رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-03-20 09:56 شماره خبر : 4843 https://sobhezagros.ir/short/4ZRkj 0
پیگیری یک شایعه؛

انتشتار یک برگه آزمایش به ظاهر مربوط به یکی از شهروندان بهمئی در خصوص بیماری ایجاد شده به علت آلودگی آب لیکک در فضای مجازی باعث نگرانی مردم این شهر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس» در خصوص آزمایشی که در فضای مجازی منتشر شده و ادعایی مبنی بر آلودگی آب آشامیدنی شهرستان بهمئی و ایجاد بیمارییک شهروند لیککی موجب نگرانی مردم و شایعات زیادی در فضای مجازی شهرستان شد.

در این راستا دکتر دانیال ظفری‌زاده سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بهمئی در گفتگو با خبرنگار «صبح زاگرس» گفت: مطلبی که در برگه آزمایش پاراف شده است مهر پزشک معالج را ندارد و اینکه توسط پزشک و حتی کارشناس یا هر فرد دارای اطلاع مربوطه نوشته شده باشد مورد شبهه است.

ظفری زاده ادامه داد: عفونت روده‌ای، به آلودگی روده به یک عامل بیماریزا (میکروب، انگل و ...)می گویند ؛ که در این آزمایش هیچ عامل بیماریزایی گزارش نشد و آلودگی انگلی در آن نیز منفی گزارش شده است، در واقع در این آزمایش هیچ مشکلی دیده نمی شود.

وی گفت: اگر این فرد علائم بیماری گوارشی دارد ابتدا باید علت مشخص شود درصورتی که در این آزمایش هیچ نشانه‌ای از عامل ایجاد کننده علائم گوارشی گزارش نشده است.

ظفری‌زاده گفت: در صورتی میتوان گفت آب عامل بیماری یا عفونت است که عامل بیماریزا در روده فرد مشخص شده باشد و همان عامل در آزمایش میکروبی آب مصرفی نیز دیده شده باشد.

از شایعه تا واقعیت آب آشامیدنی لیکک

سرپرست شبکه بهداشت و درمان تاکید کرد: اگر آب آلوده عامل بیماریزایی باشد معمولا افراد زیادی را درگیر می‌کند و باعث وقوع طغیان بیماری‌های منتقله از آن(آلودگی و ایجاد همزمان بیماری در چندین نفر) خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی شهرستان بصورت مستمر در شهر و در روستاها توسط شبکه بهداشت و درمان شهرستان نظارت می‌شود گفت: آب مصرفی شهرستان به طور مستمر و دقیق، روزانه کلرسنجی و مورد آزمایش میکروبی قرار می گیرد.

ظفری‌زاده گفت: در صورت آلودگی از طرف شبکه بهداشت به عنوان ناظر سلامت آب و اداره آبفا به عنوان متولی تامین آب آشامیدنی اقدام فوری انجام‌می شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان گفت: در حال حاضر آب شرب شهر لیکک از چاههای کندیده با عمق بالای ۱۵۰ متر پمپاژ و به مخزن قبرقیصر انتقال و در آنجا گندزدایی و به دست مردم شهر می‌رسد و طی سال‌های گذشته تاکنون هیچ مورد مثبتی از آلودگی آب شرب(شهر لیکک) در نتایج میکروبی انجام شده توسط شبکه بهداشت و آبفا مشاهده نشده است.

ظفری‌زاده در ادامه گفت: یکی از مهمترین مباحثی که در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان به صورت ماهانه مطرح می شود سلامت آب است و به طور بسیار جدی و با اولویت مد نظر نهادهای ذیربط است و بحث آلودگی آب مورد تایید نمی‌باشد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان بهمئی در پایان با تاکید بر نمونه برداری‌های میکروبی انجام شده توسط آزمایشگاه شبکه بهداشت گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون ۲۳نمونه آزمایش میکروبی از آب شرب شهر لیکک مورد ارزیابی قرار گرفت، با توجه به نتایج این  آزمایشات هیچگونه آلودگی میکروبی در نمونه‌ها مشاهده نشده و آب از لحاظ استاندارد و مصرف شرب ،سالم و مورد تایید می‌باشد.

 

انتهای خبر

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار