رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/06/23 Sunday - 2025 14 September الأحد ، 22 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-23 08:43 شماره خبر : 15779
پایان فرسایشی یک پروژه؛

پروژه احداث تونل راهبردی(استراتژیک) دیل در محور گچساران – چرام که از سال ۱۳۹۸ به دلیل نشت گاز و مسائل ایمنی متوقف شده بود، پس از سال‌ها انتظار با اختصاص اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریالی در آستانه از سرگیری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» عملیات اجرایی تونل دیل سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در همان سال با حفاری بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ متر، به حدود ۴۶ درصد پیشرفت رسید و اما تیر و مرداد ۱۳۹۸ به دلیل نشت گاز در 2 دهانه ورودی و خروجی، بنا به توصیه کارشناسان وزارت نفت، متوقف شد.

برای رفع مشکلات فنی و ایمنی، نمونه‌برداری‌های خاک و گاز به آلمان ارسال شد و نتایج این مطالعات اکنون در مراحل پایانی قرار دارد.

از آن زمان تاکنون، مطالبه تعیین‌تکلیف این پروژه بارها در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی از جمله خطبه‌های نماز جمعه گچساران مطرح شده است.

تامین اعتبار ۳۰ هزار میلیاردی تونل دیل /جزییات پیشرفت پروژه

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید میدانی از این پروژه، از مراحل پایانی روند مطالعات ایمنی و آغاز عملیات اجرایی تونل در آینده نزدیک خبر داد.

غلامرضا تاجگردون تأکید کرد: این پروژه از زیرساخت‌های کلیدی برای توسعه ارتباطی و خروج ده‌ها روستای منطقه از بن‌بست جاده‌ای است و مطالعات تکمیلی آن به‌زودی پایان می‌یابد.

وی با بیان اینکه پیمانکار پروژه مشخص شده و تجهیز کارگاه به‌زودی آغاز می‌شود گفت: برای تکمیل مسیر نیز ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

تاجگردون افزود: موضوع ایمنی تونل مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه مطالعات نهایی در مرحله پایانی قرار دارد و هیچ خبری از گاز نیست و به زودی عملیات اجرایی تونل تا ورودی روستای دیل آغاز خواهد شد.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزار و ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزار و ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.

تاجگردون بیان کرد: همچنین ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی تونل حفاری شده است که در مجموع یک‌هزار و ۳۰۳ متر معادل ۴۶/۶ درصد پیشرفت فیزیکی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح از سمت ورودی در ۲۰ مهر ۱۳۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد همان سال به دلیل نشت گاز متوقف شد.

تاجگردون اظهار داشت: پروژه تونل دیل به‌عنوان قطعه دوم جاده گچساران – چرام به طول ۱۰ کیلومتر تعریف شده است که شامل هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲ هزار و ۵۸۰ متر تونل است و با اعتبار اولیه یک‌هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال آغاز شد.

اهمیت راهبردی تونل دیل چیست؟

معاون عمرانی فرماندار گچساران گفت: این تونل به‌عنوان بخشی از راه اصلی محور گچساران – چرام، نقش مهمی در اتصال منطقه به کریدور ارتباطی مرکز – جنوب غرب کشور از طریق محور پاتاوه – دهدشت دارد.

فرج‌الله استلاحی اظهار داشت: کوتاه شدن حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر اصفهان به بندر گناوه، کاهش تصادفات جاده‌ای، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، توسعه گردشگری و افزایش رضایت‌مندی مردم از مهم‌ترین دستاوردهای بهره‌برداری از این پروژه است.

فرماندار گچساران گفت: این طرح با هدف حذف گردنه‌های خطرناک، اصلاح مسیر گچساران – دیل – چرام، کاهش طول مسیر، اتصال جنوب غرب کشور به محور پاتاوه – دهدشت، توسعه شهری و استانی، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی تعریف شده است.

مطالبه مردمی و انتظار اقدام عملی

برخی از مردم گچساران و کهگیلویه و بویراحمد تونل دیل را تنها یک پروژه عمرانی نمی‌دانند؛ بلکه آن را نمادی از سال‌ها انتظار برای توسعه و رهایی از محرومیت جاده‌ای می‌دانند.

این عده می‌گویند: اکنون که مطالعات ایمنی رو به پایان است و اعتبار مالی نیز اختصاص یافته، انتظار می‌رود دولت و مسوولان استانی با ارائه جدول زمان‌بندی شفاف، گزارش‌های دوره‌ای و نظارت مستمر، گره این مطالبه چندین‌ساله را باز کنند.

فرماندار گچساران: مردم انتظار اقدام عملی دارند

فرماندار گچساران نیز می‌گوید: تونل دیل یک پروژه حیاتی برای شهرستان است که نه‌تنها گره‌گشای مشکلات ترافیکی و ایمنی است بلکه زمینه توسعه گردشگری و ایجاد فرصت‌های شغلی را در منطقه فراهم می‌کند.

ایوب مقیمی اظهار داشت: مردم سال‌هاست در انتظار تحقق این طرح هستند و انتظار می‌رود با تکمیل مطالعات و اختصاص اعتبارات لازم، عملیات اجرایی هرچه سریع‌تر از سر گرفته شود.

آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم محور گچساران – چرام

در همین راستا، عملیات اجرایی بهسازی قطعه سوم محور گچساران – چرام با اعتباری بیش از سه‌هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در هفته دولت امسال آغاز شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از سال‌ها انتظار و توقف در میانه راه، عملیات اجرایی قطعه سوم محور گچساران – چرام با اعتباری بیش از سه‌هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از سر گرفته شد و این پروژه ۳۰ ماهه علاوه بر ارتقای ایمنی جاده‌ای، مسیر توسعه اقتصادی و ارتباطی جنوب استان را هموارتر خواهد کرد.

یداله رحمانی افزود: قطعه نخست این محور به طول هفت کیلومتر به بهره‌برداری رسیده، قطعه دوم در سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما به دلیل مشکلات فنی در تونل نیمه‌تمام متوقف ماند و اکنون قطعه سوم وارد فاز اجرایی شده است.

وی اظهار داشت: در این طرح ۱۷۰ هزار مترمربع خاکبرداری، بیش از ۴۶ هزار و ۱۴۰ مترمکعب خاکریزی، ۳۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب زیر اساس و ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام خواهد شد و همچنین چهار هزار و ۶۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی، مصرف ۳۴۳ هزار کیلوگرم میلگرد، احداث ۱۲ دستگاه ابنیه کوچک و اجرای ۳۷۵ متر دیوار حائل در دستور کار است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اجرای این طرح علاوه بر ارتقای ایمنی جاده‌ای، نقش مهمی در کاهش زمان سفر، توسعه مبادلات اقتصادی و بهبود شبکه حمل‌ونقل در جنوب استان خواهد داشت.

اکنون اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و گردشگران منطقه، مسیر ۲۷ کیلومتری ناایمنی را برای دسترسی به روستای دیل و جاذبه‌های گردشگری آن طی می‌کنند.

با تکمیل این پروژه، طول مسیر ۱۰ کیلومتر کاهش یافته و جاده‌ای ایمن برای توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های رفاهی و اقامتی فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!