رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پنج‌شنبه 1404/06/27 Thursday - 2025 18 September الخميس ، 26 ربيع الأول ، 1447
ساعت
1404-06-27 07:48 شماره خبر : 15849
مردان میدان تعمیرات؛

گروه‌ جهادی فطرس در شهر یاسوج با تعمیر و احیای ۳۰۰۰ دستگاه میز و نیمکت، هزینه‌ای چندصدبرابر کمتر از خرید نو را به سیستم آموزشی تحمیل کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صبح زاگرس» در آستانه بازگشایی مدارس، هیاهوی دیگری غیر از آماده‌سازی کتاب و دفتر، فضای آموزشی کشور را تحت تأثیر قرار داده است؛ هیاهوی جهادگرانی که با عزمی راسخ و انگیزه‌ای والا، پای کار آمده‌اند تا محرومیت را از چهره مدارس ایران بزدایند. این حرکت خودجوش مردمی، که ریشه در فرهنگ ناب اسلامی و ارزش‌های انقلابی دارد، امروز به یکی از ارکان مهم تحول و بهسازی در بدنه آموزش و پرورش، به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار تبدیل شده است.

تأثیر مستقیم بر کیفیت محیط آموزشی

گروه‌های جهادی با ورود به عرصه‌های عمرانی، مستقیماً بر ارتقای کیفیت فیزیکی محیط آموزشی تأثیر می‌گذارند. آنان با رنگ‌آمیزی، تعمیر میز و نیمکت‌ها، بازسازی سرویس‌های بهداشتی و تقویت سیستم‌های برق و آب، نه تنها ایمنی، بلکه شأن و زیبایی فضای یادگیری را برای دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورند. این اقدامات، که گاه از توان مالی دولت خارج است، باعث می‌شود کودکان در محیطی سالم و بانشاط، آماده کسب علم شوند.

تقویت بنیه علمی و معنوی دانش‌آموزان

اثر این گروه‌ها فراتر از بازسازی دیوارهای فرسوده است. جهادگران در فصل تابستان و با برگزاری اردوهای جهادی، با تشکیل کلاس‌های تقویتی علمی، آموزشی و معنوی، به تقویت بنیه دانش‌آموزان مناطق محروم می‌پردازند. این حضور، شکاف آموزشی بین مرکز و حاشیه را کاهش داده و امید و انگیزه را برای ادامه تحصیل در دل دانش‌آموزان می‌دمد.

تزریق روحیه خودباوری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی

کار جهادی یک آموزش عملی و میدانی برای نسل جوان و جهادگر است. این فعالیت‌ها روحیه خودباوری، کار جمعی و احساس مسئولیت در قبال همنوع را در آنان تقویت می‌کند. از سوی دیگر، حضور این گروه‌ها در مناطق، به نوعی الگوسازی عملی از سبک زندگی انقلابی و جهادی برای دانش‌آموزان است و آنان را با ارزش‌های ایثار و گذشت آشنا می‌سازد.

تحولی پایدار در مسیر عدالت آموزشی

در نهایت، می‌توان گفت حرکت گروه‌های جهادی، تنها یک اقدام خیریه مقطعی نیست؛ بلکه آنان با نگاهی همه‌جانبه و بلندمدت، بسترساز تحولی پایدار در مسیر تحقق «عدالت آموزشی» هستند. ترکیب تلاش‌های عمرانی با فعالیت‌های فرهنگی و علمی، الگویی موفق را ایجاد کرده که ثمره آن را می‌توان در چهره شاداب دانش‌آموزانی دید که در نخستین روز مهر، پا به مدرسه‌ای می‌گذارند که برایشان «ساخته» و «آماده» شده است.

آغاز بیست و نهمین پروژه تعمیراتی در طرح شهید عجمیان

در همین خصوص خبرنگار ما سرزده به مدرسه «صدیقه اطهر یاسوج» تا از نزدیک کارهای جهادی گروه جهادی فطرس را که برای این مدرسه در حال انجام بودند را نظاره‌گر باشد که در حاشیه این بازدید «سرهنگ پاسدار محمد نصیرزاده، مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا در استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئول گروه جهادی فطرس» در طی صحبتی با خبرنگار ما به تشریح «کارهای جهادی برای مدارس در آستانه بازگشایی» پرداخت و گفت: گروه جهادی فطرس در شهرستان بویراحمد امروز کار بر روی بیست و نهمین مدرسه در قالب «طرح شهید عجمیان» را با تعمیر میز و نیمکت‌های مدرسه صدیقه اطهر و صدیقه کبری آغاز نموده است.

دستاوردهای دو ساله در بهسازی مدارس

وی ادامه داد: تاکنون دو مدرسه را در سال جاری و شش مدرسه را در سال گذشته تعمیر اساسی کرده‌ایم که در مجموع، هشت مدرسه را رنگ‌آمیزی کرده‌ایم. علاوه بر این، یک مدرسه سه کلاسه را با همکاری خیّران در مدرسه مهدیه اکبرآباد از پایه ساخته‌ایم. در حوزه تعمیرات، برق‌کشی، آب‌رسانی و تعمیرات متعدد نیز گروه جهادی فطرس در دو سال اخیر بر روی بیش از هشت مدرسه تلاش جدی داشته است.

جهادی فراتر از سازندگی؛ تقویت بنیه علمی و تربیتی

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا در استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امروز جهاد ما در عرصه فرهنگی، کمک به مدارس، به‌سازی، زمینه‌سازی و ایجاد تحول در مدارس برای بازگشایی آن‌هاست. علاوه بر کارهای عمرانی، امسال در بیش از ۱۰۰ مدرسه، کلاس‌های علمی برگزار کرده‌ایم که در آن بیش از ۷۰۰ مدرس جهادی در فصل تابستان به تقویت بنیه علمی، تربیتی و معنوی دانش‌آموزان داوطلب، به‌ویژه در حاشیه شهرها و روستاها، پرداخته‌اند.

نصیرزاده اضافه کرد: به هر حال، ما جهاد را از مدرسه شروع کرده‌ایم و ان‌شاالله به فضل الهی، این حرکت مایه تحول در مدارس، هم از نظر زیباسازی و هم از نظر علمی و فرهنگی خواهد شد.

منابع تأمین مالی پروژه‌ها

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های تعمیرات مدارس عمدتاً از طریق سازمان نوسازی مدارس و در چارچوب «طرح شهید رجایی» تأمین می‌شود. ابزار و مواد مورد نیاز برای تعمیر نیمکت‌ها و همچنین رنگ‌های مورد نیاز برای رنگ‌آمیزی را این سازمان فراهم می‌کند و جهادگران نیز اقدام عملی و جهادگرانه خود را در به‌کارگیری این مصالح و زیباسازی و تعمیر مدارس انجام می‌دهند.

آمار تجهیزات تعمیر شده

مسئول گروه جهادی فطرس در پایان اظهار داشت: تعداد میز، نیمکت و صندلی‌های تعمیر شده در این مدارس بالغ بر ۳ هزار مورد بوده است که برای تهیه مجدد آن‌ها به هزینه‌ای بیشتر از ۲ میلیارد تومان هزینه نیاز بود که ما با هزینه خیلی کمتر آن‌ها را تعمیر و مرمت کردیم.

تصاویر تکمیلی؛

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظر شما
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!