رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-08-09 07:22 شماره خبر : 958 https://sobhezagros.ir/short/VJY9e 0
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با صبح زاگرس:

کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر بخواهیم جنایات امریکایی‌ها را فهرست کنیم مهم‌ترین آن‌که همه این جنایات را پوشش می‌دهد به دست گرفتن زمام امور ایران است.

جعفر قنادباشی در گفتگو با صبح زاگرس با بیان این که آمریکایی‌ها دقیقا از سال 1332 زمام امور ایران را با پنهان شدن در پشت سلسله پهلوی در دست گرفتند اضافه کرد: در واقع اگر بخواهیم جنایات آن‌ها را فهرست کنیم مهم‌ترین آن‌که همه این جنایات را پوشش می‌دهد به دست گرفتن زمام امور ایران است.

 

 کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: بسیار روشن است شاهی که فرار کرده بود و هیچکدام از طبقات، اقشار، گروه‌ها، اصناف و مردم خواستار بازگشتش نبودند فقط آمریکایی‌ها با استفاده از اوباش تهران به رهبری شعبان بی‌مخ شاه را برگرداندند و وقتی برگشت به دلیل این که اکریکایی ها این کار را کرده بودند کاملا در خدمت آن ها قرار گرفت.

 

وی افزود: بلافاصله بعد از این‌که کودتای 28مرداد صورت گرفت کنسرسیوم نفت که امریکایی ها در آن شریک بودند و بیشتر نفت ایران در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌گرفت را تشکیل دادند؛ هر فردی تاریخ کنسرسیوم نفت را مورد بررسی قرار دهد متوجه می‌شود که شاه از سال 1332 که قبل از آن در اختیار انگلیسی‌ها بود به آمریکایی‌ها واگذار شد.

 

قنادباشی ادامه داد: بعد از آن  هر اقدامی از جمله تشکیل ساواک در سال 1335 و ارتش صورت دادند در خدمت منافع امریکا بود؛ همه درآمدهای نفتی ما یا صرف خرید سلاح می‌شد برای‌اینکه آمریکایی‌ها منافعشان تأمین شود یا در ساخت ارتشی که به نفع شاه بود؛ با این‌که جمعیت کمی داشتیم اما 6 و نیم میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کردیم یعنی چند برابر وضعیت کنونی کشور جمعیت 85 میلیونی.

 

وی افزود: جنایت هایی که در اسناد لانه جاسوسی وجود دارد چند دسته هستند؛ یک دسته مهره‌هایی هستند که شناخته‌شده بود و اسنادی که نشان می‌دهد چه مهره‌هایی خواستند خودشان را همراه با انقلاب کنند تا در روند انقلاب نفوذ کرده و همان سال‌های اول انقلاب را سرنگون کنند، از طرف دیگر اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد همه گرایشات از جمله لیبرالی و حتی کمونیستی را تقویت می‌کردند تا در دانشگاه ها رقیبی برای گروه های اسلامی باشند.

 

 

این کارشناس در ادامه بیان کرد: بسیاری معتقدند اگر لانه جاسوسی در سال 1358 تسخیر نمی‌شد مسلماً انقلاب سقوط می‌کرد چرا که سفارت آمریکا طرح‌هایی آماده کرده بود تا انقلاب را همان سال‌های اول سرنگون کند و مجدداً سیستم شاهی را بر ایران برقرار کند.

 

قنادباشی در پایان گفت: برخی اسناد نشان می دهد که امریکایی ها به دنبال شعله‌ور کردن اتش جنگ در کردستان علیه انقلاب بود، عکسی در لانه جاسوسی پیدا شد که افراد لانه جاسوسی در کردستان عکس یادگاری گرفته بودند که به‌عنوان یک موفقیت خودشان در شعله‌ور کردن جنگ کردستان علیه انقلاب قلمداد می کردند.

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار