رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این طرح برای استان کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده که ظرف مدت 4 سال حدود 15 میلیون اصله درخت در عرصه های منابع طبیعی استان کاشته شود.

به گزارش صبح زاگرس جلسه شورای اداری شهرستان چرام با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به همراه تعدادی از معاونان، فرماندار شهرستان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج و مجموعه مدیران شورای اداری با موضوع طرح کاشت 15 میلیون درخت در عرصه های منابع طبیعی برگزار شد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد دراین جلسه گفت: یکی از دغدغه های جهانی در بحث محیط زیست و امنیت زیستی و همچنین بحث تهدیدات زیستی است که در دنیا وجود دارد و از طرفی با توجه به رشد سریع جمعیت و کمبود منابعی که وجود دارد سال به سال تخریب منابع طبیعی و جنگل ها تشدید می شود و این تخریب باعث می شود که آلاینده ها افزایش و اکسیژن کم شود که این یک تهدید جهانی است.


سعید جاویدبخت افزود: در این خصوص کشور چین کاشت 70 میلیارد درخت را تعهد کرده که تا الان 50 میلیارد از این تعداد را کاشته است و کشوری مانند آمریکا نیز کاشت 100 میلیارد درخت را تعهد کرده است و حتی کشور عربستان تعد کرده که 50 میلیارد درخت در مناطق فرا کشوری کاشت نماید.


وی با بیان اینکه که کشور ما به لحاظ تولید آلاینده ها در مقام هفتم است، عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از تهدیدات آینده بحث تهدید امنیت زیستی است پس همه کشورها باید در جهت کاهش آلاینده ها و کمک به امنیت زیستی قدم برداریم و با تجه به اهمیت موضوع برای نخستین بار در این دولت تصمیم گرفته شد که کاشت یک میلیارد اصله درخت در مدت 4 سال در کشور انجام شود.


جاویدبخت ادامه با بیان اینکه این طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت است داد: مقام معظم رهبری نیز در روزدرختکاری فرمودند که اگر هر ایرانی 3 اصله درخت بکارد این طرح در طول 4 سال عملی می شود.


وی با بیان اینکه اگر مشارکت مردمی نباشد حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی به خوبی صورت نمی گیرد، بیان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد استان ما منابع طبیعی است و جمعیت ما در منابع طبیعی ساکن هستند و از طرفی استان ما در حال توسعه است که همین امر موجب تخریب بخشی از منابع طبیعی می شود پس باید این توسعه را با کاشت درخت جبران کنیم و همه دستگاه های دولتی در این خصوص وظیفه قانونی و شرعی دارند.


جاویدبخت افزود: در این طرح برای استان کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی شده که ظرف مدت 4 سال حدود 15 میلیون اصله درخت در عرصه های منابع طبیعی استان کاشته شود.


وی با بیان اینکه در حالی که در سایر استانها مجموعه های بسیار بزرگی در حال تولید نهال هستند امسال در برخی نقاط نهالستان های موقت را راه اندازی کریدم هدف گذاری ما در زمینه تولید نهال امسال روی 2 میلیون اصله بوده اما با توجه به آماده نبودن زیرساخت ها تا کنون توانستیم یک میلیون و 800 هزار گلدان گیری کردیم و امیدواریم که حدود یک میلیون 400 هزار اصله آماده انتقال به عرصه شود، گفت: بخشی از تعهدات خود را از طریق بذر قرار است در عرصه ها بکاریم و گونه های مختلف بذرهای محلی را آماده کشت در مناطق مختلف و عرصه های منابع طبیعی کردیم که امیدوارم با کمک دستگاه های اجرایی این کار صورت بگیرد.


جاویدبخت با بیان اینکه این طرح دارای سند پشتیبان است، افزود: فرآنیده به صورت عملی و نظارتی پیگیری می شود و حتی کارگروهی در استان تشکیل می شود که ریاست آن را استاندار یا یکی از معاونین بر عهده دارد و برای همه دستگاه ها وظایفی در نظر گرفته شده و به دستگاه ها اعلام می شود و در این زمینه 14 تفاهم نامه با دستگاه های مختلف منعقد کریدم.


وی بیان کرد: امسال برای استان ما کاشت 7 میلیون اصله درخت تعهد داریم و با توجه به نبود ظرفیت ها توانستیم حدود بخشی را به صورت نهال تولید کنیم و بیش از 5 میلیون باید بذر کاشته شود که با توجه به حجم کار نیاز است از ظرفیت دستگاه های اجرایی و موسسات مردم نهاد استفاده شود.


وی ضمن تقدیر از مجموعه منابع طبیعی شهرستان و شهرداری چرام عنوان کرد: سهیمه تولید نهال شهرستان چرام 200 هزار اصله بوده که خوشبختانه با کمک اداره منابع طبیعی و شهرداری چرام به خوبی تولید شده است.


فرماندار شهرستان چرام با بیان اینکه طرح درختکاری یک طرح خوب و مفید برای احیاء منابع طبیعی و زیست محیطی است گفت: موضوع یک موضوع مردمی است و به طور قطع باید فرهنگ سازی و بستر مناسب برای اجرای این طرح در افکار عمومی با ابزار رسانه ای مناسب و علاوه بر آین دانش این نیز باید آموزش داده شود.


سید عبدالرحمان توفیقیان با بیان اینکه ما باید بستر را برای تحقق این امر مهم فراهم کنیم، افزود: آموزش های لازم برای کاشت، داشت و برداشت صورت گیرد و در این زمینه آگاهی های لازم را به اطلاع مردم رساند.


وی ادامه داد: ما هر ساله در فصل درختکاری شاهد کاشت نهال در مناطق مختلف شهرستان هستیم اما اینکه چقدر از این نهال ها مراقبت صورت می گیرد و مکانیسم محافظت از این آنها و ترویج این مهم مسئوله و موضوعی است که حلقه مفقوده بعد از این ماجراست.


توفیقیان اضافه کرد: یقینا اگر ما بتوانیم اتفاق نظر عمومی را حاصل کنیم در خصوص پیوست طرح های عمرانی دستگاههای مختلف ملزم به اجرای این طرح شوند اما تا زمانی که مردم پای کار نباشند و این خواست برآیند و برخواسته از متن اراده مردمی نباشد تا حدود زیادی این طرح محکوم به شکست خواهد بود.


وی با بیان اینکه بنابراین باید در این خصوص بستر مردمی اجرای طرح را بیش از امکانات و وسایلی که در دستگاه های اجرایی مد نظر است را فراهم کنیم، گفت: در استای سیاست های منابع طبیعی و آبخیز داری و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط در این خصوص که تشکل های مردم نهاد و زیست محیطی متولی آن هستند باید فراخوان شوند و از ظرفیت آنها استفاده کرد و زمینه جذب و جلب مشارکت های گوناگون مردمی در این رابطه فراهم شود.


انتهای پیام/

اجرای طرح‌کاشت 15میلیون اصله‌درخت درکهگیلویه‌وبویراحمد
اجرای طرح‌کاشت 15میلیون اصله‌درخت درکهگیلویه‌وبویراحمد
اجرای طرح‌کاشت 15میلیون اصله‌درخت درکهگیلویه‌وبویراحمد
اجرای طرح‌کاشت 15میلیون اصله‌درخت درکهگیلویه‌وبویراحمد
اجرای طرح‌کاشت 15میلیون اصله‌درخت درکهگیلویه‌وبویراحمد
اخبار مرتبط
نظرات

آخرین اخبار