رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
قابل‌ توجه مسئولین؛

تخلیه پی‌درپی فاضلاب خانگی آن‌هم از سوی خودروهای لجن کش مرگ زودرس بشار را رقم‌زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس»،شهر یاسوج یکی از شهرهای کوهستانی کشور محسوب می‌شود که رودخانه زیبای بشار نیز از وسط آن می‌گذرد و همین امر باعث می‌شود تا مردم و مسئولان نسبت به پاکیزگی آن حساسیت دوچندانی داشته باشند.

 

ترافیک و تردد ماشین‌های لجن‌کش در حوالی جاده ساحلی شهر یاسوج جنب دانشگاه دولتی و پارک‌ غدیر امروز بیش از آن چیزی که تصورش را بکنیم آزار دهنده است که دلیل اصلی و مهم آن وجود چاهک تخلیه فاضلاب در این مکان است.

 

مرگ رودخانه بشار نزدیک است

آن‌گونه که در تصاویر قابل‌مشاهده است تخلیه فاضلاب‌ها توسط کامیون‌های لجن کش از یک‌سو باعث آلودگی زیست‌محیطی رودخانه بشار و به خطر افتادن گونه‌های جانور آن شده و از سویی دیگر موجب نارضایتی شهروندان، که می‌طلبد مسئولان نسبت به جلوگیری از ریختن این فاضلاب‌ها اقدام کنند.

فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر

در این زمینه باید گریزی به شش سال پیش بزنیم که در آن سال برای ساماندهی و کنترل بر تخلیه لَجن‌کِش‌های سیار شهر یاسوج، چاهکی متصل به تصفیه‌خانه شهر یاسوج در گوشه‌ای از شهر نزدیک رودخانه بشار و پارک ساحلی ایجاد شد که جاگذاری این چاهک که ضمن نگرانی‌هایی مبنی بر خطرات سلامتی، بوی بد ناشی از آن رهگذران را آزار می‌دهد و آن‌ها را از استفاده چمن و پارک ساحلی محروم کرده است.

 

معمای خودروهای لجن کش شهر یاسوج

معمای عجیب این خودروهای لجش‌کش نیز باعث شده که به‌غیراز فضای زشت و نابهنجار باعث شده که مشکلات زیادی دامن‌گیر شهروندان و رهگذاران و حتی طبیعت دوستان شود وان هم نشت این لجن‌ها به بستر رودخانه بشار باشد.

جاگذاری عجیب و غیراصولی این چاهک آن‌هم در یک مسیر پرتردد و تفریحی در کنار پارک‌های ساحلی و غیر استفاده شدن قسمتی از پارک‌های خانواده و ساحلی شهر یاسوج،امروز سئوال‌هایی است که همچنان شهروندان به دنبال پاسخ‌های آن هستند.

فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر

متأسفانه  قرارگیری این چاهک در این منطقه، باعث ایجاد بوی تعفن در تمامی کمربند ساحلی شده و از سویی دیگر باعث شده که رهگذران و شهروندان از این مسئله نارضایتی خود را همیشه اعلام کنند.

 

آلودگی رودخانه بشار و چند سؤال بی‌جواب؟

در همین زمینه معاون پایش اداره کل محیط‌زیست در پاسخ به تفاوت لجن‌های حمل شده با فاضلاب شهری و ایراد تخلیه هر دو فاضلاب در تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، گفته است: فاضلاب شهری ناشی از شست و شوی رستوران‌ها، فاضلاب بخش بهداشتی، خانگی و غیره است، ولی لجن‌های سیار فاضلاب انسانی تنها هستند که (بی او دی) بسیار بالایی دارند و نظم کار تصفیه‌خانه را به هم می‌ریزند.

 

جهانشاهی تأکید کرده است: ورود پساب تصفیه فاضلاب به رودخانه بشار، درصورتی‌که خود پالایی رودخانه به‌خوبی انجام نشود؛ در اثر حجم بالای پسماند بالاتر از استاندارد زیست‌محیطی وارد رودخانه می‌شود و آلایندگی بالاتر از نُرم واردشده به رودخانه، آب‌های سطحی را آلوده می‌کند.

 

وی هشدار داده است: حاشیه رودخانه، آبزی‌پروری، کشت برنج و... داریم و این محصولات وابسته به رودخانه هستند که درصورتی‌که آلایندگی رودخانه بالاتر شود با چالش اساسی مواجه روبه‌رو می‌شویم.

فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر

نفس‌های آخر رودخانه بشار


پس در این زمینه باید این موضوع را به مسئولین امر گوشزد کرد که در حال حاضر ایجاد یک تصفیه‌خانه کوچک‌تر، جداگانه و خارج از شهر با کارکرد به‌روزتری برای این هدف راه‌اندازی شود، چراکه پساب نهایی فاضلاب‌ها پس از تصفیه‌خانه بازهم وارد رودخانه بشار می‌شود.

 

باید بدانیم با توجه به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برداشت‌های مضاعف سالانه از بستر رودخانه بشار برای کشاورزی اعم از کشت برنج، سبزی‌ها، آبزی‌پروری، باغداری، گاوداری صنعتی یاسوج و احداث کارخانه‌های شن و ماسه حاشیه رودخانه و مصالح دیگر،دبی آب رودخانه بشار کاهش‌یافته که با ورود پساب فاضلاب در حجم پایین رودخانه، خطرات بهداشتی و زیست‌محیطی زیانباری مردم و همسایگان رودخانه بشار را تهدید می‌کند که نمی‌تواند خبرهای خوبی در آینده به مردم و همسایگان بشار بدهد.

فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر
فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر
فاجعه زیست‌محیطی در کمین رودخانه بشار+تصاویر
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار