جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد همچنان قربانی می‌گیرد

شبح مرگ و آمار بی‌رحم تصادفات؛

جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد همچنان قربانی می‌گیرد

شیح مرگ و آمار بی رحم تصادفات در محورهای مواصلاتی استان در حال افزایش است و حتی با ایمنی‌سازی برخی از محورهای استانی باز هم شاهد قزبانی گرفتن جاده‌های استان هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» آمارهای تکان‌دهنده مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در محورهای مواصلاتی این استان، روایتگر داستانی تلخ از غفلت، محرومیت و نبود ایمنی است؛ جاده‌هایی که به‌جای اتصال زندگی، به کابوسی برای مسافران تبدیل شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های مسئولان کهگیلویه و بویراحمد سرعت غیرمجاز با اختصاص ۴۲ درصد از آمار به خود، مهم‌ترین عامل سوانح جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر بوده که نیازمند توجه بیشتر برای کاهش شمار قربانیان حوادث مرگبار است.

کهگیلویه و بویراحمد همواره در میان استان‌های دارای بالاترین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای قرار دارد. هرچند که به گفته مسئولان در سال جدید این آمار کاهش بوده؛ اما در روزهای اخیر شاهد چندین تصادف منجر به فوت بودیم که سرعت غیرمجاز و حتی تخطی از سرعت مطمئنه باعث شده که این آمار بالا برود.

شبح مرگ در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

اگرچه بر اساس آمار عوامل حادثه‌ساز مهم دیگری چون انحراف‌به‌چپ و بی‌توجهی به جلو به علت خستگی و خواب‌آلودگی نیز در حوادث غم‌انگیز جان‌باختن و زخمی‌شدن شهروندانمان در جاده‌های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد نقش اساسی دارد، اما سرعت غیرمجاز به‌عنوان مهم‌ترین مسئله در این زمینه نقش اساسی داشته و به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان سوانح رانندگی از آن یاد می‌شود.

 

جاده یاسوج - شیراز، یاسوج - بابا میدان، یاسوج - اصفهان و از همه مهم‌تر محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت از مهم‌ترین محورهای تصادف خیز در استان هستند و حتی در این راستا هم باید جاده‌های ارتباطی بین‌شهری در دل استان، به کانون اصلی این حوادث تبدیل شده‌اند نیز اشاره داشت.

سایه سیاه مرگ بر محورهای مواصلاتی استان

باتوجه‌به اینکه بر اساس آمار میزان تلفات جانی سوانح جاده‌ای استان در سال‌های اخیر بیشتر خوفناک به نظر می‌رسد، این زمینه مسئولیت‌پذیری و دقت نظر مسئولان بر روی جاده‌های استان را بیشتر می‌طلبد، مسئله که باتوجه‌به موقعیت توپوگرافی و کوهستانی شهرهای استان، بسیار هزینه بر است.

در بیشتر این تصادفات جوانان، سرپرستان خانوار و دانشجویان، سهم بزرگی از قربانیان این حوادث دارند که پیامدهای اجتماعی عمیقی بر جای می‌گذارد.

تصادفات وحشتناک در دیار زاگرس

در روزهای گذشته در جاده‌های استان چندین تصادف هولناک بودیم که منجر به فوت مسافران این خودروها شده و حتی در محور ترانزیتی پاتاوه به دهدشت شاهد واژگونی یک خودروی سنگین و آتش‌گرفتن آن در نزدیکی‌های روستای گرده و بویراحمد بودیم که این سوانح جای بسی نگرانی است.

شاید یکی از مسائل در همه زمینه دررابطه‌با سوانح رانندگی مسئله جاده باشد، اما نباید از سرعت‌های وحشتناک و وجود بیش از اندازه و غیرقابل‌مهار خودروهای شوتی نیز صرفه نظر کرد، این استان به دلیل داشتن بیشترین جاده‌های کوهستانی و یک‌بانده، همیشه در زمره سخت‌گذرترین مسیرهای رانندگی بوده که در این زمینه دقت نظر یک راننده را بیشتر می‌طلبد که در این زمینه رحمانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از ایست و بازرسی در منطقه میمند استان خواهان تسریع در عملیات ساخت این ایست و بازرسی شده تا میزان خودروی سرعت گریز شوتی در جاده‌های استان کمتر شود.

در همین راستا پیمانجو مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه از اجرای طرح‌های ایمن‌سازی در محورهای حادثه‌خیز خبر داد.

نجوای شبح مرگ از دل دره‌ها؛ هشدارهایی که کسی نمی‌شنود

وی ابراز داشت: ما با یک مجموعه عوامل روبه‌رو هستیم. طبیعت کوهستانی و نامساعد جوی استان، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و البته خطای انسانی از عوامل اصلی هستند که باعث ایجاد این سوانح می‌شوند، اما بنده به‌عنوان متولی جاده، قبول دارم که نقص در زیرساخت‌ها سهم بزرگی دارد. بسیاری از محورهای ما مربوط به دهه‌های گذشته است و استانداردهای امروز را ندارد.

پیمانجو تصریح کرد: محور یاسوج-شیراز در اولویت اول طرح‌های ایمن‌سازی ما قرار دارد. در طول دو سال گذشته، عملیات نصب گاردریل در بیش از ۴۰ کیلومتر از این محور انجام شده و طرح عریض‌سازی در محدوده‌های بحرانی مانند «تنگ مهریان» که یک محور حیاتی است در دست اجراست. اما این پروژه‌ها نیازمند تخصیص بودجه سالیانه منظم است.

 تنها راهکار، ایمن‌سازی فیزیکی نیست

وی ادامه داد: تنها راهکار، ایمن‌سازی فیزیکی نیست؛ تقویت فرهنگ ترافیک و نظارت پلیس راه نیز نقش بسیار مهمی دارد. 

مدیرکل راهداری استان به مسئله ایمنی جاده‌ها نیز اشاره و ابراز کرد: ایمنی جاده یک زنجیره است. راهداری، پلیس‌راه، وزارت صنعت برای خودروهای فرسوده و سازمان حمل‌ونقل پایانه‌ها حلقه‌های این زنجیره‌اند. 

پیمانجو به رضایت مسئولان در زمینه توسعه راه‌ها توسط این نهاد اشاره کرد و گفت: رضایت وقتی معنا پیدا می‌کند که شاهد هیچ حادثه‌ای نباشیم؛ بنابراین نمی‌توانم بگویم راضی هستم. اما با تمام محدودیت‌ها، مجموعه ما شبانه‌روز در تلاش است. قول من این است که پیگیر تخصیص بودجه اضطراری برای ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز باشم و قول می‌دهم گزارش عملکرد طرح‌های جاری را به طور شفاف به مردم ارائه دهم. ایمنی جاده‌های استان یک دغدغه همگانی است و ما این دغدغه را جدی می‌گیریم.

آیا شبح مرگ، ساکن دائمی جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد شده است؟

جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد نیازمند یک «عزم ملی» هستند. هر تصادف تنها یک آمار نیست، پایان یک زندگی، ازهم‌پاشیدن یک خانواده و محروم‌کردن جامعه از یک نیروی فعال است؛ تا زمانی که این جاده‌ها به‌جای اتصال‌دهندگی، مرگ به همراه آورند، نمی‌توان از توسعه پایدار در این استان سخن گفت. وقت آن است که فاجعه خاموش جاده‌های این دیار به یک دغدغه همگانی تبدیل شود.

انتهای خبر/