رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1404/04/08 Sunday - 2025 29 June الأحد ، 4 محرّم ، 1447
ساعت
1404-04-08 17:27 شماره خبر : 14056
روایت فریب در صنعت باربری یاسوج؛

بسیاری از مشتریان گزارش می‌دهند که باربری‌ها در مرحله اول گفتگو، یک قیمت اعلام می‌کنند، اما پس از حضور در محل، با بهانه‌هایی مانند حجم بیشتر کار یا دشواری حمل اثاثیه، مبلغ را افزایش می‌دهند و درخواست انعام اجباری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» جابجایی اثاثیه منزل برای بسیاری از خانواده‌ها به‌تنهایی تجربه‌ای پر از استرس، هزینه و نگرانی است؛ اما آنچه در این میان وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند، رفتار غیرحرفه‌ای و گاه سودجویانه برخی از شرکت‌های باربری است. رفتاری که با وعده‌ قیمتی معقول آغاز می‌شود و در پایان، به تحمیل هزینه‌های غیررسمی و غیرشفاف ختم می‌شود.

یکی از مهم‌ترین این تخلفات، الزام پنهان به پرداخت انعام اجباری است؛ در حالی‌ که در هنگام تماس تلفنی یا هماهنگی اولیه، هزینه مشخصی برای خدمات جابجایی اعلام می‌شود، زمانی که کارگران باربری وارد منزل می‌شوند، ناگهان صحبت از «انعام» برای هر نفر می‌شود؛ مبلغی که گاه به ۲۰۰ هزار تومان برای هر کارگر می‌رسد و مجموع آن، هزینه‌ اعلام‌شده‌ قبلی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بسیاری از مشتریان گزارش می‌دهند که باربری‌ها در مرحله اول گفتگو، قیمتی پایین اعلام می‌کنند، اما پس از حضور در محل، با بهانه‌هایی مانند حجم بیشتر کار یا دشواری حمل اثاثیه، مبلغ را افزایش می‌دهند. این رفتار مصداق فریب مالی است و از نظر اخلاقی و حقوقی غیرقابل دفاع است.

اگر این هزینه بخشی از دستمزد واقعی است، باید از ابتدا شفاف اعلام شود و اگر انعام است، هیچ الزام قانونی یا اخلاقی برای پرداخت آن وجود ندارد؛ این مطالبه، نوعی اخاذی پوشیده است و فشار روانی بر مشتری وارد می‌کند، به‌ویژه زمانی که اثاثیه او در میانه کار در اختیار باربر است و چاره‌ای جز تن دادن به درخواست باربری وجود ندارد.

وقتی کارگران در پایان کار درخواست انعام می‌کنند، مشتری تحت فشار اخلاقی یا روانی قرار می‌گیرد و چاره‌ای جز پرداخت ندارد؛ از طرف دیگر تکرار این رفتارها منجر به بی‌اعتمادی گسترده نسبت به صنعت باربری شده است؛ حتی آن شرکت‌هایی که خدمات شفاف و منصفانه دارند نیز زیر سؤال می‌روند.

یکی از مخاطبان صبح زاگرس با ارائه شکایت خود به این پایگاه خبری نسبت به درخواست انعام یکی از شرکت های باربری گلایه شدید داشت و گفت: در صحبت ابتدایی مبلغ یک میلیون و 300 هزار تومان به ازای هر ساعت مطرح شد و با توجه به این که کار حدود 2 ساعت طول می‌کشید مبلغ 2 میلیون و 600 هزار تومان مورد انتظار بود اما وقتی کارگران وارد منزل شدند اعلام کردند قیمت با انعام 3 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: آن ها با این کار عملا ما را در یک وضعیت عجیب قرار دادند و در نهایت به دلیل این که چاره دیگری نداشتیم مجبور به پذیرش درخواست ان ها شدیم؛ اسم این شرکت باربری را در صورت لزوم به مراجع مربوطه اعلام خواهم کرد.

اتحادیه‌ها و اصناف مرتبط باید به‌صورت میدانی و نامحسوس بر عملکرد شرکت‌های باربری نظارت کنند و با شرکت‌های متخلف برخورد جدی داشته باشند و از طرف دیگر مردم باید بدانند که موظف به پرداخت هیچ وجهی خارج از قرارداد نیستند، مگر آنکه با رضایت کامل خودشان باشد. هرگونه اجبار، تخلف محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!