رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/06/30 Sunday - 2025 21 September الأحد ، 29 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-30 14:27 شماره خبر : 15964
یاسوج و درد پروژه‌های نیمه‌تمام

45 متری آیت الله ملک حسینی که قرار بود ترافیک سنگین مرکز شهر یاسوج را کاهش دهد، اکنون به نمادی از وعده‌های عمل نشده تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تنها شهری بوده که پروژه‌های عمرانی در آن به دهه کشیده می‌شود و پروژه‌ای که حداکثر 4 سال به سرانجام می‌رسد در این شهر به 4 دهه کشیده خواهد شد که نمونه بارز آن پروژه 45 متری شرف آباد است. 

پروژه بزرگراه ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد، سال‌هاست که به دلیل کمبود بودجه و بی‌توجهی مسئولان، نیمه‌کاره رها شده است.

پروژه ۴۵ متری یاسوج؛ آرزوهای بربادرفته در پیچ و خم کمبود بودجه

 این پروژه که قرار بود ترافیک سنگین مرکز شهر یاسوج را کاهش دهد، اکنون به نمادی از وعده‌های عملی نشده تبدیل شده است.

سال ۹۶ بود که مسئولان شهری با شور و هیجان از آغاز پروژه‌ای عظیم خبر دادند، پروژه‌های که چندین دهه راکد مانده بود؛ اما در این سال با شوق‌وذوق مدیران شهری آن زمان عملیات اجرایی آن آغاز شد، پروژه‌ای که شمال و جنوب شهر یاسوج را به هم متصل می‌کرد و ترافیک کسل‌کننده را از گرده یاسوج برمی‌داشت.

۴۵ متری یاسوج؛ از وعده‌های رنگین تا واقعیت‌های تلخ

اما حال بعد از کمتر از یک دهه این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است و مسئولان شهری معارضات پی‌درپی و ساخت‌وسازهای ادامه‌دار بدون مجوز در حریم این بزرگراه شهری را یکی از دلایل آن می‌دانند.

پروژه ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی یاسوج، نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه آزمونی برای مسئولیت‌پذیری مسئولان استانی و ملی است.

 تا زمانی که بودجه لازم برای تکمیل آن تخصیص نیابد، این پروژه به‌عنوان زخمی عمیق بر چهره شهر یاسوج باقی خواهد ماند. امید است با توجه جدی‌تر دولت، شاهد تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه باشیم.

۴۰ سال بی‌عملی؛ پروژه ۴۵ متری یاسوج هنوز خاک می‌خورد!

حال این پروژه مهم که دو سوی شهر یاسوج را به هم متصل می‌کند در بلاتکلیفی پر پیچ‌وخم مالکین و مسئولان گیر افتاده و همچنان چاره‌ای برای این پروژه اندیشیده نشده و به گفته مسئولان شهری از جمله شهردار وجود دوخانه در مسیر این پروژه کار این پروژه را کند کرده است.

در حال حاضر قریب میلیاردها تومان هزینه برای پروژه صرف شده، اما بدون نتیجه مانده این پروژه حیاتی مکه ترافیک مرکز شهر را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، همچنان سبب شده که شهروندان نسبت به این مسئله نگران و گلایه‌مند باشند.

کابوس ترافیک در این شهر قرار بود با اجرای این پروژه پایان یابد، اما اکنون پس از ۸ سال این رؤیا به سراب تبدیل‌شده و نه‌تنها گره‌ای از ترافیک شهر نگشوده است، بلکه کلافگی شهروندان را نیز دوچندان کرده و متولیان مدیریت شهری که در آن زمان نیز مسئولیت ازجمله رئیس شورای شهر را در پرونده خوددارند، حرفی برای گفتن و چرایی به درازکشیدن این پروژه ندارند.

۴۵ متری یاسوج؛ از وعده‌های رنگین تا واقعیت‌های تلخ

درحالی‌که وعده‌های آن زمان حکایت از آینده‌ای روشن داشت، اما واقعیت امروز یاسوج تصویری متفاوت را به نمایش می‌گذارد و خیابان عریض و طویلی که قرار بود شریان حیاتی شهر باشد اکنون به پروژه‌ای نیمه‌کاره، خاکی و رهاشده تبدیل‌شده است.

در همین راستا باید بدانیم که در آخرین روزهای دولت سیزدهم احمد وحیدی وزیر کشور در سفر به یاسوج و افتتاح پل چهارم بشار از نزدیک نظاره‌گر این پروژه بود که حتی با پادرمیانی رئیس شورای شهر و حتی شهردار یاسوج در مکان کلنگ‌زنی این پروژه حاضر شد و کلنگ‌زنی فاز جدید این پروژه را به دلیل حل‌شدن معارضات این پروژه بر زمین نزد و گفت که باید حتماً معارضات این پروژه حل شود.

آیا پروژه ملک‌حسینی یاسوج به سرانجام می‌رسد؟

شهردار یاسوج در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری یکی از دلایل بر زمین زده نشدن این پروژه در زمان وزیر سابق دولت را جابه‌جایی دولت‌ها دانست و گفت: دکتر وحیدی در آن زمان فرمودند که این کلنگ‌زنی باید توسط مسئولان دولت چهاردهم و جدید زده شود تا بتوان مطالبه‌گری و اتمام آن را نظاره‌گر بود.

کیوان آشنا گفت: مشکلات معارضاتی یکی از دلایلی بر زمین ماندن این پروژه است و سعی داریم با تهاتر زمین و یا جایگزین‌کردن زمین در مناطق خوب این مسئله را با مالکین برطرف کنیم و این مسئله حل‌شدنی است.

وی ابراز داشت: با اتمام این پروژه می‌توان آینده‌ای درخشان در توسعه، اقتصاد و حتی روان‌سازی ترافیک مرکز استان را به نظاره نشست و میزان زیادی از ترافیک ورودی شهر با اجرای این پروژه کاهش می‌یابد.

همچنین در همین راستا یدالله رحمانی اولین استاندار دولت چهاردهم در بازدید میدانی خود از برخی از پروژه‌های مهم عمرانی شهر یاسوج از این پروژه بازدید کرده بود که سخن‌های مسئولان در این زمینه بسیار مبهم و مهم بوده است.

۴۵ متری یاسوج؛ زخمی کهنه بر چهره شهر

طبق آنچه مسئولان شهرداری و شورا برای استاندار توضیح داده‌اند؛ معارضین ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی فقط پول می‌خواهند و البته قیمت کارشناسی رسمی را هم قبول ندارند و می‌گویند هرچه که خودمان گفتیم!

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به لزوم تسریع درروند تکمیل پروژه‌های عمرانی بیان کرد: مهم‌ترین کار در تکمیل پروژه خیابان ۴۵ متری آیت‌الله ملک‌حسینی شهر یاسوج جلب رضایت مالکین است، به‌نحوی‌که در انجام این پروژه معارضی وجود نداشته باشد.

 راه نجات پروژه ۴۵ متری یاسوج چیست؟

رحمانی بر ضرورت همکاری شورای اسلامی شهر یاسوج و شهرداری و سایر دستگاه‌های اجرایی در تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه تأکید کرده است

وی افزود: این طرح یکی از طرح‌های با مزایای بالا به شمار می‌رود، چراکه علاوه بر کاهش بار ترافیک شهری، باعث ایجاد اشتغال، درآمد و ارزش افزوده و رونق شهر خواهد شد.

بررسی‌های نشان می‌دهد سالی که ذهن بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده این است که چه زمانی این پروژه به اتمام خواهد رسید و آیا وعده‌های مسئولان این بار رنگ واقعیت به خود خواهند گرفت؟ آیا این بزرگراه ناکجاآباد، روزی به سرمنزل مقصود خواهد رسید یا نه؟

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!