رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-14 13:18 شماره خبر : 591 https://sobhezagros.ir/short/4Z2j4 0
گزیده خطبه های نمازجمعه استان؛

خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در تمام شهرستان های استان کهگیلویه وبویراحمد برگزارشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس، خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در تمام شهرستان های استان کهگیلویه وبویراحمد برگزارشد.

امام جمعه شهر یاسوج در خطبه اول نماز جمعه مرکز استان با دعوت نماز گزاران به تقوای الهی و انجام واجبات و ترک محرمات گفت: حضرت امیر المومنین علیه السلام فرمود: چه بسیار انسان های که خداوند به آنها نعمت بخشیده است اما این نعمت ها سبب گمراهی آنها شده است، اینکه انسان فکر کند نعمت ها سبب می شود جامعه دارای امنیت، رشد و پیشرفت می شود این چنین نیست بنابراین اگر انبیاء و اولیاء به سوی خدا دعوت می کردند اولین گروهی که این دعوت را اجابت می کردند طبقه مستمند بودند و طبقه مرفه دعوت انبیاء را انکار و رد می کردند.

آیت الله سید نصیر حسینی گفت: اینکه انسان احساس کند صاحب نعمت شود به سمت خوبی ها حرکت می کند صحیح نیست زیرا با افزایش نعمت دغدغه های فکری بیشتر می شود و او را به سمت غفلت سوق می دهد.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه انسان در اثر رفاه و ثروت در اثر بی توجهی سبب غفلت انسان می شود، گفت: کسانی که اندیشه و تدبر ندارند و دچار غفلت از اندیشه های الهی هستند با وجود ثروت و نعمت دچار انحراف می شوند.

وی با بیان اینکه  انسان های که با وجود خمس و زکات واجب پرداختی ندارند دچار غفلت هستند، ادامه داد: دنیا محل عبور است و ایستگاه پایان انسان نیست و از رهگذر دنیا به دنیای باقی و ابدی سوق پیدا خواهد کرد.

آیت الله حسینی با بیان اینکه انسان باید برای زندگی جاودانه و ابدی تلاش کند، افزود: انسانی که برای بهشت تلاش می کند برای نعمت پایدار تلاش می کند.

امام جمعه شهر یاسوج با بیان اینکه همه انسان  ها از انبیاء و اولیاء طعم مرگ همه چشیدند، گفت: انسان از مرگ راه فراری ندارد و تنها راه او آمادگی و توشه گیری برای مرگ است و هرچه انسان در دنیا کاشت برای آخرت برداشت خواهد کرد یعنی نماز، روز، حجاب، و زکات و اعمال عبادی و نیکی ها بهشت است و دزدی، غیبت، مال مردم خوردن، غیبت و دروغ جهنم است بنابراین انسان باید بداند چه چیزی می کارد.

امام جمعه شهر یاسوج در خطبه دوم جمعه مرکز استان گفت: انسان با حضور در این دنیا توشه گیری می کند و راه سعادت را در این دنیا طی می کند و به دیار باقی خواهد شتافت، ما در نظام جمهوری اسلامی هستیم،  دین و حلال و حرام خداوند متعال درک می کنیم و این نعمات جای شکر گذاری دارد.

آیت الله سید نصیر حسینی به مستحب بودن شغل دامداری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: استان ما از گذشته تا امروز زندگی آنها بر پایه دامداری بوده است و از محصولات آنها نظیر شیر و ماست برای تغذیه و پشم آنها برای بافت پوشاک و گلیم استفاده می کردند.

وی به روز عشایر اشاره کرد و ادامه داد: روستاییان و عشایر تولید کننده هستند و اهلی شهر مصرف کننده هستند و شهرنشینی ها برای کار دولتی و پشت میزی نشینی تلاش دارد درصورتی که روستانشینان و عشایر از دیر باز حتی قبل از پهلوی نیازمند نبودند بنابراین باید به آنها خدمت کرد هرچند در حکومت اسلامی جاده، آب و برق برای آنها توسعه پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در زندگی عشایری تنوع و شغل و کار و تلاش است، ادامه داد: در روستا و عشایر بستر و کار و تلاش است و حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت عشایری داریم و خدمات مختلفی همچون صنایع دستی، تولیدات لبنی، گیاهان دارویی دارند.

وی به روز جهانی کودک اشاره داشت و افزود: این روز،  روز مبارکی است و تربیت آنها باید از همان ابتدا شروع شود و تربیت آنها باید دینی شود و والدین باید از سنین کودکی اعمال دینی را در مراحل ابتدایی آنها یاد دهند تا در سنین تکلیف انجام آنها برایشان مشکل نباشد.

آیت الله حسینی به روز کاهش بلایای طبیعی اشاره داشت و گفت: این حوادث خساراتی به همراه دارد که از جمله این خسارات ها جلوگیری کرد در این رابطه لازم است در ساخت ابنیه ها و ساختمان ها به رعایت اصول فنی و استاندارد توجه کرد تا سرمایه ها و هزینه ها اتلاف نشود.

وی یکی از علت های بلایای طبیعی را فساد و فحشا اعلام کرد و افزود: اگر فحشا و ولنگاری نباشد برخی از بلایای طبیعی در اثر گناهان برچیده می شود، در این رابطه در زمان پیامبران در اثر گناهان مختلف بلایای مختلفی نازل می شد.

آیت الله حسینی به فرامین رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر وحدت جهان اسلام اشاره داشت و تاکید کرد: رهبری معظم فرمود: اگر کشورهای اسلامی وحدت داشته باشند کشورهای مستکبر نخواهند توانست زورگویی و ستم داشته باشند.

وی گفت: هفته نیروی انتظامی را تبریک می گوییم و از سربازان انقلاب اسلامی و مجاهدت های آنها تشکر می کنیم.

 ضرورت توجه به راه های روستایی استان تا قبل از فصل زمستان

امام جمعه لنده گفت:اداره کل راهداری استان باید توجه ویژه ای به راه های روستایی به خصوص در مناطق محروم استان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان داشته باشد.

حجت الاسلام سید هدایت محمودی اصل در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان لنده با اشاره به رعایت تقوای الهی گفت:سرزمین قلب ما باید معطوف از الطاف الهی باشد و دل های ما باید پیوند دهنده با امام زمان(عج) باشد.

وی گفت: دشمنان همواره به دنبال زمین زدن مسلمین در همه حوزه ها هستند.

امام جمعه لنده تصریح کرد: دشمن همواره به دنبال اجرای پروژه نا امید سازی و تفرقه افکنی و حصر و فشارهای اقتصادی هستند.

وی تاکیدکرد: در فضای مجازی به دنبال قبح شکنی و تغییر باورها و اندیشه های جوانان ما هستند و اصولا دشمنلن ایمان و اعتقادات ما را هدف قرار داده است.

محمودی اصل گفت: در هفته وحدت دشمنان با تفرقه افکنی  بودند که در کردستان با جشنی بزرگ تمام توطئه های دشمنان را خنثی کردند.

وی گفت: در سال گذشته فتنه ها و دشمنی ها را با مرگ یک دختر برعلیه کشور به راه انداختند که چندماهی کشور را به آشوب کشاندند ولی مردم با بصیرت خود این توطئه دشمنان را خنثی کردند.

وی گفت: هفته نیروی انتظامی را تبریک می گوییم و انتظار داریم مردم قدر دان زحمات ارزشمند مجموعه فراجا باشند.

محمودی اصل تاکید کرد:روز روستا و عشایر را به همه تلاشگران در روستاها و عشایر مولد شهرستان تبریک می گوییم.

وی گفت:عشایر قشر مولد جامعه هستند فلذا باید این عزیزان حمایت شوند و باید به روستانشینان و مطالبات آنان توجه کافی شود.

امام جمعه لنده گفت: مردم روستاها انتظاراتی دارند که ابتدا رسیدگی و توحه به وضعیت آموزش در مدارس رسیدگی شود و در بحث مسکن نیز باید روستاها مورد توجه قرارگیرد.

وی گفت:  تعدادی از روستاها در زمینه آب شرب مشکلاتی دارند که امیدواریم هرچه سریعتر حل شوند.

خطیب جمعه لنده گفت: برخی از روستاهای شهرستان  فاقد جاده مناسب هستند  که انتظار داریم تلاش ها مضاعف شوند.

وی افزود: جاده روستاهای پرجمعیت آسفالت شدند و امیدواریم در روند اجرایی پروژه های راه شهرستان تلاش ها مضاعف تر شود و جاده لنده به قیام و لیکک هرچه سریعتر اجرایی شوند و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری تامین شوند.

 

صیانت از منابع طبیعی برای مردم تبیین شود

 امام‌جمعه موقت گچساران گفت:طبیعت استان یک نعمت فوق‌العاده است و نگذاریم به این راحتی تخریب شود لذا اهمیت صیانت از منابع طبیعی باید برای مردم تبیین شود.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد سعید رشیدی کیا،امام‌جمعه موقت گچساران ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با اشاره به مناسبت‌های این هفته گفت:امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند که بر شما باد به رعایت تقوای الهی چراکه رعایت تقوای الهی حق خداوند بر عهده بندگان است بنابراین این‌همه توصیه و سفارش  به رعایت تقوای الهی برای رشد،تعالی و رستگاری بشریت است.

وی افزود:خداوند بعد از آفرینش انسان، به نفس انسان دو نکته را یادآور شدند و قبل از اینکه به انسان تقوا را یاد بدهند نیز فرمودند که هتاکی و پرده‌دری ممنوع،چراکه هتاکی کار عصیان گران است و انسان‌های عاصی در پیشگاه آبرومندان شرمسار خواهند شد.

امام‌جمعه موقت گچساران تصریح کرد:هفته نیروی انتظامی را گرامی می‌داریم و به همه خدمتگزاران این عرصه تبریک عرض می‌کنم،عزیزان نیروی انتظامی پاسداران نعمت ناشناخته خداوند هستند لذا به این تکلیفی که بر عهده‌دارید مباهات کنید چون امنیت در کنار سلامت، نعمت‌های ناشناخته هستند و هرکسی برای ایجاد امنیت و پاسداری از نظام اسلامی قدمی بردارد در نگاه امام زمان(ج) جایگاه بس ارزشمندی دارد.

حجت‌الاسلام رشیدی کیا گفت:هفدهم مهرماه آغاز هفته وقف است رهبر معظم انقلاب در پیامی خطاب به گردهمایی وقف فرمودند که اکنون فرصت مغتنمی برای  اجرای این حکم پیشرفته و والای اسلام است.یکی از راه‌های جاودانه شدن برای انسان همین وقف است و وقف اراده نیک آدمی را پس از طی  دوران زندگی همچنان زنده و کارساز نگه می‌دارد.

وی افزود:آن‌هایی که اهل وقف هستند به‌اندازه‌ای که عمل خیر انجام داده‌اند و در این عالم از خود به یادگار بگذارند،پس مطمئن باشند زندگی شخص واقف هم از جهت روحانی ادامه دارد و نامش، یادش و ذکرش پس از مرگ نیز هرگز فراموش نخواهد شد.اگرچه انسان مؤمن باید با خداوند معامله کند و نتیجه را هم ببیند و از کم هم نباید ترسید چرا چه‌بسا مال اندکی که برکت فراوانی داشته باشد و عکس این موضوع هم صادق است.

امام‌جمعه موقت گچساران بیان کرد:هفدهم مهرماه نیز روز جهانی کودک است و امام علی علیه‌السلام در روایتی به فرزندش امام حسن علیه‌السلام می‌فرمایند که من تو را پاره‌ای از وجود خودم می‌دانم بلکه بالاتر از آن تو را تمام وجود خودم دیدم گویا اگر آزار و گزندی در دنیا به تو برسد به من رسیده و اگر مرگ بخواهد تو را ببرد گویا این مرگ به سراغ من آمده است.

حجت‌الاسلام رشیدی کیا در ادامه اظهار کرد:گاهی کارهایی در حق کودکان و نوجوانانمان انجام می‌دهیم که شایسته نیست و پیامبر اکرم(ص) می فرمانید که وای به حال جوانان، نوجوانان و کودکان آخرالزمان از دست پدران و مادرانشان ،کودکان عالمی برای خودشان دارند و نباید کودک را از حق طبیعی‌اش که همانا بازی کردن است محروم کرد و با کوکان،نوجوانان و ...باید با تکریم ، احترام و رفتار محبت‌آمیز رفتار کرد.

وی افزود:20مهرماه روز کاهش بلایای طبیعی است و پیامبر اکرم(ص)فرمودند اگر آخر دنیا فرارسید و تو یک نهال درختی در دست داشتی و فرصت هم بسیار کم باشد این فرصت را مغتنم بشمار و این نهال را بکار.آنچه امروزه به دست برخی اتفاق می‌افتد جنایاتی در حق خودمان است از قوای سه‌گانه و آحاد جامعه این خواهش رادارم اینکه طبیعت استان یک نعمت فوق‌العاده است و نگذاریم به این راحتی تخریب شود و گاهی به بهانه تفریح نباید جنایت علیه منابع طبیعی و محیط‌زیست مرتکب شویم.لذا اهمیت صیانت از منابع طبیعی باید برای مردم تبیین شود.

امام‌جمعه موقت گچساران تصریح کرد:امروز روز جهانی دامپزشکی است و به همه عزیزانی که در این عرصه خدمت می‌کنند تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در فعالیت‌هایشان موفق و پیروز باشند.

پیشنهاد امام جمعه چرام به مدیرعامل آبفای استان

حجت الاسلام سید نورالله افشار در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر  چرام گفت: برخى از نیازها براى همه  نوع بشر است و نمى‌توان گروهى را از آن مستثنى كرد.

 امام جمعه چرام با بیان اینکه سه چیز است كه همه مردم به آن‌ها نیاز دارند، افزود:  امنیّت، عدالت و آسایش در راس همه ی نعمت ها ،نعمت امنیت است.
وی ادامه داد: بدون امنیت، نه خوراك لذّتى مى‌بخشد، نه خانواده اُنسى ایجاد مى‌كند و نه شغل و درآمد فایده‌اى مى‌دهد.
افشار با بیان اینکه امنیت، متعلّق به همه است، گفت: نیروى انتظامى از عوامل اصلی ایجاد امنیت در ایران اسلامی است.
وی افزود: در همین چندین ماهه سال ۱۴۰۲بیش از پنجاه شهید از نیروی مقتدر انتظامی تحویل اسلام و انقلاب شد و این سند خدمت گزاری به امنیت مردم است.
امام جمعه چرام با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند نیروی انتظامی مظهر حاكمیّت جمهورى اسلامى است، افزود: یعنى جزو وظایف جمهورى اسلامى این است كه در جامعه امنیت ایجاد كند.
وی ادامه داد: اصلاح قوانین توسط مجلس شورای اسلامی در راستای اقتدار نیروی انتظامی و برخورد با مخلان نظم و امنیت از خواسته های جدی است.
افشار عنوان کرد: با اطلاع عرض می کنم بسیاری از فرزندان ما در نیروی انتظامی انسان های مومن ،اهل توجه به نماز اول وقت،سال خمسی و پرداخت خمس مال و رعایت حلال و حرام الهی هستند.که باید به این مقدار بسنده نکنند و روحیه معنویت گرایی بیش از این تقویت شود.
وی افزود: نکته و تذکر که باید توجه کرد ،نیروی انتظامی فرزندان و برادران ما هستند در موقع حوادث ، ایجاد نظم وامنیت، همکاری لازم را با این عزیزان داشته باشیم و تمرد در مقابل مجری قانون از خویش نشان ندهیم.
افشار در بخش دیگری از خطبه های این هفته گفت: چندین سال است مردم سرفاریاب مشکل آب شرب دارند و  مردم نسبت به این موضوع اعتراض و گلایه دارند.و در این چندین ساله بارها امام جمعه محترم فعلی و سابق فریاد زدند اما توجه کافی نشد.
وی افزود: اخیرا  امام جمعه محترم سرفاریاب درددلی  دلسوزانه کردند اما متاسفانه به مذاق مدیرعامل آب و فاضلاب خوش نیامده است.
افشار عنوان کرد: آقایان مسول شما که شعار مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را  سر می دهید ابتدا امکانات اولیه مثل آب شرب مردم را حل نمایید.سپس چنین شعاری دهید.
امام جمعه چرام گفت: مدیرعامل محترم آب و فاضلاب، شما یک روز با خانواده در سرفاریاب زندگی کنید تا نگرانی مردم سرفاریاب را درک کنید.
وی گفت:آقایان محترم انقلاب متعلق به همین پابرهنگانی  است که امام‌جمعه ی محترم مظلومیت آنها را بیان کرد.
 امام جمعه چرام در ادامه گفت: این ادبیات در نامه بر خلاف مشی و سیره دولت انقلابی آیت الله ریسی بود.
وی عنوان کرد: دلسوزانی که این نامه را دیدند از نوشتار آن تعجب کردند.به جای  حضور در بین مردم و درک مشکل آنها شروع به جواب دهی در فضای مجازی کردی که این کار قشنگ نبود.
وی با بیان اینکه چندین بار توسط امام جمعه محترم سرفاریاب دعوت شدید اما تا حال جواب دعوت ایشان توسط شما محقق نشده است، افزود: از این تریبون شما را دعوت می کنم و یک روز سر زده در سرفاریاب حضور پیدا کنید تا مشکل مردم را متوجه شوید.
وی گفت: قطعا منابع شهرستانی برای حل مشکلات اینچنینی محدود است و باید با اعتبارات استانی دیده شود.
افشار ادامه داد: حرف برای گفتن بسیار هست ،فعلا به همین مقدار بسنده می کنم و منتظر اقدام عملی آب و فاضلاب استان می مانم.

سد خرسان فاقد هرگونه نفع مادی برای مردم بخش پاتاوه است

حجت الاسلام والمسلمین «سید رحمت الله سیادت» ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه شهر پاتاوه، با اشاره به موضوع، تقوا و آزادی به سخنی ازامام علی (ع)، اظهار کرد: بندگان خدا!، بدانید تقوا قلعه‌ای محکم و نفوذ ناپذیر است.

امام جمعه شهر پاتاوه گفت: کسانی که به نام آزادی از هر چیزی که بوی محدودیت بدهد فرار می کنند، چنین تصور نمایند که تقوا هم یکی از دشمنان آزادی و نوعی زنجیر است بر پای بشر.

 وی با اشاره به اینکه تقوا، محدودیت نیست بلکه مصونیت است، ادامه داد: به عنوان شاهد مثال، انسان‌ها برای خود خانه می‌سازند و به دور آن دیوار می‌کشند و برای اتاق‌ها در و پنجره می‌سازند، آیا از خود پرسیده‌اید چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه خود را در زمستان از گزند سرما و در تابستان از آسیب گرما محافظت کنند، برای اینکه لوازم زندگی خود را در محیط امنی حفظ نمایند.

حجت الاسلام سیادت با ذکر این سوال که آیا خانه و مسکن برای انسان محدودیت است و منافی آزادی اوست یا مصونیت؟، ادامه داد: انسانها برای خود لباس تهیه می‌کنند و پای خود را در کفش و سر را در کلاه می‌پوشانند، برای درامان ماندن از سرما و گرما، لذا در قرآن از تقوا به جامه تعبیر شده است،(و لباس التقوا ذالک خیر ) «و لباس و جامه تقوا نیکوترین جامه است»؛بنابراین می‌توان، نام محدودیت را چیزی گذاشت انسان را از سعادت محروم کند.

خطیب جمعه شهر پاتاوه با بیان اینکه چیزی که خطر را از انسان دفع می‌نماید و آدمی را حفظ می‌کند، مصونیت است نه محدودیت، به ذکر روایاتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و افزود:رسول اکرم(ص) در جواب ابوذر که ماهیت اسلام چیست؟ فرمودند «اسلام برهنه است و لباس آن تقوا است» و به امام علی علیه السلام فرمودند:«اسلام برهنه است و لباس آن حیا ء و زینت آن وفا می‌باشد».

وی در خطبه سیاسینماز ابتدا از تشکیل میز خدمت سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا و همکارانشان قدردانی، سپس با بزرگداشت هفته سالمندان به تشریح تکریم سالمندان از منظر دین اسلام پرداخت و گفت: خداوند متعال در سوره اسرا «آیه۳» فرمودند: «اگر پدر و مادر در کنار تو به سال خوردگی رسیدند به آنها حتی اف، مگو».

حجت الاسلام سیادت افزود: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، مشارکت اجتماعی در سالمندان می تواند به بهبود سلامت عمومی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک کند، زیرا مشارکت سالمندان در خانواده به عنوان یکی از مسائل اجتماعی مهم شناخته می‌شود.

امام جمعه پاتاوه در بخش دیگری از خطبه سیاسی نماز جمعه با بیان اینکه اتحاد امت اسلام راهکار همه موفقیت‌ها است به سرخط بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت در مهرماه جاری اشاره کرد و گفت: «قاصر بودن فهم و زبان بشری از فهم و بیان شخصیت و فضایل والای پیامبر اسلام، خورشید تابان پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله بر گردن همه آحاد بشریت حق دارد».

وی با اشاره به دیگر بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار، یادآور شد: جهاد کامل در راه خدا، راه ادای دین به پیامبر، معنای جهاد فقط جهاد با سلاح نیست، بلکه جهاد در همه میدان‌ها اعم از علم، سیاست، معرفت و اخلاق مصداق دارد، اتحاد در کشورهای اسلامی و اتخاذ خط مشی واحد در مسائل انسانی، در راه مقابله با دخالت آمریکا و قدرت‌های زورگو است».

حجت الاسلام سیادت با اشاره به اینکه بشارت تحقق وعده (موتوا بغیظکم ) قرآن، در خصوص رژیم صهیونیستی است، ادامه داد: امروز این رژیم نه فقط از جمهوری اسلامی ایران، بلکه از همه کشورهای مسلمان اطراف خود، لبریز از کینه و غیظ است.

امام جمعه شهر پاتاوه بیان کرد: قمار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مانند شرط‌بندی روی اسب بازنده محکوم به باخت و نهضت فلسطین امروز سرزنده‌تر و آماده‌تر از همیشه است..

وی در فراز پایانی خطبه سیاسی نماز با اشاره به ادله های مختلف، سد خرسان را فاقد هرگونه نفع مادی برای بخش پاتاوه به ویژه دهستان سادات محمودی دانست و گفت: ضرر بسیار و غیر قابل جبران برای منابع طبیعی، آواره شدن مردم روستاهای اطراف سد، گرم شدن هوای بخش و شهرستان دنا، ضرر رساندن به بیت المال و منافع آن فقط برای استان‌های اصفهان و یزد است.

حجت الاسلام سیادت عدم خدمات رفاهی به مردم سادات محمودی به دلیل ساخت سد مذکور در آینده را یادآور شد و از مدیران استانی و کشوری خواستار جلوگیری و توقف ساخت سد خرسان شد.

در حال بروز رسانی...

 

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار