رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
یکشنبه 1403/10/23 Sunday - 2025 12 January الأحد ، 12 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-22 06:35 شماره خبر : 9961 https://sobhezagros.ir/short/VlPQ8 0
بازی با کلمات توسط رسانه‌های غرب؛

رسانه‌های غرب وقتی جنگل‌های كهگيلويه و بويراحمد در آتش می‌سوخت کمبود امکانات را دلیل گستردگی آتش بیان کردند و وقتی لس‌آنجلس در آتش سوخت وزش باد را مطرح کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«صبح زاگرس» پژوهشگران گفته‌اند هیچ رسانه‌ای در دنیا وجود ندارد که بی‌هدف کار کند، بی‌هدف در یک کشور یا جامعه فعالیت کند، تمام رسانه‌هایی که من و شما می‌بینیم و روزانه اخبارشان را دنبال می‌کنیم برای رضای خدا به ما اطلاع‌رسانی نمی‌کنند بلکه یک هدف بزرگ را دنبال می‌کنند در پشت این رسانه‌ها لایه‌هایی وجود دارد که برای من و شما گاهی قابل درک نیست.

این روز‌ها می‌گویند اگر تفکر انتقادی نداشته باشید و هر چیزی را در رسانه‌ها دیدید به راحتی باور کنید خیلی آرام مثل همان قورباغه معروف بر سرتان می‌آید که در کمال آرامش پخته و برای خیلی‌ها یک غذای خوشمزه محسوب می‌شود.


دوست داشتم واژه جنگ را به کار نبرم اما هیچ واژه دیگری برای این حد از انفجار اطلاعاتی نمی‌توان پیدا کرد، در این جنگ اسلحه‌ها همین رسانه‌ها هستند زخمی‌ها نیز افرادی هستند که به راحتی اختیار ذهن‌شان را به کسانی داده‌اند که برایشان لقمه می‌گیرند و در دهان‌شان می‌گذراند.

رسانه‌ها بازی کردن را دوست دارند اما بازی این‌ها کمی متفاوت است آن‌ها با کلمات با ذهن ما بازی می‌کنند، با کلمات آدم‌ها را از عرش به فرش می‌آورند و از فرش به عرش می‌برند، اگر ما هم در این جورجین کلمات گیر بیفتیم به راحتی گم می‌شویم و بقیه برایمان پازل چینی می‌کنند.

 

 

رسانه‌های غرب نمونه آماده‌ای از رسانه‌هایی است که با کلمات بازی می‌کنند، آن‌ها ذهن مخاطب را به سمتی می‌برند که به نفع‌شان باشد، کلماتی با مفاهیم نزدیک به هم اما متفاوت در معنا، و یا هم معنا اما با بار معنایی متفاوت که در "عنوان‌گذاری برای عناصر خبری" و القای مطلب مؤثر و پر کاربرد است شاید این را بتوان یکی از پر کاربردترین تکنیک‌های رسانه‌های غرب بیان کرد.


«مبارز/ تروریست»، «کودتا/ انقلاب»، «کاهش/ کاهش رشد»، «بسیجی/ لباس شخصی» کلماتی که در ظاهر چند واژه هستند اما وقتی این تکنیک با تکنیک تکرار استفاده شود ملکه ذهن مخاطب می‌شود که حماس یک گروه تروریستی است یا بسیجی با لباس شخصی کاملاً متفاوت هستند.

 

رسانه‌ها با تکنیک‌هایی که دارند تلاش می‌کنند ذهن ما را به سمتی ببرند که آن اخبار دروغی که در میان برخی اخبار درستشان منتشر می‌شود را نیز به راحتی باور کنیم، اینها تکنیک رسانه‌ای است، هیچ رسانه‌ای به دنبال رضایت من و شما نیست بلکه به دنبال اهداف خودشان هستند و ناگفته نماند که خیلی‌ها نیز به راحتی در دامشام می‌افتند، برخی آنقدر مسخ این رسانه‌ها می‌شوند که اگر روز روشن بگویند الان شب است آن‌ها نیز محکم می‌گویند که بله شب است.

 

در چند روز اخیر شاهد آتش سوزی بسیار گسترده‌ای در لس‌آنجلس آمریکا هستیم که باعث شده است بخش زیادی از مناطق مسکونی در این آتش سوزی خاکستر شوند 50 هزار نفر خانه های خود را خالی کرده  و به دیگر مناطق رفته‌اند، نکته جالب و قابل تامل اینجاست که رسانه‌های غرب  نه تنها از کمبود امکانات برای خاموش شدن آتش سوزی هیچ حرفی نمی‌زنند بلکه وزش باد شدید را تنها دلیل دیر خاموش شدن آن بیان می‌کنند.

این رسانه‌ها در گفتگو با افراد هماهنگ شده از قبل فقط از شدت وزش باد سخن می‌گویند و هیچ کمبود امکاناتی در میان نیست!

 

اما وقتی در تیر ماه شاهد آتش سوزی در جنگل‌های زاگرس به ویژه جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بودیم تکنیک تکرار و بازی با کملات را پیش بردند، این رسانه‌ها در تمام اخبار خود و حتی در گفتگو با افرادی که آن‌ها را کارشناس می‌نامند مدام از کمبود امکانات در ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد سخت می‌گفتند ان‌ها معتقد بودند دلیل این آتش سوزی‌ها حکومت و دولت است اما دلیلی آتش سوزی لس انجلس باد است!

از نظر این رسانه‌ها در جنگل های زاگرس کمبود امکانات باعث شد آتش سوزی چند روز طول بکشد و تنها نیروهای مردمی در حال تلاش برای خاموشی آتش هستند اما در لس آنجلس وزش باد مانع خاموش شدن زود هنگام اتش شده است!.

این رسانه‌ها آنقدر کلمه وزش باد را توسط کارشناسان‌شان تکرار می‌کنند که مخاطبان را اقناع کنند هیچ کمبود امکاناتی وجود ندارد و تنها باد باعث این گسترگی آتش شوزی شده است.

و جالب این است که زاویه کلیپ‌هایی که از آتش سوزی منتشر می‌کند به صورتی است که در آن وزش باد را بتوان مشاهده کرد، اما این فقط آتش سوزی بود رسانه‌های غرب در همه موضوعات با تکنیک‌های مختلف خود به دنبال اقناع مخاطب هستند، گاهی با بزرگ‌نمایی گاهی با کوچک‌نمایی و گاهی هم با تکرار هدف‌شان را دنبال می‌کنند مواظب باشیم مغزمان را در اختیار این رسانه‌ها قرار ندهیم با همه اطلاعات فضای مجازی با تفکر انتقادی نگاه کنیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار