رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
اعتصاب کارکنان نفت تا الگویی برای مبارزات انقلابی؛

با قطع صادرات نفت، حکومت فاسد پهلوی تنها ابزار قدرتی خود را از دست داد و سرانجام با ناتوانی در سرکوب خشم معترضان، تنها راه چاره شاه فرار در ۲۶ دی‌ماه بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» پس از کشتار خونین مردم در راهپیمایی ضد رژیم ستم‌شاهی در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ که «جمعه سیاه» نامیده شد، صدها نفر از کارگران و کارمندان صنعت نفت پالایشگاهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و کرمانشاه، اعتصاب و بر شدت بحران سیاسی در رژیم ستم‌شاهی افزودند. برای اولین بار کارگران نفتی میدان‌های نفتی اهواز که بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور را زیرپوشش خود قرار می‌داد، تصمیم به اعتصاب گرفتند. پس‌ازآن کارکنان پالایشگاه آبادان و سرانجام در ۲۷ مهرماه ۱۳۵۷ تمام کارکنان میدان­های نفتی اهواز که گچساران یکی از این میدان‌ها نفتی بود به اعتصاب می‌پیوندند. البته در روزهای آغاز اعتصاب پراکنده و به‌صورت غیر سازمان‌دهی شده بود.

دراین‌بین برخی از گروهک‌های انحرافی قصد داشتند با شعارهای اقتصادی و سیاسی مانند «نان، مسکن، آزادی و…» در بین اعتصاب‌کنندگان نفوذ کنند؛ اما کارگران انقلابی برای جلوگيری از هرگونه شائبه در ۱۴ بهمن ۵۷ با برگزاری نماز جماعت جهت‌گیری حرکت خود را اعلام کردند. در همین ایام با توجه به اینکه گچساران حدود یک‌سوم نفت کشور را تولید می‌کرد و از حساسیت ویژه­ای برخوردار بود. برخی از مقامات حکومتی به‌ویژه ساواک مانع اعتصاب کارکنان شرکت نفت می‌شدند که مورد تهدید مردم قرار گرفتند.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

کارکنان شرکت نفت گچساران در آن محیط کوچک و حساس کار بزرگی انجام دادند به‌عنوان نمونه یکی از مبارزان که در مخابرات شرکت نفت کار می­کرد به‌شدت مورد ضرب و شتم مأموران ساواک قرار گرفت به‌گونه‌ای که برای حفظ جان کارکنان صنعت نفت و خانواده­هایشان آن‌ها را به شهرهای مجاور بردند. همچنین برای هزینه زندگی آنان مبالغ زیادی از طرف روحانیت شیراز، اهواز، بهبهان و بازار گچساران تأمین و پرداخت می­شد. سرانجام اعتصاب کارکنان صنعت نفت، رژیم پهلوی را مستأصل کردند به‌طوری‌که حضرت امام خمینی (ره) طی سخنرانی در جمع کارکنان شرکت نفت در همین زمینه فرمودند:

«نهضت ما گر چه مرهون همه اقشار ملت است، گر چه همه اقشار ملت نهضت را همراهی کردند، چه بانوان تمام ایران و چه مردان برومند ما، لکن بعضی اقشار یک ویژگی خاصی داشتند و از آن جمله، کارکنان و کارمندان صنعت نفت، برای اینکه این‌ها در مقامی می‌بودند که شریان حیات اجانب به دست آن‌ها بود، شریان حیات رژیم منحوس در دست آن‌ها بود. اعتصاب آن‌ها یک ویژگی خاصی داشت و همراهی آن‌ها از نهضت، یک خصوصیت بیشتری داشت. ازاین‌جهت، ما به آن‌ها بیشتر از سایر اقشار شاید ارج بگذاریم و تشکر می‌کنیم. شما برادران بودید که در اعتصابات خودتان در مقابل رژیم طاغوتی ایستادید و نهضت را پیش بردید و اسلام را تقویت کردید. من باید از شما تشکر کنم، من دعا به شما می‌کردم و می­کنم».

 

با این تفاسیر انقلاب اسلامی با مشارکت قاطبه مردم به نتیجه رسید، اما یکی از اقدام‌های مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود که امام راحل (ره) و دیگر مسئولان عالی‌رتبه نظام بارها در مورد اهمیت آن سخن گفتند. در بحبوحه انقلاب اسلامی ایران اعتصاب کارکنان صنعت نفت و توقف صادرات نفت خام پایانی بر دوران سلطه ۲۵۰۰ ساله پادشاهی در ایران بود. بااین‌وجود خانواده بزرگ صنعت نفت ایران در یک قرن گذشته توانست با ایفای نقش‌های برجسته‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی اصالت و پایبندی خود را به ارزش‌های ایران اسلامی بیش‌ازپیش ثابت کند.

ازاین‌رو بستن گلوگاه‌های تولید نفت بود که در حکم قطع شریان اقتصادی رژیم پهلوی به شمار می‌رفت و دیگری، حضور کارکنان صنعت نفت ایران در میان معترضان حکومت پهلوی، سبب انسجام فکری اعتصاب شدگان می‌شد. جایگاه اقتصادی و کلیدی نفت در استمرار حیات حکومت پهلوی از یکسو و توجه حضرت امام خمینی (ره) به‌عنوان مقتدای دینی و رهبر انقلاب اسلامی به موضوع نفت، آن را صاحب‌منزلتی استراتژیک در اذهان عمومی کرد.

بنابراین مجموعه این تلاش‌ها سرکردگان نظام شاهنشاهی را متوجه این ساخته بود که گردش چرخ عظیم صنعت نفت تنها با دستان کارکنان صنعت نفت میسر خواهد شد. به همین دلیل نظامیان شاه پهلوی با توسل به‌زور سرنیزه سعی کردند کارکنان اعتصاب‌کننده را به حضور در محیط‌های عملیاتی وارد کنند که نتیجه‌ای نداشت جز حمایت امام خمینی (ره) از اعتصاب کارکنان نفت. اعتصاب در هم شکستنی نبود عدم ازسرگیری تولید نفت، علاوه بر تحمل فشارهای نظامی رژیم شاه، مستلزم پذیرش تبعات فراوانی ازجمله پیامدهای تبلیغی بلندگویان دولتی علیه کارکنان انقلابی صنعت نفت بود. به‌طوری‌که نقل است که می‌گویند رئیس‌جمهور وقت آمریکا در گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با شاه پهلوی به‌صراحت گفته بود:"Cut oil, Cut live"!

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

 اما در چنین شرایطی فشار دولت برای شکستن اعتصاب نفتی‌ها بیش‌ازپیش شد اگرچه نه‌تنها این اعتصاب شکستنی نبود بلکه پس از پیام امام (ره) مبنی بر اینکه: «...این‌جانب از اعتصاب‌کنندگان در سراسر کشور تقدیر می‌کنم و پشتیبانی خود را از آنان اعلام و به‌خصوص از اعتصاب‌کنندگان شرکت نفت تقدیر می‌کنم و اقدامات دادگاه‌ها و دولت نظامی غاصب را در فشار به آنان برای شکستن اعتصاب تقبیح می‌کنم...»، این اعتصاب‌ها تقویت نیز شد. با قطع صادرات نفت، حکومت  فاسد پهلوی تنها ابزار قدرتی خود را از دست داد و سرانجام با ناتوانی در سرکوب خشم معترضان، تنها راه چاره شاه  نیز فرار در ۲۶ دی‌ماه ۱۳۵۷ بود که ضربه مهلک را بر پیکر نحیف دربار پهلوی وارد کرد. به‌این‌ترتیب با ورود امام خمینی (ره) در ۱۲ بهمن‌ماه به ایران، روز ۲۲ بهمن ۵۷ فجر انقلاب روزی نو را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد و با کوتاه کردن دست بیگانگان، نفت ملی شد.

اما این پایان ماجرا نبود، جنگ تحمیلی آغاز شد و این بار نفتی‌ها مردان بی‌ادعایی بودند که در خط اول بودند، از یک‌سو شریان اقتصاد نباید متوقف می‌شد و از سوی دیگر کار در زیر بمباران‌های دشمن بود. در این میان صنعت نفت کشور نیز با همه قوای فنی و انسانی خود در کنار آحاد ملت ایران با این تهاجم جنگید و درواقع ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ برای تاریخ صنعت نفت کشور به‌عنوان آغازی دیگر قلمداد می‌شود. هشت سال پرافتخار در کارنامه صنعت نفت ایران به ثبت رسیده که گواه این مدعا ۱۰۲۴ شهید، ۱۰ هزار و ۱۸۱ جانباز، ۱۱۹۷ آزاده و ۱۳ هزار و ۵۵۰ رزمنده است. صنعت نفت کشور در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی پرداخت، از سویی تأمین هزینه‌های جنگ تحمیلی که از عایدات نفتی انجام می‌شد، سبب شده بود کارکنان غیور صنعت نفت به وظایف خود بیش از گذشته عمل کنند، این در حالی بود که دشمن سعی در انهدام این سرچشمه‌های مالی داشت و هرروز مراکز حیاتی و راهبردی صنعت نفت ازجمله واحدهای پالایشی، خطوط لوله، سکوها و اسکله‌ها و ... را هدف حمله خود قرار می‌داد.

درواقع بعضی از این مراکز به جبهه جنگ بدل شده بودند، اما غیور مردان صنعت نفت توانستند از عهده نگهداری و صیانت از این مراکز برآیند و غیرت خود را برجهانیان به اثبات برسانند، صنعت نفت کشور در دوران دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی پرداخت، از سویی تأمین هزینه‌های جنگ تحمیلی که از عایدات نفتی انجام می‌شد، سبب شده بود کارکنان غیور صنعت نفت به وظایف خود بیش از گذشته عمل کنند. اگرچه پس از جنگ، انواع تحریم‌ها علیه صنعت نفت اعمال شد از کاهش و قطع صادرات نفت تا تحريم قطعات کاربردی،  اما این تحریم‌ها برای صنعت همیشه سرافراز، کارساز نشد و تلاشگران عرصه اقتصاد روزبه‌روز بر تعداد حلقه‌های چاه و کارخانه‌ها اضافه کردند و با افزایش در تولید، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند. آری  تاریخ اين صنعت، پر از افتخارات است، افتخاراتی  كه به دست جوانان همین مرزوبوم محقق شد.

بااین‌حال شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران ازجمله شرکت‌های مهمی است که نقش تأثیرگذاری در اقتصاد کشور در 45 سال انقلاب ایفا کرد درحالی‌که دشمن بارها به‌قصد توقف صادرات محصولات این شرکت به خارج از کشور، بارها این منطقه را مورد هدف حملات هوایی قرارداد که با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت و تقدیم 31 شهید والامقام؛ دشمن نیز دررسیدن به اهداف خود ناکام ماند. شرکت نفت و گاز گچساران در تمامی حوزه‌ها از تولید صیانتی گرفته تا مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به محیط‌های عملياتی پیرامون تأسیسات نفت و گاز و ساخت قطعات موردنیاز با تکیه‌بر خودباوری و نیروهای داخلی و بومی با محوریت شعارهای های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دررسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ، نشان دادند که با مقاومت می‌توان به پیروزی رسید.

گستردگی فعالیت نفت و گاز در حوزه جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس قرار دارد، تعداد تأسیسات این شرکت تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۹ واحد بهره‌برداری،  ۲ واحد نمک‌زدایی، ۱ مجتمع گاز و گاز مایع بود ولی در حال حاضر  شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با ظرفیت تولید بیش از 600 هزار بشکه نفت در روز  باوجود ۱۰ واحد بهره‌برداری، ۷ کارخانه نمک‌زدایی، ۱۲ ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز ، ۳ مجتمع پالایشگاهی بزرگ گاز و گاز مایع و حدود 7 هزار و 384 كيلومتر خطوط لوله با قرار گرفتن تلمبه‌خانه گوره قلب تپنده نفت ایران، دومین تولیدکننده نفت خام صادراتی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

صنعت نفت از مؤثرترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان به‌ویژه در ایران است و علاوه بر این‌که منبع عمده تأمین انرژی در دنیای امروز است نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی ایفا می‌کند و باید همواره تلاش کرد تا با رسیدن به خودکفایی کامل در تولید، تعمیر و تأمین تجهیزات لحظه‌ای برای سربلندی این مرزوبوم دست از تلاش برنداشت.

یدالله مرادی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در این خصوص گفت: معمولاً ملت‌های بزرگ در طول تاریخ کارها، حرکات و اقدامات تأثیرگذاری انجام دادند که این حرکت‌ها مانندی قله‌های رفیعی هستند که تاریخ آن‌ها را ساخته است. ملت ایران نیز در کل از این موضوع به دور نیست و ما در انقلاب اسلامی عظمت‌ها و شاهکارهایی را دیدیدم که از 15 خرداد 42 شروع می‌شود و همچنان ادامه دارد و جریان‌هایی همچون 9 دی‌ها را خلق می‌کند و گرامیداشت و مناسبت‌های چون 13 آبان ماه‌ها نیز ناشی از این پدیده است.

مرادی اظهار کرد: اما در گچساران حادثه‌ای رخ داد که هم تاریخی، هم‌مذهبی، هم انقلابی و هم نمادی از مطالبه و جوشش مردمی بود، گچساران شهری با ماهیت صنعتی است که مسئله نفت در تمامی عوامل آن نقش پررنگی دارد در رفتارها، گویش‌ها، عملکردها و دیگر موارد و حتی در ساختار اقتصادی شهر، نفت تأثیرگذار بوده است درحالی‌که در جریان انقلاب اسلامی هم یک آگاهی بخشی خوبی در مردم این منطقه وجود داشت؛ بنابراین این آگاهی بخشی و حرکت باعث شد تا از همان اوایل به صحنه آمدن حضرت امام (ره)؛ گروه‌ها و دسته‌هایی از بازار، فرهنگیان و از صنعت نفت مثلثی را برای ایجاد تحول و دگرگونی در ایران و به‌تبع هم در گچساران شکل دهند به‌طوری‌که شاهد چند اتفاق بزرگ در گچساران بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اتفاقاتی همچون اعتصاب بزرگ کارکنان صنعت نفت که به‌نوعی کمر رژیم پهلوی را شکست و باعث شد تا حضرت امام (ره) نیز نماینده‌ای به جهت قدردانی به گچساران بفرستند و از کارکنان صنعت نفت نیز تشکر کنند چراکه مبنای درآمدی رژیم پهلوی را اعتصاب کارکنان نفت قطع کرد که این حرکت در ادامه مبارزات انقلابی مردم بسیار تأثیرگذار بود. در ادامه نیز اعتصاب فرهنگیان که به‌نوعی پرجوش‌ترین وجدی‌ترین گروه انقلابی درون اجتماع ما به شمار می‌رفت را داشتیم که این فرهنگیان با قشر جوان و دانش آمور سروکار داشتند و که خیلی زود توانستند تحرکاتی را ایجاد کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: اما ضلع دیگر این مثلث بازار بود و شاید یکی از محدود مکان‌هایی  بود که این‌قدر پررنگ و جدی و همه هم با مبانی دینی و اعتقادی دست به اعتصاب زدند و درنتیجه هم کار بزرگ‌تری را انجام دادند، وقتی اعتصابات کارکنان صنعت نفت خیلی بالا گرفت و دولت وقت برای اینکه بتواند اعتصاب را بشکند کارکنان نفت را در مضیقه قرارداد و حقوق و دیگر خدمات به کارکنان را قطع کرد درحالی‌که این بازار گچساران بود که در اقدامی ارزشمند به صحنه آمدند و کمک‌های مالی نیز به کارکنان صنعت نفت برای ادامه مبارزات انقلابی در گچساران انجام دادند.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

مرادی در ادامه اظهار کرد: بنابراین همه این موارد شرایطی را به وجود آورد که قیام دیگری در گچساران نیز شکل بگیرد، هرچند اول مهرماه 57 عملاً مدارس و معلمین در اعتصاب بودند و هرروز تظاهرات و اعتراضات به رژیم پهلوی بیشتر هم می‌شد که در همین ایام نیز تیراندازی رژیم به مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر را هم نظاره‌گر می‌بودیم مسجدی که محل سخنرانی‌ها بود و نکته جالب اینکه عموماً جوانان و نوجوانان در این محفل‌ها حضور داشتند؛ بنابراین نقش مرحوم حجت‌الاسلام «متقی کاشانی» و حجت‌الاسلام «شهید بشارت» در این قضایا بسیار پررنگ بودند، از معلمین نیز حاج بهرام تاج گردون، مرحوم باغ سرداری، مرحوم هوشنگ مقام، حاج راهی، حاج صابری، حسن رمضان زاده، مرحوم علی خواجوی و از بازار نیز حاج محمدابراهیم شریعتی و عزیزان دیگری نیز نقش داشتند که به هر وسیله  هم برنامه‌ها و تظاهرات را مدیریت می‌کردند.

مرادی گفت: بااین‌حال نیز صبح روز 19 آبان ماه 57 ساواک گچساران اقدامی توهین‌آمیزی ترتیب داد و  بخشی از اراذل‌واوباش شهر و حتی زنان بدکاره شهر را به مقابله با مردم واداشته بودند درحالی‌که با حمایت و پشتیبانی خودروهای نظامی عنوان جاوید شاه به راه انداخته که این موضوع به غیرت شهروندان گچسارانی و روح انقلابی گری مردم برخورد. بااین‌وجود نیز عصر آن روز (19 آبان) با اعلامیه‌هایی که رهبران آن موقع انقلاب صادر کردند، جمعیت زیادی از مردم گچساران در مسجد جامع (شهیدان) اجتماع بزرگی به راه انداختند که «حجت‌الاسلام جزایری» هم در این مسجد به‌عنوان امام جماعت فعالیت داشتند.

وی افزود: در آن روز مردم هم در یک محیط مذهبی بنام مسجد هم با آگاهی شعار می‌دادند و «حاج بهرام تاج گردون» و «محمد زید بهبهانی» و چند تن دیگر نیز سخنرانی‌هایی داشتند که در این هنگام دو خودروی نظامی از هنگ بهبهان روبروی مردم صف‌آرایی کردند و بعد از مدتی بدون اخطار و به‌صورت ناگهانی اقدام به شلیک مستقیم گلوله کردند که در ادامه نیز تعدادی از جوانان شهر نیز در خون غلتیدند و شهد شیرین شهادت نوشیدند؛ بنابراین یک شخصیت بازاری بنام «سید نجف بلادیان» که خیاط بودند و عامل توزیع بسیاری از کتاب‌ها، اعلامیه‌های و مجلات مذهبی در شهر بودند جزو اولین کسانی که در مسجد شهیدان گلوله خوردند و جوانان دیگری همچون «مذکور پارسی» که آن دوران در دانش‌سرای تربیت‌معلم مشغول به تحصیل بودند نیز به شهادت رسیدند.

وی افزود: شهید «حسین امینی» نیز دانش‌آموز فعالی که همان سال انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تشکیل داده بودند که بعد از تیراندازی در مسجد شهیدان و متفرق شدن مردم در محل ساختمان فعلی کانون جوانان بسیج به ضرب گلوله رژیم پهلوی به شهادت رسیدند. «شهید فراشبندی»، «شهید کیامرثی» و «شهید پرویزی» نیز از دیگر فرزندان این دیار بودند  که در 19 آبان ماه 57 به شهادت رسیدند، اما در ادامه نیز فواره خون این 6 شهید والامقام انقلاب به سراسر ایران کشیده شد و قیام 19 آبان 57 گچساران سرمشق و الگویی شد برای ادامه مبارزات انقلابی در سراسر کشور.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: بنابراین قیام 19 آبان گچساران در منطقه جنوب بی‌نظیر است، قیامی که همه اقشار اجتماعی را در سراسر ایران به حرکت واداشت چراکه موج این قیام الهام گرفته از 17 شهریورماه 57 بود که هنوز مردم داغ و التهاب کشتار مردم را در میدان ژاله تهران داشتند و 13 آبان ماه نیز حادثه تلخ‌تری در دانشگاه تهران نیز رخ‌داده بود بااین‌وجود نیز پیوند سه رخداد 17 شهریور،13 آبان و 19 آبان 57 باعث تسریع درروند پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شد.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

مرادی گفت: بنابراین باید اهداف این قیام ارزشمند نیز برای نسل‌های کنونی تبیین شود و تاریخ گچساران و مبارزات انقلابی مردم گچساران بایستی هم پاس داشته شوند، باید اهداف و آرمان‌های شهدا را بهتر مدنظر قرار دهیم و اگر مشکلاتی هم در کشور وجود دارد باید در سایه دقت، تیزهوشی و هوشیاری نیز آرمان‌های شهدا را دنبال کنیم، وظیفه بزرگی که متوجه نسل کنونی و به‌خصوص دولتمردان و انقلابیون خواهد بود.

غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اقدامات شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شركت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب  و به بام و قلب نفت ايران مشهور است. این شرکت يكي از بزرگ‌ترین ميادين نفتي جهان يعني گچساران را در اختيار دارد و همواره جزو شرکت‌های بااهمیت و درآمدزا براي كشور بوده است. شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در گستره جغرافيايی به طول 400 و عرض 150 كيلومتر به مركزيت شهرستان گچساران در استان كهگيلويه و بویراحمد قرارگرفته است و در محدوده چهار استان خوزستان، بوشهر، فارس و كهگيلويه و بويراحمد فعاليت می‌کند.

وی افزود: اين شركت دارای 23 ميدان نفتي با برخورداری 853 حلقه چاه، 105 مجموعه تفكيك نفت و گاز در جوار چاه‌ها، بيش از 7500 كيلومتر خطوط لوله نفت و گاز با قطرهای 4 تا 52  اينچ، 51 تأسیسات عمده مختلف مشتمل بر 10 واحد بهره‌برداری، 7 واحد نمک‌زدایی، 10 ايستگاه تقويت فشار ضعیف گاز، 4 ايستگاه تزريق گاز، 3 واحد گاز و گاز مايع، 6 واحد آب‌رسانی، 3 تلمبه‌خانه نفت، 2 چند راهه صادراتی و 6 مخزن راهبردی نفت است.

 کمالی در ادامه با در پاسخ به اینکه شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران چند درصد از توليد نفت کشور را به عهده‌دارد افزود: شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران باوجود 23 ميدان نفتی و فعال بودن 16 ميدان نفتی، مسئوليت توليد حدود 22 درصد نفت خام شركت ملي مناطق نفت‌خیز جنوب و حدود 17 درصد از نفت خام شركت ملي نفت ايران را عهده‌دار است. این شرکت بر اساس حجم نفت خام توليدی، بعد از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز كارون، رتبه دوم توليد نفت در كشور را دارد. در این شركت، روزانه بيش از 650 هزار بشكه نفت خام، يك ميليارد و 200 ميليون فوت مكعب گاز غنی، 25 هزار بشكه مايعات گازی و 15 هزار بشكه نفتا توليد می‌شود كه افزون بر تأمین خوراك پالايشگاه نفت شيراز، بخش عمده‌ای از خوراک گاز پالايشگاه بید بلند خلیج‌فارس، همچنین خوراك پتروشيمی بوعلی و بندر امام را تأمین می‌کند.

 وی بابیان اینکه يكي از قدیمی‌ترین تلمبه‌خانه‌های نفت ايران، يعني تلمبه‌خانه گوره نيز در حيطه فعاليت شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران قرار دارد، اظهار کرد:3 ايستگاه تلمبه‌خانه گوره در دهه 50 شمسی، توان انتقال بيش از 6 ميليون بشكه نفت خام را داشته است كه در زمان جنگ تحميلی، به دلیل بمباران، يكي از تلمبه‌خانه‌ها از مدار خارج شد. هم‌اکنون تمامی نفت خام منطقه خشكی به تلمبه‌خانه گوره منتقل و برای صادرات به خارگ ارسال می‌شود؛ به همين دليل است که تلمبه‌خانه گوره را قلب نفت ايران می‌نامند. ازآنجاکه صادرات نفت خام كشور از تلمبه‌خانه گوره انجام می‌شود، بنابراين مسئوليت راهبری، نگهداری شبكه خطوط لوله صادراتی تا ساحل دريا و دو ايستگاه تلمبه‌خانه نيز به عهده شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران است.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

مدیرعامل نفت و گاز گچساران در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در سال 1402 برای افزايش توليد اشاره کرد و گفت: پيگيری تعميرات اساسي تأسیسات در جهت افزايش توليد، ایمن‌سازی چاه‌ها در محدوده سد چم شير، ادامه فعاليت تعميرات شبكه خطوط لوله، تعمير شيرآلات معيوب، تعمير جاده‌های دسترسی به تأسیسات، تأمین قطعات و كالاهای موردنیاز به‌منظور تعمير به‌موقع ماشین‌آلات، تأسیسات تقويت فشار و تزريق گاز به‌منظور برنامه مصوب افزايش توليد، همچنین جمع‌آوری و فراورش حداكثری گازهای مشعل در بخش‌هایی كه امكان كمك به كاهش گازسوزی و افزايش توليد دارد، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری شركت است.

کمالی ادامه داد: به دليل كاهش تكليفی توليد نفت كه در دولت قبل انجام‌شده بود، ما با 25 درصد ظرفيت توليدمان فعاليت می‌کردیم، اما باروی كار آمدن دولت سيزدهم، افزايش توليد نفت و بازگشت به توليد در دستور كار شركت ملي مناطق نفت‌خیز جنوب قرار گرفت و برنامه‌های لازم نيز براي ازسرگیری توليد به ما ابلاغ شد كه با اقدام‌های انجام‌شده موفق شديم در سال 1401 با افزايش 55 درصدی توليد، به 80 درصد ظرفيت توليدمان در اين سال دست‌یابیم كه حاكی از تحقق 106 درصدي اهداف تولیدی‌مان در سال گذشته بود. اين اقدام نيز به دليل برنامه‌ریزی در بخش چاه‌های تعميري بود. در سال جاری نيز بنا داريم به 100 درصد ظرفيت توليدمان تا پایان امسال برسيم كه بر این اساس، امسال عمليات تعميری روی 5 حلقه چاه توسعه‌ای و عمليات تعميری و ترميمی  نیز روی 12 حلقه چاه انجام خواهد شد؛ امسال با انجام فعالیت‌های ترميمی روی چاه‌ها، شاهد افزایش تولیدی معادل 20 هزار بشكه خواهيم بود.

کمالی با اشاره به آثار تحریم‌های بر تولید شرکت نفت و گاز گچساران تصریح کرد: اینکه بگوييم تحریم‌ها اثری نداشته است، درست نيست، اما عملكرد صنعت نفت ايران در 45 سال گذشته نشان می‌دهد كه ما توانسته‌ایم تهديدها و تحریم‌ها را به فرصت در این صنعت تبديل كنيم. زمانی صنعت نفت ايران در اختيار خارجی‌ها بود، صفرتا صد فعالیت‌ها را شرکت‌های خارجی انجام می‌دادند و ما براي تعميرات دوره‌ای و... به اين شرکت‌ها نيازمند بودیم؛ همين وابستگي به آن‌ها باعث شده بود كه شرکت‌های خارجی فكر كنند اگر ايران را ترك كنند ما قادر به راهبری اين صنعت پيچيده در كشور نخواهيم بود؛ اما باگذشت بيش از 40 سال از پيروزی انقلاب، با اتكا به نيروهای انسانی متعهد و متخصص خود توانسته‌ایم اين صنعت را راهبری كنيم.

وی افزود: امروز نزديك به 75 تا 80 درصد از كالاهای موردنیاز را خودمان توليد می‌کنیم. خاطرم هست درگذشته روزهايی بود كه براي خريد يك پيچ و مهره با چالش جدی مواجه بوديم، يا یک‌زمانی وقتي موضوع ساخت توربين مطرح می‌شد، حتی براي تعمير يك قطعه توربين نگران هم بوديم، اما امروز افزون بر اينكه بسياری از قطعات توربين، در داخل کشور ساخته می‌شود، توليد 100 درصدی توربين و پمپ‌های پيچيده نفت نيز به مراحل بسيار خوبی رسيده است. درواقع با حمایت‌های وزارت نفت، متخصصان داخلی حجم بالايی از تجهيزات صنعت نفت کشور را توليد كردند، این بيانگر قدرت و توانمندی جمهوری اسلامي است كه روزبه‌روز به سمت افق روشن‌تری در حال حركت است. ما بدون حضور شرکت‌های خارجی نه‌تنها در حال فعاليت هستيم، بلكه باوجود تمام محدودیت‌ها و مشكلاتی كه تحريم برای ما ايجاد كرده است، باقدرت به فعالیتمان ادامه می‌دهیم.

 مدیرعامل نفت و گاز گچساران در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آيا تحریم‌ها بر رعايت استانداردهای توليد شما تأثیر داشته است؟ اظهار کرد: خیر؛ به‌هیچ‌عنوان. به دليل حساسيت توليد نفت و گاز در كشور، رعايت استانداردها در این بخش، خط قرمز صنعت نفت ايران است، ما نيز هرگز به چشم‌پوشی از استانداردهای توليد نفت نپرداخته‌ایم، اگر قرار بود توليد ما بر اساس استانداردهای صنعت نفت نباشد، قطعاً نمی‌توانستیم صادرات داشته باشيم. ترفيعات به‌دست‌آمده با رعايت دقيق استانداردها، معنی‌دار شده است و نظارت دقيق از سوی واحدهای نظارتی مرتبط در نفت و گاز كشور در اين خصوص، اعمال می‌شود.

سیمای صنعت نفت گچساران درمبارزه علیه رژیم پهلوی

 کمالی با اشاره به افزايش توان توليد شركت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران افزود: افزايش توليد ما مستلزم تأمین قطعات موردنیاز تجهیزات و ماشین‌آلات است. با توجه به قدمت تأسیسات، تعمير و نوسازی تجهيزات يك امر مستمر و مداوم است. به دليل تحریم‌ها و خودداری شركت سازنده از ارائه خدمات، با اعتماد به تولیدکنندگان داخلی و تبادل اطلاعات فنی كارشناسان باتجربه در صنعت نفت و گاز با توليدكنندگان داخلي، «ما می‌توانیم» را به يك باور عملی مبدل کرده‌ایم و اين راه ادامه خواهد داشت تا جايي كه تحريم اثر خود را از دست بدهد. تلاش خواهيم كرد صادقانه با اجرای سیاست‌گذاری‌های انجام‌شده در شركت ملي نفت و شركت ملي مناطق نفت‌خیز جنوب و با اولویت‌بندی برنامه‌های در دست اجرا و باهم افزایی توان داخلی، در كنار يكديگر، تعمير و نوسازي خطوط لوله فرسوده را انجام دهیم و مشكلات تأسیسات و تجهيزات و ماشین‌آلات را رفع کنیم تا افزايش توليد مطابق برنامه‌های مصوب محقق شود.

مدیرعامل نفت و گاز گچساران در خصوص مسئوليت اجتماعی این شرکت یادآور شد: در كنار توليد و بهره‌برداری نفت، اين حق طبيعی جامعه پيرامونی است كه از ثمرات نفت بهره‌مند شوند و در اين زمينه از هيچ اقدامی دريغ نخواهيم كرد؛ ازاین‌رو برای رفاه و بهبود وضعيت آنان در تلاش هستیم که گام‌های بيشتری برداشته شود. اگر موضوعی خارج از توان شركت باشد، آن را به مسئولان سیاست‌گذار كه در اين زمينه هميشه نقش حمايتگری داشته‌اند، اعلام می‌کنیم.

باید یادآوری کنم که پروژه‌های فراوانی در جهت عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌منظور خدمت‌رسانی به جوامع پيرامونی در حال پيگيری است. افزون بر مشاركت و كمك به تكميل زیرساخت‌ها و تأمین اعتبار پروژه‌های عام‌المنفعه، این شرکت در چهار استان حوزه فعاليت خود، فعالیت‌های متعددی با کنترل مديريت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرا کرده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار