخلفات تنها قول برخورد با متخلفان را دادند. 

روز ثبت‌نام مدارس که می‌رسد، هزینه‌تراشی‌ها شروع می‌شود و مدارس به‌خصوص غیردولتی‌ها با عناوین مختلفی مثل کلاس‌های فوق‌برنامه، حضور تکمیلی و... پول طلب می‌کنند و این باعث شده برای خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند، آغاز سال تحصیلی از باب خرج و مخارج دست‌کمی از مخارج آغاز سال نداشته باشد.

افزایش سرسام‌آور شهریه مدارس غیردولتی تبدیل به یکی از معضلات اصلی خانواده‌ها شده است. طی سال‌های گذشته تمایل خانواده‌ها به مدارس غیردولتی افزایش پیدا کرده تا فرزندان خود را از آموزش‌های بهتری بهره‌مند کنند، اما اکنون شهریه مدارس غیرانتفاعی برای خانواده‌ها تبدیل به یک دافعه شده است. این هزینه در ازای فوق‌برنامه‌هایی است که گاه چندان ضرورتی نداشته و صرفاً موجب هزینه‌تراشی برای خانواده‌ها شده است.

سید جلال رحیمی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کلاس‌های فوق‌برنامه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: مدارس غیردولتی علاوه‌برآن شهریه قانونی که آیتم‌های خاص خودش را دارد و برابر با آن آیتم‌ها شهریه می‌گیرند یک شهریه فوق‌برنامه هم می‌گیرند؛ اما این دریافت زمانی باشد که این کلاس‌ها برگزار شود و اگر مدرسه‌ای کلاس‌های فوق‌برنامه را برگزار نمی‌کند حق این‌که این شهریه مازاد مربوط به‌ کلاس‌های فوق‌برنامه را بگیرد ندارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان تصریح کرد: مدارس دولتی هیئت‌امنایی و مدارس شاهد هم طبق برنامه کلاس‌های فوق‌برنامه‌ای دارند که طبیعتاً یا باید در شیفت مخالف و یا روز پنجشنبه این کلاس‌های برگزار شوند، زمانی می‌توانند آن شهریه را از اولیا بگیرند که این کلاس‌ها برگزار شوند و اگر احیاناً مدیر مدرسه این کلاس‌ها رو برگزار نمی‌کند در هیچ شرایطی حق ندارند که شهریه بابت کلاس‌های فوق‌برنامه بگیرند.

وی در خصوص ملزومات برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اظهار داشت: برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه در هیچ‌کدام از مدارس دولتی، مدارس هیئت‌امنایی و مدارس غیرانتفاعی اجباری ندارد و شرکت در آن‌ها اختیاری است و اگر مدرسه‌ای دانش‌آموزان را اجبار به شرکت در کلاس‌های فوق‌برنامه کند تخلف کرده است و در صورت گزارش با خاطیان برخورد خواهد شد.

رحیمی در خصوص هزینه‌های اجباری قابل‌پرداخت به مدارس دولتی افزود: به‌غیراز پول بیمه حوادث دانش‌آموزی و احیاناً پول کتاب درصورتی‌که مدیر مدرسه دانش‌آموز را برای تهیه کتاب ثبت‌نام کتاب کرده باشد و اگر ثبت‌نام دانش‌آموز برای تهیه کتاب خارج از مدرسه اتفاق افتاده باشد، مدارس در رأس مدیران مدارس حق دریافت هیچ پولی به‌غیراز پول بیمه دانش‌آموزی که تحت عنوان بیمه حوادث است را از دانش‌آموزان یا اولیا آنها ندارند و اگر به‌موقع گزارشی مبنی بر دریافت هزینه‌ٔ اضافی جز هزینه‌ بیمه حوادث به همراه مستندات از مدرسه‌ای دریافت کنیم قطعاً با مدیران و خاطیان مربوطه برخورد خواهد شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار