رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
دوشنبه 1403/07/16 Monday - 2024 07 October الاثنين ، 4 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-16 14:37 شماره خبر : 7792 https://sobhezagros.ir/short/4ko5A 0
آیا شیلات کهگیلویه‌وبویراحمد در مسیر شکوفایی است؟

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی گفت: با قرار گرفتن سه کارخانه تولید غذای ماهیان سردآبی واقع تا پایان سال جاری بطور دائم مشکل غذای ماهیان سر دآبی را برای تولید کنندگان استانی برطرف خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین رودخانه‌های خروشان باوجود تولید ۱۰ درصد از روان آب‌های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه، دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه منابع آبی است و بشار، مارون و زهره از مهم‌ترین رودخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

این سرزمین با در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب زمینه را برای توسعه‌بخش شیلات به‌خوبی فراهم کرده است؛ اما تولید سالیانه حدود ۲۰ هزار تن‌ماهی قزل‌آلا با این قابلیت‌های استان همخوانی ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین ماهیان سردآبی 

کهگیلویه و بویراحمد سومین تولیدکننده ماهی در ایران بشمار می‌رود و به‌شرط فراهم‌کردن زمینه‌های لازم برای توسعه صنعت شیلات به‌ویژه در مناطق دورافتاده و محروم نرخ بیکاری در اینجا به حداقل می‌رسد و شاخص‌های توسعه اقتصادی ارتقا می‌یابد.

بازار ماهی کهگیلویه‌وبویراحمد در گرداب کمبود غذا

این دیار با تولید سالیانه حدود ۲۰ هزار تن‌ماهی قزل‌آلا سومین تولیدکننده در ایران بشمار می‌رود؛ اما این آمار با توجه پتانسیل‌های استان از جمله در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب چندان رضایت‌بخش نیست و مسئولان به فکر توسعه صنعت شیلات استان هستند. 

شیلات، اقتصاد توسعه گرای سرزمین زاگرس

از سویی دیگر شیلات به‌عنوان یک بخش اقتصادی در تأمین امنیت غذایی، کارآفرینی، صادرات، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی در کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

بر اساس نظر کارشناسان، شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور خواهد داشت.

صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد، باتوجه‌به وجود شرایط اقلیمی مطلوب و بسترهای کاری مناسب از جمله تعداد زیادی چشمه با آبدهی بالا و رودخانه‌های دائمی و فصلی، قنات و چاه‌های عمیق نیمه‌عمیق می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بازار ماهی کهگیلویه‌وبویراحمد در گرداب کمبود غذا

وجود ۲۷۵ مرزعه پروش ماهیان سرآبی در استان

در همین زمینه اسحاق رستمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» گفت: در حال حاضر استان ما با دارابودن ۲۷۵ مزرعه پرورش ماهی سردآبی مقام سوم کشور از نظر تولید را دارد و در سال ۱۴۰۲ با تولید ۲۳ هزار تُن به این عنوان رسیدیم، برای تولید این مقدار ماهی حدود ۳۳ هزار تُن خوراک لازم است.

مدیر شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی تصریح کرد: تا سال قبل ما هیچ کارخانه‌ای تولید خوراک در استان نداشتیم و تهیه غذای برای مقدار تولیدات وارداتی از دیگر استان‌ها بود، عمدتاً استان چهارمحال‌وبختیاری و چند تا هلدینگ خیلی بزرگ از جمله فرادانه هستند که تأمین خوراک را انجام می‌دهند.

توسعه شیلات حلقه مفقوده توسعه اشتغالزای استان

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت تولید ماهی استان ما در سال‌های اخیر روی این حلقه مفقوده بسیار بحث شد که استان نیاز به کارخانه تولید غذای ماهی دارد تا در تهیه غذای ماهی به خودکفایی برسد که در این مورد هشت متقاضی داشتیم و هشت نفر شروع به آمادگی زیرساخت‌های لازم جهت تهیه غذای ماهی کردند که چهار نفر از آن‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی داشته‌اند و پیش‌بینی‌شده وقتی‌که کارخانه ۸ نفر به خط تولید برسند ظرفیت تولید غذای ماهی در استان بالغ بر ۱۲۰ هزار تن در سال است.

ماهی استان در تور تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها

رستمی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ۸ کارخانه در مدار تولید قرار بگیرند نه‌تنها نیاز استان برطرف می‌شود بلکه می‌توانیم به سایر استان‌ها و همین‌طور سایر کشورها صادرات داشته باشیم، در حال حاضر کمبود خوراک ماهی مشکل همه استان‌های کشو است؛ زیرا تولیدات به خارج کشور صادر می‌شد و محدودیتی لحاظ نشده بود که اول نیازهای داخلی برطرف شود بعد به فکر صادرات باشند، رفته‌رفته و با ورود متولیان امر این معضل روبه‌بهبودی رفت و مشکل در مسیر برطرف‌شدن است.

بازار ماهی کهگیلویه‌وبویراحمد در گرداب کمبود غذا

این مسئول اضافه کرد: یکی از هشت کارخانه موجود استان مادرشهر یاسوج و واقع در شهرک صنعتی فرودگاه با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال در مدار تولید قرار گرفته که می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیازهای استان را برطرف کند.

چرا ماهی در بازار کهگیلویه و بویراحمد نیست؟ 

وی تأکید کرد: البته هنوز بحث بازاریابی و بخش فروش این کارخانه خیلی خوب فعال نشده و هنوز نتوانستند بازاریابی و فروش را انجام بدهند که بتوانند به‌سرعت به دست تولیدکنندگان ماهی برسانند، ولی قدم خوبی برداشته شده و باید این قدم اصلاح شود.

وی اظهار داشت: مازاد بر کارخانه فوق، مجدد در شهرک فرودگاه دو کارخانه دیگر با پیشرفت‌های ۹۰ و ۹۵ درصدی داریم که به‌زودی بهره‌برداری و در مدار تولید قرار خواهند گرفت و امیدواریم که در پایان امسال که باوجود هر سه کارخانه که با پیشرفت فیزیکی بالا مشغول بکار هستند از وابستگی به استان‌های دیگر جهت تهیه غذای ماهی بی‌نیاز باشیم.

سرمایه گذاری در راستای احداث کارخانه غذای ماهیان سردآبی

رستمی به رفع همیشگی این مشکل اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی ما این است باتوجه‌به نامه‌نگاری‌هایی که با دیگر استان‌ها جهت تهیه غذای ماهی داشته‌ایم به طور موقت تا یک ماه آینده و با قرارگرفتن سه کارخانه تولید واقع در شهرک صنعتی فرودگاه در مدار تولید، تا پایان سال جاری به طور دائم مشکل غذای ماهی را برای تولیدکنندگان محترم هم استانی برطرف کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار