رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1403/07/19 Thursday - 2024 10 October الخميس ، 7 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
اما و اگرهای یک طرح؛

پدیده دستفروشی از جمله مشاغل غیررسمی است که علی رغم فرصت‌هایی همچون تسهیل خرید شهروندان و ایجاد اشتغال، اما به جهت انسداد معابر، موجب بروز مشکلاتی از جمله ازدحام و ترافیک در شهر دهدشت شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» ساماندهی دستفروشان، موضوعی است که در سال‌های اخیر به یکی از موضوعات اصلی و دغدغه‌های مهم بازاریان شهر دهدشت قرار گرفته است و کسبه از شهرداری و سایر متولیان انتظار دارند این موضوع را در اولویت کاری دوران مدیریت خود قرار دهند.  

 

 

 

پدیده دستفروشی از جمله مشاغل غیررسمی است که به رغم فرصت‌هایی همچون تسهیل خرید شهروندان و ایجاد اشتغال، اما به جهت انسداد معابر، موجب بروز مشکلاتی از جمله ازدحام و ترافیک در شهر دهدشت شده است.

 

 

 

در سال‌های اخیر بحث ساماندهی دستفروشان بسیار مطرح و در برخی از روز‌های سال تجمعاتی از طرف بازاریان دهدشت جلوی فرمانداری کهگیلویه صورت می‌گرفت که ازپهن شدن بساط دستفروشان در سطح شهر و میدان اصلی این شهر اعتراض داشته‌اند و خواستار جمع‌آوری دستفروشان و هدایت آن‌ها به خارج از سطح شهر می‌شدند.

 

 

 

بازاریان با اعتراض به اینکه آن‌ها عوارض شهرداری و مالیات پرداخت می‌کنند اما به علت سهل‌انگاری شهرداری، عده‌ای دستفروش که مالیات و عوارض و هزینه برق و... نمی‌دهند با پهن کردن بساطشان در سطح شهر و میدان اصلی و خیابان‌های منتهی به آن، فضا را می‌بندند و کار و کاسبی آن‌ها را کساد کردند.

 

 

 

آن‌ها معتقدند که چه نهادی به این دستفروشان اجازه داده‌اند که در بازار شب دهدشت عصر‌ها بساط می‌کند چرا که از ساعت ۴ عصر جای تردد در میدان اصلی شهر وجود ندارد و حضور دستفروشان و پهن کردن بساط در معابر و خیابان رفت و آمد را برای عابران و تردد وسایل نقلیه هم مشکل کرده است و همیشه گره ترافیکی در این محدوده را شاهد هستیم.

 

 

 

این بازاریان عنوان می‌کردند مرتباً در مراحل مختلف اعتراض خود را به گوش مسئولان رسانده‌اند اما تاکنون کسی رسیدگی نکرده است و همچنان و وعده‌هایشان به سرانجام نرسیده است و گوش شنوایی و دست یاریگری برای کمک به آن‌ها در سطح شهر وجود ندارد.

 

 

 

فرماندار کهگیلویه در نشست خبری با خبرنگار با اشاره به اینکه ۱۵ سال است بازار شب در مجاورت فرمانداری و مرکز ثقل امنیتی، سیاسی و فرهنگی شهرستان دایر شده است و نیاز است این بازار جابجا شود گفت: با هماهنگی شهرداری سه نقطه برای بازار شب در نظر گرفته شده که بازار امام رضا بهترین موقعیت است و شهرداری با قیمت نازل غرفه‌ها را در اختیار کسبه بازار شب قرار می‌دهد.

 

 

 

حمزه محقق‌زاده افزود: ما وظیفه داریم بازار را ساماندهی کنیم جلساتی برگزار کردیم اما کسبه بازار شب همکاری لازم را ندارند بیش از یک دهه است خلاف ضوابط اینجا مستقر شدند و به نوعی احساس مالکیت دارند!

 

 

 

حال در جدیدترین اخبار منتشر شده از سوی متولیان امر سرانجام با تصمیم شورای تأمین شهرستان کهگیلویه تمامی خرده‌فروشان و وانت‌بار‌های میوه‌فروش سیار و تمامی فروشندگان دوره‌گرد اطراف میدان مرکزی شهری دهدشت از روز سه شنبه ۱۰ مهرماه امسال به طور کامل جمع‌آوری شدند و اعلام شده است اجازه فعالیت در اطراف میدان مرکزی شهر دهدشت ندارند‌.

 

 

 

و بر اساس این اقدام بازارشب شهر دهدشت که در کنار فرمانداری دهدشت عصر‌ها تا پاسی از شب اقدام به فروش می‌کردند نیز قرار است جمع‌آوری شده و در مکان دیگری فعالیت کنند.

 

 

 

با این تفاسیر سالهاست ساماندهی دستفروشان جزء برنامه‌های شهرداری بوده و در جلسات متعدد این طرح مطرح و جز مصوبات ثابت بوده و حتی بار‌ها به‌صورت مقطعی و کوتاه مدت در طرح‌های مختلف مواردی در سطح شهر اجرایی شده بود اما بعد از گذشت زمان کمی مجدد همه چیز به حالت قبل باز می‌گشت. حال باید ببینیم این بار با ورود شورای تأمین به ماجرا، اجرای این طرح می‌تواند سد معبر دستفروشان در برابر ساماندهی را از بین ببرد یا قرار است همچون طرح‌های گذشته و مقطعی، پس از چند صباحی تب و تاب خود را از دست خواهد داد و باز شاهد همان آش و همان کاسه در سطح شهر باشیم!

 

 

 

 

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار