
در کهگیلویه و بویراحمد با ساخت و ایجاد جادههای مهم ارتباطی افزایش ارتباط تجاری، گردشگری و صنعتی با دیگر مناطق کشور و تحقق اهداف توسعهای از این بستر مشاهده خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» یکى از عوامل مهم در توسعه اقتصادى هر منطقه ایجاد و نگهدارى شبکه راه است. این موضوع در بهبودبخشیدن به وضع بازرگانی، صنعتى و کشاورزى حائز اهمیت است.
همچنین راهها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقهای بهحساب میآید و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راههای مناسب چندین برابر میشود و امیدهای پیشرفت هر چه بیشتر به روی منطقه دارای راههای ارتباطی مناسب گشوده خواهد شد.
ساخت راه در توپوگرافی ناهموار کهگیلویه و بویراحمد
راههای کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به توپوگرافی منطقه و کوهستانی بودن شرایط متفاوتی دارد و ساخت جادههای آسفالت از دلکوهها، ایجاد تونلها و هموار کردن مسیرهای سخت شرایط و هزینهها را مضاعف کرده است تا براساس برآوردهای صورت گرفته توسط متولیان، هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود ۲ تا ۳ برابر استانهای دیگر باشد.
در کنار ساخت راههای ایمن و بدون نقاط حادثهخیز شرایط توپوگرافی خود عاملی برای ایجاد خطرات مختلف است بهگونهای که آثار آن در شرایط جوی نامناسب یعنی برف و باران در مناطق ارتفاعی استان کهگیلویه و بویراحمد شرایط تردد را با سختی مواجه میکند و حتی سبب انسداد مسیر و مسدود شدن کوتاه مدت یا بلندمدت یک مسیر میشود، نمونه این موضوع راه ارتباطی گردنه بیژن در نزدیکی شهر سی سخت و در مسیر پادنا است که در ارتفاع ۳۲۰۰ متری با بارش برف ۳ الی ۴ متری در زمستان همراه است و این شرایط سبب مسدودی مسیر در طی چند ماه میشود.
تجهیزات امدادی و ماشین آلات راهداری وسیلهای برای تردد امن
توجه به ترددی امن در راههای کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به توپوگرافی تنها و شرط اصلی آن داشتن جادههای آسفالت نیست بلکه وجود تجهیزات و ماشین آلات مختلف راهداری و ایستگاههای امدادی در مناطق مستعد بحران از دیگر شروط برای ترددی امن در جادههای کهگیلویه و بویراحمد و در ایامی همچون زمستان برای رفع ریزشها و انسدادها است.
راههای اصلی کهگیلویه و بویراحمد در اولویت توجه
در محور یاسوج - سمیرم، یاسوج - شیراز، یاسوج - دوگنبدان و همچنین اتصال راههای شهرستان مختلف به مرکز استان از جمله یاسوج - سی سخت به دلیل همجواری با استانهای اصفهان، یزد، فارس، بوشهر محورهای مهم و پرترافیکی است که ضرورت توجه به آنها در حوزه آسفالت، رفع نقاط حادثه خیز، دوبانده و چند خطه کردن و رفع مشکلات احتمالی تونلها و... باید مورد توجه باشد هرچند افتتاح جاده ملی پاتاوه - دهدشت این استان را به کریدور شمال به جنوب تبدیل کرد و یکی از اقدامات خوب این سالها بود.
باید تأکید کرد جادههای اصلی و دارای تردد زیاد از جمله راهها و مسیرهای ارتباطی است که بیشترین ترددهای درون استانی و از استانهای همجوار صورت میگیرد و توجه، توسعه و بهسازی این مسیرها علاوه بر رفع مشکلات احتمالی سبب تحقق اهداف توسعهای ناشی از ایجاد راه در ابعاد مختلف خواهد کرد.
یکی از متولیان راه در استان کهگیلویه و بویراحمد راه و شهرسازی است تا با ساخت و پیگیری طرحهای بزرگ راهسازی و بررسی مشکلات راهها نقش بسزایی در توسعه راههای استان کهگیلویه وبویراحمد داشته باشد.
بر همین اساس مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص اقدامات صورت گرفته برای طرحها و پروژههای در دست اقدام این اداره کل در حوزه اتمام، بهرهبرداری و همچنین افتتاح طرحهای بزرگ راهسازی با بیان اینکه ۳۰ طرح بزرگ راهسازی در استان داریم گفت: جاده های اصلی یاسوج به سمیرم، یاسوج به سی سخت، یاسوج به شیراز و دوگنبدان به بابکلان، اتصال لنده به محور پاتاوه به دهدشت از مهمترین طرحهای در دست اجرای حوزه راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به اینکه این طرحها با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۰ درصد در دست ساخت هستند، گفت: اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر ۳۰ هزار میلیارد ریال قرارداد با پیمانکاران حوزه راههای ارتباطی قرارداد دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد و بویراحمد ادامه داد: با برنامهریزی صورت گرفته ۲۵ کیلومتر راه اصلی تا پایان سال جاری در استان بهره برداری میشود.
راستا تصریح کرد: در سفر دوم رئیس جمهور شهید به کهگیلویه و بویراحمد ۲۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل زیرساختهای راه در استان تصویب شد که تاکنون ۲۰ درصد از این مبلغ تخصیص یافته است.
وی ابراز کرد: جاده سی سخت به یاسوج به طول هشت کیلومتر، کمربندی یاسوج پنج کیلومتر، راه ارتباطی دوگنبدان به باباکلان هشت کیلومتر، جاده چرام هفت کیلومتر، جاده سمیرم سه کیلومتر از مهمترین طرح های اجرا و بهره برداری شده در کهگیلویه و بویراحمد است.
راستا ابراز کرد: تاکنون ۶ هزار کیلومتر جاده ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده که یکهزار کیلومتر از این میزان اصلی، ۵۰۰ کیلومتر راه فرعی و بقیه جاده های روستایی است.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- بانوی گمشده یاسوجی در اهواز پیدا شد
- جزئیات تغییر رسمی ساعت کشور در سال ۱۴۰۴
- یک کهگیلویه وبویراحمدی فرمانده انتظامی رامهرمزشد
- ویژهبرنامههای تلویزیون در ماه رمضان
- مدیرکل ثبت اسناد و املاک معرفی شد
- آخرین خبر از تعطیلی سهشنبه در کهگیلویهوبویراحمد
- سامانهپربارش تا کی در کهگیلویه وبویراحمد فعال است
- یک کهگیلویهوبویراحمدی گزینه ریاست بانک مرکزی
- تغییر فرمانده انتظامی کهگیلویهوبویراحمد
- اعطای بالاترین نشان پزشکی به پزشک کهگیلویهوبویراحمدی
- دستگیری سارق حرفهای در بویراحمد
- بازار روز دهدشت، نقطه بحران فراموششده
- گلههای اهالی پسباغ ممبی از مسئولان
- زخمکاری یک بازارچه بر پیکر پایتخت طبیعت
- وقتی رهبر انقلاب مهمان چادرهای عشایر شد
- نه شرقی، نه غربی؛ مسیر افتخار ملتی مقتدر
- 19مصدوم در تصادفات 24 ساعت گذشته کهگیلویهوبویراحمد
- همتی در جنجالسازی موفق بوده یا پستهای مدیریتی؟
- شوک سرمربی جدید اینتر به طارمی
- پل تنگ کبوتری مهریان در مسیر توسعه
- مشاهده بیشتر