رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/07/15 Sunday - 2024 06 October الأحد ، 3 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
در گفتگو با صبح زاگرس مطرح شد؛

بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد گفت:موضوع آمار، بودجه، هزینه و ساخت‌وسازهای بی‌رویه، مشکلات آب شرب و همچنین آسفالت و ترافیک از عمده مسائل و مشکلات اساسی بخش مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در تقویم کشور ما ۱۵ مهرماه هرسال روز روستا و عشایر نام‌گذاری شده است. روستاها شریان‌های حیاتی هر کشوری محسوب می‌شوند، شریان‌هایی که خون تولید در آن جاری است. تداوم حیات در هر روستا، تضمینی است برای حیات کل آن کشور. روستاییان و عشایر کشور نقش مؤثری در تأمین غذا و امنیت غذایی، حفظ و حراست از فرهنگ و میراث روستایی و حفاظت از عرصه‌های طبیعی سرزمین‌ها دارند. روستائیان در کنار فعالیت در حوزه کشاورزی و دامداری، تولیدکنندگان اصلی هنر و صنایع‌دستی هستند. افزایش نقش آنان در تولید ملی و تأمین اشتغال مناسب برای جوانان روستایی از جمله مواردی است که تضمین‌کننده توسعه پایدار کشور است.

علی اکبر تبار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در خصوص روز روستا و شرایط روستاها از لحاظ تجهیزات، امکانات و خدمات ارائه شده به آنان گفت: در حوزه بخش مرکزی تقریباً بیش از ۳۰۰ روستا داریم، از این تعداد حدود ۲۲۰ روستا دارای کد روستایی هستند، بقیه نیز عشایر و در حال ییلاق و قشلاق‌اند.

بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد گفت: از تعداد این ۲۲۰ روستا ۸۶ روستای آن دهیار دارد، مابقی نیز دارای کد روستایی هستند لیکن دهیار ندارند، این روستاها قریب به ۱۲۴ روستایند که زیر مجموعه فرمانداری قرارگرفتن‌اند.

وی افزود: در بخش مرکزی قریب به ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در این ۸۶ روستا مستقر هستند. این‌ها روستاهایی هستند که در مرکز استان و شهرستان بویراحمدند و دارای شرایط خاصی که خود در بحث توسعه، نقشه راه و مسائلی که خود این شهرستان دارد از جمله مرکز سیاسی و مرکز تصمیم‌گیری استان است.

بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد گفت: اکثر روستاهای ما نیز اقماری و چسبیده به شهر هستند و باتوجه‌به مسائلی که شهر یاسوج دارد ازجمله مهاجرت، شهرنشینی و امثالهم، روستاهایی که در حاشیه شهر هستند نیز دارای چند مشکل هستند که این مشکلات نیز قابل حل‌اند و خدمات خوبی در حدود این یک سال و نیمی که ما در دولت آقای رئیسی خدمت می‌کردیم ارائه شده است

وی افزود: مشکلاتی که شهرستان بویراحمد دارد در بحث مهاجرت و آثارش، ارائه خدمات و همچنین توزیع عادلانه خدمات سخت است، روستاهای سرابتاوه، تل‌خسرو، مادوان، مهریان و... این‌ها جز سومین و چهارمین روستاهای بزرگ کشورند، برای مثال روستای سرابتاوه حدود ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی در ادامه بیان داشت: جمعیت‌ها زیاد و سرانه‌ها پایین است، آخرین آمار جمعیتی ما سال ۸۵ حدود ۱۰ هزار نفر پیش‌بینی‌شده بود و بر اساس این آمار هزینه، بودجه و مالیات داده می‌شد لیکن ما الان به ۲۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهیم.

اکبری تبار گفت: از جمله مشکلات اساسی ما موضوع آمار و بودجه و هزینه است که برای ۱۰ هزار نفر پرداخت می‌شود، لیکن ما مجبوریم به ۲۰ هزار نفر خدمات ارائه دهیم، مشکل دیگر ساخت‌وسازهای بی‌رویه و بحث مشکلات آب شرب  و آسفالت و ترافیک از عمده مسائل است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ خدماتی به ۲۴ تا از روستاها ارائه شده است ازجمله بهسازی، زیرسازی و آسفالت، بالغ بر ۴۵۰ هزار مترمربع خط آسفالت و جدول انجام داده‌ایم، از جمله سرآبتاوه، سروک، علی‌آباد و...

وی بیان کرد: روستاهایی نیز هنوز وجود دارد که دارای جاده‌های خاکی و بدون جدول‌بندی‌اند که ان‌شاءالله در دولت جدید که دولت وفاق ملی است و در شورای برنامه‌ریزی بتوانیم مشکلات مردم این روستاها را نیز حل کنیم.

وی افزود: جامعه روستایی، یک جامعه مستحقی است. امروز ما به برخی از روستاها را نمی‌توانیم روستا خطاب کنیم چرا که روستا باید یک سری خدمات را ارائه دهد ازجمله در حوزه دام و کشاورزی و... لیکن اینان عملاً شهرنشین هستند. برخی از  این روستائیان نیز به جهات مختلف و نبود زیرساخت‌های مناسب مهاجرت کرده و به شهر آمده‌اند، این نیز یک برنامه‌ریزی اساسی در بحث کلان کشوری و استانی می‌طلبد.

اکبری تبار افزود: مقام معظم رهبری نیز اغلب در سخنرانی‌هایشان به حل این معضل اجتماعی اشاره داشته‌اند که مهاجرت معکوس یکی از موضوعات نظام ماست و باید برای حل آن برنامه‌ریزی اساسی داشته باشیم.

وی گفت: در طی دوساله گذشته در بحث زیرساخت‌ها و آسفالت و مدرسه... در روستاها اتفاقات خیلی خوبی افتاده است. در روستاهای کاکان، چنارستان سفلی، ده بر آفتاب، دشت روم و... اغلب مهاجرت معکوس بسیار بالایی از شهر به روستا را شاهد بوده‌ایم که این نشان‌دهنده مفیدبودن ارائه آن خدمات به روستاها است.

بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد گفت: ان‌شاءالله که ما بتوانیم برای روستاها خدمات بیشتری ارائه دهیم تا روستائیان مهاجر بتوانند در روستاهای خود کار و گذران زندگی مطلوب با خدمات خوب داشته باشند. برنامه‌های زیادی داریم و در صدد حل آنان هستیم. مشکلات عدیده ما بحث مهاجرت و حاشیه‌نشینی، بازنگری طرح‌های هادی، جاده‌های دسترسی به مزارع روستایی و سرانه‌های آموزشی، ورزشی و... که متأسفانه هم در بخش و هم در روستاهای اطراف بسیار ضعیف است.

وی در پایان افزود: موضوع دیگر بحث فاضلاب شهری از فلکه جهاد تا ترمینال تقریباً ما فاضلابی نداریم از جمله بن سنجان، شرف‌آبادها و اکبرآبادها و  ... که از سال ۸۳ فاضلاب این مناطق مشکلاتی دارد و ما در صدد رفع این مشکلات نیز هستیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار